Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
arviot
PlayerUnknown's Battlegrounds

PlayerUnknown's Battlegrounds

PUBG 1.0 on julkaistu, ja on tuomion aika.

  • Teksti: Mike Holmes (Käännös: Markus Hirsilä)
Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Monilla tavoilla PlayerUnknown's Battlegrounds oli vuoden 2017 pelitapaus. Teos vietti suurimman osan vuotta keskeneräisessä Early Access -tilassa myyden siitä huolimatta miljoonittain ensin PC:llä, ja myöhemmin Xbox Onella. Nyt on aika antaa lopullinen tuomio, kun versio 1.0 on julkaistu. On tietysti syytä muistaa sekin, että peli saattaa olla aivan erilaisessa mallissa vuoden kuluttua. Versio 1.0 sisältää parannellun saarikartan Erangel, ja uuden aavikkokartan Miramar. Ainakin yksi kartta on vielä tuloillaan, ja tulevaisuus näyttää muutenkin hyvältä.

Pohjimmiltaan PUBG on yksinkertainen kokemus. Hyppää lentokoneesta laskuvarjon kanssa, ja suuntaa kohti osoitettua kohdetta. Pelaaja vastaan muu maailma: tapa tai tule tapetuksi. Näin ollen on helppoa nähdä pelin yhteiset juuret DayZ:n kanssa. PUBG on kuitenkin se peli, joka räjäytti pankin tuoden selviytymishiekkalaatikkopelit kansan syvien rivien tietoisuuteen.

Kilpailijoihinsa verrattuna PUBG kuitenkin loisti olemalla helposti lähestyttävä. Jokainen peli on erilainen, kun alati pienenevä alue pakottaa pelaajat lähemmäksi toisiaan, ja vain yksi voi jäädä viimeisenä henkiin. Aikaa paikkojen nuohoamiseen ei ole: on pakko suunnata lähimpään taloon ja poimia kyytiin se, mitä tarjolla on. Varusteet ja aseet on sijoitettu niin kauaksi toisistaan, ettei kyllästyminen pääse iskemään. Aseiden määrä itsessään on jo moninainen, ja niitä voi vielä tuunailla erilaisilla löytämillään lisävarusteilla. Näin ollen käytännössä jokainen ottelu on erilainen jo pelkästään vaihtuvien varusteiden ansiosta.

Pelialueet itsessään ovat valtavan kokoisia. Erangel alkoi vasta tulla tutuksi, kun jo oli aika hypätä Miramarin aavikkomaisemiin. Molemmissa kartoissa on huima määrä yksityiskohtia, joskaan ne eivät ole erityisen kiinnostavia. Samoja rakennuksia ja aitoja on käytetty aivan liian usein, mutta kartan silkka koko riittää pitämään menon tuoreena pitkään. Jo pelkästään pelin aloittava lentokone lentää kartan yli joka kerta eri suunnasta.

Hyppyä edeltävä lähtöalue voisi olla paremmin toteutettu. Kaiken kaikkiaan koko prosessi, jolla peli itsensä lataa matsin alussa saisi olla sulavammin toteutettu. Onneksi sentään peliä riivanneet ääniongelmat on suuremmilta osin korjattu. Lisäksi kaikenlaista kohteen sisään juuttumista ja kohteiden ilmaantumista tyhjästä horisonttiin tapahtuu edelleen ajoittain. Myös verkkoviivettä esiintyy silloin tällöin. Paljon on siis Early Access -vaiheen aikana tehty, mutta paljon työtä on vielä edessä.

PlayerUnknown's BattlegroundsPlayerUnknown's BattlegroundsPlayerUnknown's BattlegroundsPlayerUnknown's Battlegrounds
PlayerUnknown's BattlegroundsPlayerUnknown's BattlegroundsPlayerUnknown's BattlegroundsPlayerUnknown's Battlegrounds
Gamereactor

Juridiset tiedot

More

Copyright 1998-2018 - Julkaisija: Gamez Publishing A/S, Toftebæksvej 6, 2800 Kongens Lyngby, Tanska.