Suomi
Gamereactor
arviot
PUBG: Battlegrounds

PlayerUnknown's Battlegrounds

PUBG 1.0 on julkaistu, ja on tuomion aika.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Monilla tavoilla PlayerUnknown's Battlegrounds oli vuoden 2017 pelitapaus. Teos vietti suurimman osan vuotta keskeneräisessä Early Access -tilassa myyden siitä huolimatta miljoonittain ensin PC:llä, ja myöhemmin Xbox Onella. Nyt on aika antaa lopullinen tuomio, kun versio 1.0 on julkaistu. On tietysti syytä muistaa sekin, että peli saattaa olla aivan erilaisessa mallissa vuoden kuluttua. Versio 1.0 sisältää parannellun saarikartan Erangel, ja uuden aavikkokartan Miramar. Ainakin yksi kartta on vielä tuloillaan, ja tulevaisuus näyttää muutenkin hyvältä.

Pohjimmiltaan PUBG on yksinkertainen kokemus. Hyppää lentokoneesta laskuvarjon kanssa, ja suuntaa kohti osoitettua kohdetta. Pelaaja vastaan muu maailma: tapa tai tule tapetuksi. Näin ollen on helppoa nähdä pelin yhteiset juuret DayZ:n kanssa. PUBG on kuitenkin se peli, joka räjäytti pankin tuoden selviytymishiekkalaatikkopelit kansan syvien rivien tietoisuuteen.

Kilpailijoihinsa verrattuna PUBG kuitenkin loisti olemalla helposti lähestyttävä. Jokainen peli on erilainen, kun alati pienenevä alue pakottaa pelaajat lähemmäksi toisiaan, ja vain yksi voi jäädä viimeisenä henkiin. Aikaa paikkojen nuohoamiseen ei ole: on pakko suunnata lähimpään taloon ja poimia kyytiin se, mitä tarjolla on. Varusteet ja aseet on sijoitettu niin kauaksi toisistaan, ettei kyllästyminen pääse iskemään. Aseiden määrä itsessään on jo moninainen, ja niitä voi vielä tuunailla erilaisilla löytämillään lisävarusteilla. Näin ollen käytännössä jokainen ottelu on erilainen jo pelkästään vaihtuvien varusteiden ansiosta.

Pelialueet itsessään ovat valtavan kokoisia. Erangel alkoi vasta tulla tutuksi, kun jo oli aika hypätä Miramarin aavikkomaisemiin. Molemmissa kartoissa on huima määrä yksityiskohtia, joskaan ne eivät ole erityisen kiinnostavia. Samoja rakennuksia ja aitoja on käytetty aivan liian usein, mutta kartan silkka koko riittää pitämään menon tuoreena pitkään. Jo pelkästään pelin aloittava lentokone lentää kartan yli joka kerta eri suunnasta.

Tämä on mainos:

Hyppyä edeltävä lähtöalue voisi olla paremmin toteutettu. Kaiken kaikkiaan koko prosessi, jolla peli itsensä lataa matsin alussa saisi olla sulavammin toteutettu. Onneksi sentään peliä riivanneet ääniongelmat on suuremmilta osin korjattu. Lisäksi kaikenlaista kohteen sisään juuttumista ja kohteiden ilmaantumista tyhjästä horisonttiin tapahtuu edelleen ajoittain. Myös verkkoviivettä esiintyy silloin tällöin. Paljon on siis Early Access -vaiheen aikana tehty, mutta paljon työtä on vielä edessä.

PUBG: BattlegroundsPUBG: BattlegroundsPUBG: BattlegroundsPUBG: Battlegrounds

Liikeanimaatiot ovat pääasiassa hyvin tehtyjä, mutta vaatteiden laskostuminen ja liikkeessä heiluminen kaipaavat vielä lisäpanostusta. Myöskin maastossa liikkumisessa on havaittavissa omanlaistaan jäykkyyttä, johon toivoisi parannusta ennen kaikkea kohteiden yli hypätessä. Melkein kaikki muu tuntuukin jo toimivalta. Odotusaika otteluiden välillä on erittäin lyhyt, eikä toiminnan alkamiseen koskaan mene liikaa aikaa varsinkin, jos laskeutuu lähelle toista pelaajaa. Hengen lähteminen tietää paluuta takaisin alkuun seuraavaa matsia odottelemaan.

Jos taas onnistuu voittamaan ensimmäisen kaksintaistelun, kerää ruumiilta aseet, pukeutuu luotiliiveihin ja saa kulkupelin alleen, niin silloin on jo vahvoilla. Tällöin pääsee oikeasti ottamaan osaa koko ottelun voitosta, ja silloin peli muuttuu erityisen kutkuttavaksi. Alati pienenevän alueen ohella on vältettävä tykistökeskityksiä, ja alueen väärälle puolelle jääminen on kirjaimellisesti kuolemaksi. Aloituksen lähtöhärdellin selvittyä tilanne rauhoittuu joksikin ajaksi, kunnes pelaajia on taas liian ahtaasti lähellä toisiaan. Tällöin seurauksena on kiivaita tulitaisteluita. PUBGissa yhdistyy vahva intensiivisyys yksinkertaisen pelattavuuden kanssa. Juuri siinä onkin pelin menestysresepti.

Tämä on mainos:

Tarjolla on erilaisia pelimuotoja riippuen pelaavan joukon koosta ja halutusta näkökulmasta. Ensimmäisen persoonan näkökulma on nautittava, vaikka suurimman osan ajasta pelaankin kolmannesta persoonasta. Muutaman kaverin kanssa pelaaminen muuttaa ratkaisevasti matsien dynamiikkaa, mutta ytimeltään PUBG on hyvin yksinkertainen: laita muut kylmäksi, ja selviydy itse.

Varsinainen hahmokohtainen edistyminen on aivan liian hidasta. Mukana on niin ikään kosmeettista roinaa tarjoavia loot-laatikoita, joskin ne voi myös halutessaan ohittaa. Pukeutumisesta kiinnostuneet voivat poimia otteluiden aikana jos jonkinlaista vaatetta päälleen aseiden ohella, mutta tämä prosessi on tehtävä joka matsissa uudestaan. Jonkin tietyn varusteen voi halutessaan ostaa sikahinnalla Steamin kauppapaikalta, tai vaihtoehtoisesti availla laatikoita toivoen saavansa haluamansa. Jos tähän puoleen peliä juuttuu, on tiedossa runsaasti joko ajankulua tai rahanmenoa.

Teknisistä ongelmistaan huolimatta PUBG onnistuu tavoittamaan henkiinjäämisen intensiivisen tunnelman. Monipuoliset aseet yhdessä toimivan pelimekaniikan kanssa unohtamatta alati pienenevää pelialuetta takaavat jännittävät matsit. Huolimatta runsaasta hiomisesta työtä riittää vieläkin laadun loppuun saattamisessa. Lisäkarttojakin on tulossa, joten tulevaisuudessa ei ole pelkoa PUBGin muuttumisesta liian itseään toistavaksi. Versiosta 1.0 huolimatta tuntuu siltä, että nyt on vain alkanut toisenlainen matka PlayerUnknown's Battlegroundsissa. Toimiessaan peli on kertakaikkisen mahtava.

PUBG: BattlegroundsPUBG: BattlegroundsPUBG: BattlegroundsPUBG: Battlegrounds
HQ
HQ
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Hieno idea, suuret ja vaihtelevat kartat, addiktiivinen, helppo päästä takaisin mukaan toimintaan
-
Buginen, verkkoviive, hahmonkehitys on hiiiiiiidas, isot kartat eivät aina ole kiinnostavia
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä