Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
UFC 3

UFC 3

Läski tummuu ja balalaikka soi.

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Gamereactorin aiemman UFC 3 -arvion voi lukea täältä.

Vapaaottelupelit ovat menneet viime vuosina täysin ohi oman tutkani. Edellisen kerran pistin vastustajia solmuun vuonna 2010, joten vuosien tauon jälkeen ajattelin palata jälleen Octagoniin. Ajattelin uuden kehittäjän ja lukuisten vuosien tuoneen mukanaan rohkeita ja raikkaita uudistuksia. Todellisuus ei kuitenkaan aivan vastannut odotuksiani.

Nostan hattua EA:lle, joka on onnistunut luomaan hyvin näyttävän pelin. Ennen otteluita nähtävät esittelyt ovat todella makeita ja tappelijat näyttävät todella esikuviltaan. Iskujen ja potkujen osumat mäjähtelevät tyydyttävästi ja selostajat pysyvät aika hyvin tilanteiden tasalla.

Kehään astuttaessa ensimmäisenä kiinnittää huomiota ohjauksen epätarkkuuteen. Lyönnit lähtevät pienellä viiveellä ja etenkin iskusarjojen ketjuttaminen on tästä syystä ajoittain hankalaa. Välillä peli tuntuu rekisteröivän kaikki painallukset, välillä vain osan niistä. Viiveen ja painallusten rekisteröitymisten epävarmuudesta johtuen taktikointi on hankalaa. Omia strategioita on vaikea toteuttaa, koska puolet ajasta lyönnit eivät tunnu edes lähtevän. Tätä pakkaa sotketaan myös sillä, että vastustajan iskut keskeyttävät tai jopa estävät omat lyönnit kokonaan. Tämän voidaan tietysti väittää olevan realistista. Jotenkin ihmeellisesti tekoäly tuntuu aavistavan lyöntini hieman turhan usein ja mäjäyttää suoran iskun kuuppaani aina, kun oma lyöntini on vasta lähdössä.

Mattotaistelussa vaikuttavat aivan toisenlaiset säännöt. Tärkeintä on pystyä reagoimaan vastustajan liikkeisiin sekä kampeamaan itsensä otolliseen asentoon joko voimakkaita lyöntejä tai tehokasta lukotusta varten. Mekaniikka nojaa pienten visuaalisten vihjeiden tunnistamiseen sekä nopeisiin reflekseihin. Vastapuolen siirtymisestä uuteen asentoon vihjataan pääasiassa pienillä käsien ja vartalon liikkeillä, joista täytyy nopeasti päätellä mihin suuntaan analogista ohjainta pitää liikauttaa. Kuvakulmat tekevät tästä joskus hankalaa, sillä kaikkia pieniä vihjeitä ei aina vain näe. Lukotukset hoidetaan pienellä minipelillä, jossa on tarkoituksena aavistaa toisen mielenliikkeet. Lukotettava yrittää paeta liikuttelemalla analogista ohjainta eri suuntiin, kun taas lukottaja yrittää estää tämän painamalla omaa ohjaintaan samaan suuntaan. Mikäli rimpuilijan onnistuu pitämään tarpeeksi kauan aisoissa, avautuu mahdollisuus lukon kiristämiseen painamalla toista analogista tattia oikeaan suuntaan. Tämä samalla myös nollaa pakenijan etenemistä. Mekaniikka on ihan hauska ja selvästi parempi kuin UFC Undisputed -sarjassa nähty analogisen tatin vimmattu pyöritys.

UFC 3UFC 3UFC 3
UFC 3UFC 3UFC 3
UFC 3UFC 3UFC 3