Suomi
Gamereactor
arviot
Crossing Souls

Crossing Souls

1980-luvulle palataan, ja pelisuunnittelu on ehkä liiankin retroa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Alusta lähtien on helppo huomata, että Crossing Souls on tehty yhdenlaisella rakkaudella ja intohimolla. Fourattic-studion debyyttipeli on viihtynyt kehityksessä useita vuosia, ja töitä on tehty. Sen huomaa jo heti alussa, kun peli alkaa Kalifornian kuvitteellisessa Tajunga-kaupungissa.

Crossing Souls on ennen kaikkea seikkailu, johon yhdistellään tasoloikkaa, tutkimista, dialogia ja runsaasti pulmatehtäviä. Taisteluja ja pomokohtaamisia ei kuitenkaan myöskään ole unohdettu. Erilaisten lajityyppien kirjo on pääosin hyvin tasapainotettu. Suurimman vaikutuksen tekee kuitenkin pyrkimys sijoittaa pelaaja oikeanlaiseen paikkaan ja aikaan.

Crossing Souls on mukava kunnianosoitus 1980-luvun elokuville, sarjakuville, TV-sarjoille ja populaarikulttuurille ylipäänsä. Jokainen nurkka tunnutaan täyttäneen aikakauteen kuuluvilla viittauksilla, ja varsinkin alussa moinen tuntuu jo liiallisuuksiin menevältä. Jonkin ajan kuluttua kuitenkin ymmärtää, että tämä luo pelille oman tunnelman, joka kantaa kautta koko pelikokemuksen.

Tunnelmasta suuri osa luodaan audiovisuaalisin keinoin. Crossing Souls käyttää pikseligrafiikkaa, ja animaatiot on toteutettu huolella. Pelkkien pikselien avulla kerrottava informaation määrä on huikeaa. Äänimaailma pitää sekin pelaajan oikeassa tunnelmassa elokuvien kaltaisella musiikilla ja pelihallimaisilla äänitehosteilla. Kirsikkana kakussa ovat piirretyt välivideot, jotka tuovat mieleen 80-luvun vanhat lasten piirretyt.

Tämä on mainos:

Pelaaminen säilyy mielenkiintoisena ennen kaikkea käsikirjoituksen ansiosta. Tarina seurailee joukkoa Chris, Matt, Big Joe, Charlie ja Kevin viettämässä kesälomaansa. Tarkoituksena on ratkoa maailmanlopun aiheuttavaa salaliittoa käyttäen apuna maagista Duat-kiveä. Juonessa on runsaasti ja tarkoituksellisesti mukana vanhoja kliseitä, mutta poikien keskinäinen sanailu yhdessä maailman tapahtumien kanssa on onnistunutta, ja rohkaisee katsomaan tarinan loppuun asti.

Crossing SoulsCrossing SoulsCrossing SoulsCrossing Souls

Harmillisesti pelattavuus ei sitten olekaan aivan niin hurmaavaa. Jokaisella lapsella on oma tapansa tutkia maailmaa ja osallistua taistoihin, ja heidän välillään vaihdellaan L1-napilla. Chris on soveltuva melkein joka tilanteeseen mailansa ja kiipeilykykynsä ansiosta. Mattin lasersäde ja kyky leijua tulevat käyttöön aina välillä. Charlie on joukon urheilija ruoskansa kanssa, Big Joe taas siirtää voimallaan laatikoita ja niin edelleen.

Kevin taas on poikkeuksellinen, sillä kuolleiden maailmaan siirryttäessä hänestä tulee pelattava kummitus. Seurauksena on jokunen kiinnostava pulmatehtävä, kun toiset kaverit hääräävät elävien puolella, ja Kevin taasen kuolleiden puolella.

Tämä on mainos:

Fourattic on mennyt pelisuunnittelussaan liian retroksi. Nykypelaaja on tottunut odottamaan tiettyä määrää vaihtelua ja syvyyttä. Juuri näitä ominaisuuksia Crossing Soulsin taistelut olisivat kaivanneet, ja sama pätee tasoloikkaan ja kenttäsuunnitteluun.

Peli on loppuun asti suunniteltu huolella, mutta itse pelattavuus ei oikein koukuta puoleensa on sitten kyse taisteluista, maailman tutkimisesta tai pulmien ratkomisesta. Joitakin pomotaistoja voidaan pitää Crossing Soulsin kohokohtina, kun taas osa tasoloikkaosuuksista ja pulmista muuttuu ärsyttävän turhauttavaksi työnteoksi. Asiaa ei auta myöskään se, ettei varsinainen pelaaminen tarjoa tarpeeksi vaihtelua.

Kaiken kaikkiaan hauskuus saadaan luoduksi tunnelman, ulkoasun, äänimaailman ja käsikirjoituksen keinoin. Pelattavuus ei ole illan tähti Crossing Soulsissa. Hintaansa nähden (10-15 euroa) viihdettä irtoaa kuitenkin riittävästi, ja kyseessä on pakko-ostos ainakin 80-luvun lapsille.

Crossing SoulsCrossing SoulsCrossing SoulsCrossing Souls
Crossing SoulsCrossing SoulsCrossing SoulsCrossing Souls
HQ
HQ
HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Persoonallinen lopputulos kaikista kliseistä huolimatta, tunnelma, hyvä hinta.
-
Pelattavuudesta puuttuu vaihtelua, ohjaus välillä kankea, edistymisen tunne tulee ainoastaan tarinasta itsestään
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä