Suomi
Gamereactor
arviot
Civilization VI

Civilization VI: Rise and Fall DLC

Hyvät, pahat ja edelleen rumat

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Yhtä ominaisuutta lukuun ottamatta RIse and Fall on varsin turvallinen lisäosa pitkäaikaiseen Civilization-sarjan uusimpaan iteraatioon. Kaikki lisäsisältö on uusille ja etenkin vanhoille pelaajille toki tervetullutta, mutta mikään niistä ei kykene korjaamaan pelin isointa ongelmaa.

Civ VI:n ensimmäinen iso lisäosa antaa ainakin pintapuolisesti paljon. Uudet aikakaudet, uskollisuus-mekaniikka, eri kansat, kuvernöörit ja keksinnöt piristävät tutuksi käyneitä kaavoja ja tuottavat pelin pitkiin kampanjoihin uusia päätöksenteko- ja kansakunnanohjausmahdollisuuksia. Toisten vaikutus rajoittuu enemmän alkupeliin ja toiset näkyvät taustalla ensimmäisestä vuorosta viimeiseen.

Golden Age eli nuo kultaiset vuodet tekevät paluun ystäviensä Pimeän ja Sankarillisen aikakauden kanssa. Mitä paremmin pärjää, siivuttaa barbaareja, tapaa uusia kansoja ja rakentaa monumentteja, sitä varmemmin oma poppoo päätyy kultaiselle kaudelle. Tällöin kansa kiittää ja pääsee nauttimaan tuotantobonuksista ja ennen näkemättömästä vauraudesta. Tavoitteessa epäonnistumisesta rankaistaan pahimmassa tapauksessa Pimeällä aikakaudella. Silläkin pilvellä on hopeinen reunus, sillä pimeydestä pomppaamisesta saattaa seurata kultaistakin kautta parempi Sankarillinen aika, jolla heikosti pärjännyt kansa voi riuhtaista itsensä kerralla kärkijoukkoon. Kokenut, tasaisesti omalla tasollaan pelaava ei välttämättä tällaista näe, ja ominaisuus toimiikin paremmin itsensä jollain tavalla haastaville pelaajille. Parempien aikojen tavoittelu palkitsee konkreettisesti, mutta ohjaa peliä samalla hieman tietyille urille.

Civilization VICivilization VICivilization VICivilization VI
Tämä on mainos:

Mainoksissa vähemmän pyörinyt mutta pelin kannalta kenties olennaisin lisäys on kansalaisten uskollisuus. Civ V:n pelaajan silmään mekaniikka näyttää hieman kyseisen pelin kulttuuripuolelta. Mitä lähempänä perustettava kaupunki on muita, sitä suurempi uskollisuus sillä on. Vastaavasti etäpesäkkeiden rakentaminen tai valtaaminen on merkittävästi haastavampaa, sillä pahalaisilla on tapana flipata ensin neutraaliksi ja lopulta ison naapurin omaksi uskollisuuden karistessa. Vasta pidemmällä pelissä eri politiikat, keksinnöt, rakennukset ja vastaavat auttavat säilyttämään kontrollin vieraalla mantereella. Alkupuolella vallatun kaupungin hallussa pitäminen saattaakin vaatia parin-kolmen viereisen polttamista maan tasalle.

Uudet kansat ovat aina tervetulleita etenkin, kun mukaan mahtuu niin sarjan ikisuosikkeja kuin yllättäviäkin vetoja. Cree voi nousta kauppareittiensä myötä todelliseksi maailmankaupan veturiksi. Korea johtajansa Seondeokin kanssa voi dominoida akateemista maailmaa, jos ympäriltä löytyy riittävästi kukkuloita Seowon-kampusalueiden rakentamista varten. Naftaliinista esiin kaivetut Mongolia ja Zulu tekevät militaristiset paluunsa. Genghiksen kyky käännyttää voitettua ratsuväkeä puolelleen on erinomainen pientä naapurikansojen ja kaupunkivaltioiden farmaamista varten...

Civilization VI: Rise and Fall on ihan pätevä lisäri uskollisuuksineen, aikakausineen, kuvernööreineen ja kansoineen. Sen suurin ongelma on tuttu jo emopelistä. Tekoäly ei edelleenkään kykene pärjäämään ilman huijaamista ja uusia mekaniikkoja se käyttää vain satunnaisesti. Esimerkiksi raudanluja satojen vuosien liittolaisuus saattaa edelleen haihtua sekunneissa täysin ilman syytä. Uudet kerrokset piristävät kaavaa mukavasti, mutta kaiken alla sykkivä kone kaipaa kipeästi perushuoltoa. Rahoilleen saa edelleen ainakin tunneissa laskettuna vastinetta, mutta ensimmäinen iso lisäosa ei riitä nostamaan kuutos-Civiä suuruuteen asti.

Civilization VICivilization VICivilization VICivilization VI
Tämä on mainos:
HQ
HQ
HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Uudet, erilaiset kansat, uudet ominaisuudet sopivat vanhojen päälle
-
Tekoäly sohlaa ja huijaa edelleen
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Civilization VI sai oman Battle Royalensa

Civilization VI sai oman Battle Royalensa

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Battle Royale tuntuu olevan nykyaikana levittäytynyt melkein kaikenlaisiin peleihin, ja nyt mukaan liittyy Civilization VI moninpelimuodollaan Red Death. Lisäys on mukana...



Ladataan seuraavaa sisältöä