Suomi
Gamereactor
arviot
Into The Breach

Into The Breach

FTL: Faster Than Lightin tekijöiden uusin tarkastelussa

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Subset Gamesin Into The Breachillä on jotain yhteistä firman edellisen pelin kanssa, joka oli Kickstarter-lemmikki FTL: Faster Than Light. Kuitenkin riippumatta siitä, mitä kukin ajattelee Faster Than Lightista, ansaitsee Into The Breach oman tarkastelunsa.

Pelaaja asetetaan vastaamaan maailman puolustuksesta tilanteessa, jossa on jouduttu valtavien hyönteisten invaasion kohteeksi. Näiden ötököiden tarkoituksena on yksinkertaisesti hävittää ihmiset. Meikäläisten asuttamat paikat on jaettu neljälle saarelle, joista jokaisella on omat erityispiirteensä. Mukana on muun muassa jäistä maisemaa kapinallisiksi muuttuneiden tekoälykoneiden kera. Jokainen saari jakautuu useisiin satunnaisesti muotoutuviin skenaarioihin.

Pelissä ohjataan kolmen mekaanisen masiinan eli "mechan" muodostamaa partiota erilaisine kykyineen. Aloituspartiossa on työntelevä ja lyövä mech, kanuunalla varustettu mech ja epäsuoraa tulta ampuva tykistö-mech. Ajan kanssa käyttöön avautuu runsaasti muitakin, joiden kyvyt toimivat hyvin yhteen partion muiden koneiden kanssa. Näitä peruskykyjä monipuolistetaan energiaytimillä (energy core). Jokaisella koneella on ohjaaja, jonka kykyjä voi parantaa kahdesti. Samalla myös kyseisen mechin kyvyt parantuvat. Erilaisten haasteiden suorittaminen palkitaan kolikoilla, joilla voi sitten ostaa uusia mech-partioita. Jokaisella uudella partiolla on toki omat haasteensa suoritettavanaan.

Jokainen taistelukartta on jaettu ruutuihin, ja yksiköt voivat liikkua ainoastaan ortogonaalisesti. Peli on kokonaan vuoropohjainen, ja kerrallaan kumpikin puoli liikuttaa kaikkia yksiköitään. Vahinkoa tehdään ja saadaan suorilla aseiden osumilla, mutta myös joutumalla heitetyksi jotain kohdetta vasten. Hyönteisiä voi tulla maan alta poloisen yksikön pään menoksi, ja erilaiset ympäristön uhat vahingoittavat myös. Jokainen hyönteistyyppi hyökkää odotetusti eri tavalla. Kaikkien liikkuvien osien lisäksi on muistettava päätavoite: torneihin kerääntyneitä siviilejä on suojeltava. Siviilien vähentyminen vähentää paitsi lopullisia pisteitä, myös käytössä olevan tehon määrää. Tämä niin sanottu grid power on ainoa asia, joka pitää hyönteiset turvallisen välimatkan päässä. Tehon laskiessa nollaan peli päättyy.

Tämä on mainos:
Into The BreachInto The BreachInto The Breach

Into The Breachissä on todella runsaasti erilaisia karttoja, taistelutilanteita, hyönteisiä, mech-koneita, kykyjä, ohjaajia ja kehityspuita. Näin ollen jokainen peli tuntuu aina tuoreelta. Ajoittain saattaa löytää itsensä mahdottomalta tuntuvasta tilanteesta, mutta huolellinen harkinta ja sitä seuraava toteutus ovat yleensä resepti voittoon. Monipuolisuudesta huolimatta peli onnistuu pitämään erilliset osansa helposti ymmärrettävinä, joka tietenkin helpottaa oman strategian luomisessa. Suurin osa päätöksistä tehdään lyhyen tähtäimen hyöty mielessä, mutta kauaskatseisesta ajattelusta on siitäkin hyötyä.

Yleensä peli kertoo auliisti, mitä kustakin toiminnosta tapahtuu. Säännöstä on kuitenkin joitakin poikkeuksia silloin, kun pitäisi käyttää jotain harvemmin tarpeellista konstia. Tekoäly tuntuu tekevän ajoittain itsetuhoisia päätöksiä, joskin moinen sopii hyvin ajatukseen vastustajan hyönteismäisyydestä. Joillekin saattaa tulla pettymyksenä, että peli keskittyy enemmän tietynlaisten saavutusten tekemiseen kuin kertomaan merkityksellistä tarinaa. Into The Breachissä ei ole mitään selkeää ja hyvin kerrottua loppuratkaisua, ja erilaiset henkilöhahmot jäävät pääosin varsin etäisiksi. Näin ollen läpäisystä ei jää mitään erityistä onnistumisen tunnetta, vaikka pelaaminen onkin kaikin puolin hauskaa.

Tallentaminen onnistuu koska tahansa, joskin katumapäälle tulemisen jälkeen on kaikki aloitettava alusta roguelike-pelien malliin. Lisäksi yhden saaren menettäminen tietää pelin loppumista. Lajityypistä johtuen pelaaja löytää ajoittain itsensä mahdottomasta tilanteesta, joten tietty määrä ennalta arvaamatonta kaaosta on hyväksyttävä osaksi pelaamista. Lisäksi onnistuneen tarinan läpi pelaamisessa ei kestä kovinkaan kauaa.

Tämä on mainos:

Parasta Into The Breachissä ovat kaikki ne erilaiset tavat, joilla eri tilanteita voi lähestyä. Tämä riittää pitämään pelaajan mielen virkeänä pitkään. Vain kerran loppuun saakka pääseminen ei ole vielä syy lopettaa pelaamista.

Into The BreachInto The BreachInto The Breach
HQ
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Oman partion yksilöintimahdollisuudet, lukuisat taktiset mahdollisuudet, runsaasti vaihtelua pelin kaikilla osa-alueilla
-
Saavutusten lisäksi ei juurikaan tarinaa, ajoittain tulee vastaan mahdottomia tilanteita
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä