Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
Bravo Team

Bravo Team

Supermassive Games ei ole oppinut menneistä kokemuksistaan.

  • Teksti: Eirik Hyldbakk Furu (Käännös: Markus Hirsilä)
Facebook
TwitterReddit

Supermassive Games teki hyvän debyytin PSVR-pelien maailmaan Until Dawn: Rush of Bloodilla. Oli kuitenkin selvää, että teknologia oli studiolle vielä uutta. Seuraavaksi kykyjä kokeiltiin The Inpatientilla, joka ei valitettavasti saavuttanut Until Dawnin kaltaista menestystä. Opiksi luvattiin ottaa, ja nyt maailmalle on annettu Bravo Team. Tuntuu kuitenkin siltä, että opiksi nimenomaan ei ole otettu.

Pelaaja on jumissa vihollislinjojen takana suorittamassa tehtävää joko yhteistyössä oikean ihmispelaajan kanssa verkon yli, tai sitten tekoälypelaajan avulla. Supermassive on jo osoittanut pystyvänsä tekemään nautittavaa viihdettä kliseisistä lähtökohdista huolimatta, mutta nyt sama ei pädekään. Tarina on erittäin ennalta arvattava, ja mukana kulkevan kanssapelaajan huumori kuivaa kuin Saharan aavikko. Näin ollen tarinan tapahtumista ja sen henkilöistä on hankala olla kiinnostunut, mutta ehkä pelattavuus korjaa puutteen?

Toiveeseen tulee särö välittömästi, kun meininki alkaa Bravo Teamin kuvitteellisessa itäeurooppalaisessa kaupungissa. The Inpatient kärsi ongelmista mittakaavan tunnussa ja ennen kaikkea ohjauksessa, mutta Bravo Team vie nämä pulmat uusin sfääreihin. Pelaaja tuntee olevansa jättiläinen, ja sadat vastaan tulevat toistensa kloonit harvemmin edes reagoivat pelaajan ampumiin osumiin. Lisäksi joku tuntuu suorastaan sabotoineen pelin tähtäimiä. Keskellä ristikkoa olevan pahiksen ampuminen ei välttämättä takaa onnistunutta osumaa, eikä se osuminenkaan tunnu tyydyttävältä. Pelissä on kaikkiaan neljä erilaista asetta, ja ainoastaan haulikon käyttäminen tuntuu edes hämärästi asianmukaiselta. Immersio on VR-peleissä miltei kaikki kaikessa, ja tällainen tekee pahan loven juuri siellä olemisen tuntuun.

Ulkoasu ja tekoäly eivät nekään kaksista vaikutelmaa luo. Bravo Team näyttää aivan 2000-luvun alun ruskealta ja harmaalta räiskinnältä. Hämärien katujen ja hallien läpi kulkeminen kolmen tunnin ajan ei ole hauskaa varsinkin, kun suurin osa ajasta seisotaan paikoillaan ammuskellen. Bravo Team on suojiin nojaava pyssyttely, jossa ei voi liikkua vapaasti. Ennalta määrättyä kohdetta osoittamalla päästään suojaan, josta sitten ammuskellaan. Monissa VR-peleissä yksinkertaisesti teleportataan valitulle alueelle, mutta Bravo Team ratkaisee asian eri tavalla. Alueen valinta siirtää näkymän kolmanteen persoonaan, jolloin pelihahmo hölkkäilee automaattisesti suojaansa kohti. Tarkoituksena on ehkä ollut vähentää joidenkin pelaajien kokemaa pahoinvointia, mutta samalla se poistaa meiningistä viimeisetkin immersion rippeet. Sivumennen sanottuna erilaisia bugeja on niitäkin runsaasti.

Bravo TeamBravo TeamBravo Team