Suomi
Gamereactor
arviot
Sword Art Online: Fatal Bullet

Sword Art Online: Fatal Bullet

Umpijapanilainen roolipeli on juuri sitä itseään

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Sword Art Onlinen ja etenkin japanilaisten roolipelien fanien kannattaa lopettaa lukeminen tähän. Omat faniuden kohteeni japanilaista animaatiota kohtaan painottuvat 90-luvulle, jolloin työstettiin klassikoita kuten Ninja Scroll (1993) ja Kite (1998). Lukuun ottamatta muutamia maailmanmenestyksiä, kuten Metal Gear Solid ja Residen Evil, ovat japanilaiset pelit jääneet minulla varsin vähäiselle huomiolle. En esimerkiksi ole päässyt Final Fantasyn maailmaan kiinni oikeastaan koskaan. Tähän ehkä suurin syy on japanilaisten into vääntää lähinnä roolipelejä, jotka ovat mielestäni tylsiä. Tilannetta ei helpota myöskään se, että koen lähes leijonanosan kaikista näistä peleistä olevan melkein identtisiä. Aina silloin tällöin otan riskin ja kokeilen jotain uutta tuotosta tuolta mystiseltä saarivaltiolta, ja lähes poikkeuksetta olen aina pettynyt lopputulokseen. Sword Art Online on minulle täysin uusi aihepiiri ja kieltämättä pelin pariin minut houkutteli näyttävän trailerin ohella varsin hulppea keräilypaketti kaikkine hienouksineen.

Huolimatta järkyttävästä määrästä jaarittelua, Sword Art Onlinen: Fatal Bulletin tarina on varsin avoin. Pelaaja kehittää mies- tai naispuolisen hahmon osaksi maailmaa, jossa otetaan mittaa toisista vaarallisissa virtuaalimaailmoissa. Kisailuun painottava maailma sisältää ystävien ja vihollisten lisäksi vaaroja erilaisten olioiden muodossa. Asearsenaaliaan kartoittaen ja niiden hyötykäyttöä harjoitellen pelaajan tavoite on edetä kilpailumaailmassa, ja tutustua mittavaan ympäristöön.

Peli käynnistyy hyvin tyypilliseen japanilaiseen roolipelityyliin. Hahmon luonnin jälkeen aloitetaan pitkät ja lapsenomaiset keskustelut jonnin joutavan arkisista asioista. Ystävyyssuhteita luodaan ja mahdollisia vastustajia väläytetään. Pelaajalle avautuu mahdollisuus valita välillä vastausvaihtoehto kahden eri asian välillä, jotka molemmat tarkoittavat samaa, mutta eri sanoilla sanottuna. Keskustelun ohessa käydään läpi lyhyin tutoriaalein pelin päätoimintoja ja viedään hahmoa kohti varsinaista pelimaailmaa.

Sword Art Online: Fatal BulletSword Art Online: Fatal BulletSword Art Online: Fatal BulletSword Art Online: Fatal Bullet
Tämä on mainos:

Puolisen tuntia jaksoin seurata hahmojen välistä tarinointia kunnes tajusin, ettei se tule koskaan loppumaan. Tämän puolen tunnin jälkeen seuraavat puolitoista tuntia rämppäsin puhetta ja tekstiä edistävää nappia, jotta pääsisin joskus pelaamaan. Rämppäyksen aikana pelattavaa oli ehkä viiden minuutin edestä ja sekin pelkästään kävelyä eri hahmojen keskustelujen välillä. Tässä vaiheessa mielenkiintoni oli suoraan sanoen tuhottu tylsyydellä, sillä kaikkien keskustelujen skippailun ohella en ollut enää ollenkaan perillä siitä, mistä hahmot puhuivat ja mitä minun pitäisi tehdä. Myös omat vastausvaihtoehtoni olivat vilisseet ohi, kun monivalintaa ei pohjusteta loputtoman puheen sorinan yhteydessä.

Kyllästymiseen asti ulottunut jaarittelujen ohittelu oli kuitenkin tuottanut tulosta, sillä yli kahden tunnin jälkeen peli oli päätynyt tilaan, jossa sain itse valita minne ohjaan hahmoani. Suuntasin suoraan taisteluun, sillä viimeistään nyt oli Sword Art Online: Fatal Bulletin aika lunastaa näyttävän trailerinsa anti.

Samoin kuin yleinen liikkuminen myös pelin taistelu käydään kolmannen persoonan kuvakulmasta. Hahmo liikkuu varsin kepeästi hyppien ilmaan hiukan liioitellusti. Aseella voi paukutella niin sanotusti lonkalta tai toista nappia hyödyntäen tähtäyksen avulla. Hahmo voi juosta, kyykkiä ja pyörähtää sivuun vihollisen tulituksen alta varsin tuttuun toimintapelitapaan. Mukaan on tullut myös ketjullinen koukku, jonka avulla voi kiipeillä korkeammillekin tasoille tai vaikka vetäistä lentäviä vastustajia maan tasalle. Pelistä löytyy tämän lisäksi iso määrä erilaisia lyönti- ja ampuma-aseita, joita voi vielä erikseen kehitellä ja parantaa taisteluista saaduilla pisteillä.

Harmillisesti taisteluosuus ei oikein lämmitä. Liikkumisen kepeys ja hahmojen lukuisten osumien kestäminen vie takaisin toistakymmentä vuotta vanhoihin pelimaailman tusinataisteluihin. Persoonaton toiminta on harmillisen kylmäkiskoista ja itseään toistavaa siihen pisteeseen, että mielenkiinto puuduttavien keskustelujen jälkeen ei jaksa aktivoitua. Taistelussa eteneminen on myös hakusessa, sillä en täysin ymmärtänyt minne pitäisi jatkaa matkaa ammuttuani kaikki alueen oliot ja netin välityksellä mukaan ängenneet vastustajat. Tähän tosin olisi voinut auttaa kaikkien niiden ohitettujen keskustelujen ja tekstien läpi kahlaaminen. Vaikka eri olioita jaksaakin hetken ammuskella, tekee oman hahmon ja mukana tulevien tietokoneohjattujen kavereiden jatkuva kimitys pelaamisesta raivostuttavaa. Hahmojen taukoamatta luuppina heitetyt lauseet ja kiljahdukset tuntuvat kuin päätäni lävistettäisiin terävällä veitsellä.

Tämä on mainos:
Sword Art Online: Fatal BulletSword Art Online: Fatal BulletSword Art Online: Fatal BulletSword Art Online: Fatal Bullet

Ennen kuin tämän arvostelun kommenttikenttä täyttyy vihaisista aatoksista niin täytyy mainita, että jos jotain pahaa niin jotain hyvääkin pelissä on. Sword Art Online: Fatal Bullet on nimittäin aivan upean näköinen pelikokemus. Heti ensimmäisestä latauskuvasta lähtien peli iskee ruutuun toinen toistaan upeampaa maailmaa tai hahmoa. Maailmojen suunnittelussa on nähty vaivaa toden teolla, ja kokonaisuus on tyylikkään sci-fimäinen ja omaperäinen. Tekstuurit ovat tarkkoja ja näyttäviä. Harmillista on tosin huomata, että tyylikkäiden tasojen luominen on syönyt mehut Playstation 4:stä, jonka takia kaikki maailmat ovat täysin tyhjiä ylimääräisestä roinasta. Näyttävän maailman vastapainoksi Fatal Bulletin hahmot, niin ihmiset kuin oliot, on rakennettu täydestä sydämestä. Yksityiskohtien määrä on suuri ja ennen kaikkea piirtojälkeä matkiva tyyli saa hahmot näyttämään kuin suoraan animaatiosta otetuilta. Monipuolinen hahmoluonti auttaa siis vihdoin toteuttamaan jokaisen pelaajan unelmien nais- tai miesmangahahmon.

Musiikkipuoli peesailee tuttua japaniroolipelin musisointia vaihdellen tylsästä ja geneerisestä rockmusiikista täysin unohdettavaan klassiseen pimputteluun. Pelihahmojen kimakat äänet ovat hyvin linjassa lapsellisen tekstin kanssa ja aseiden sekä muiden efektien ääniefektit ovat pelimäisen ylikorostettua diskanttipohjaista suihkimista.

Suuri pelimaailma ja massiivinen kehittely- sekä rakentelutoiminta yhdistettynä monipuolisiin taisteluihin kuulostaa kyllä hyvältä. Harmillisesti Sword Art Online: Fatal Bullet tukahduttaa potentiaalinsa loputtomilla jaaritteluillaan, joista suurimmalla osalla ei oikeasti ole minkäänlaista merkitystä pelaamisen kannalta. Tasapaksut ja persoonattomat taistelut eivät myöskään auta asiaa erityisesti rasittavasti kokoaikaisen kimityksen takia. Japanilaisten roolipelien ystävät voivat huoletta työntää arvosteluun lukuisia pisteitä lisää, sillä tutun oloista pelattavaa Fatal Bulletissa riittää yllin kyllin. Sword Art Onlinen fanit voivat myös lisätä pisteitä, sillä olen ymmärtänyt pelin ottavan sarjan fanit huomioon varsin hyvin. Täytyy kuitenkin myöntää, että tällaiset pelit eivät todellakaan ole minua varten. Yritän ainakin oppia läksyni, ja pysyä jatkossa erossa japanilaisista roolipeleistä.

Sword Art Online: Fatal BulletSword Art Online: Fatal BulletSword Art Online: Fatal BulletSword Art Online: Fatal Bullet
HQ
HQ
HQ
04 Gamereactor Suomi
4 / 10
+
Upea grafiikka, potentiaali, mielenkiintoinen idea
-
Loputon jaarittelu, persoonaton, tylsä taistelu, samojen asioiden kimitys taistelussa
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Bandai Namco kiusoittelee: #Projekt1514

Bandai Namco kiusoittelee: #Projekt1514

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Bandai Namco on julkaissut mystisen videopätkän nimeltä #Projekt1514. Tällä hetkellä tiedossa on vain se, että peliä kehittää Dimps. Lisätietoa voi käydä kuikuilemassa...



Ladataan seuraavaa sisältöä