Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
arviot
Dark Souls: Remastered

Dark Souls: Remastered

Kerta se on ensimmäinenkin.

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Gamereactorin kokeneemman Dark Souls -ketun kannan remasterointiin pääsee lukemaan täällä.

Todetaan heti alkuun, että en ole koskaan aikaisemmin pelannut Dark Soulsia läpi. Aloitin sen, mutta peli jäi kesken. Aikoinani ihastuin täysin Souls-sarjan ensimmäiseen osaan Demon's Soulsiin, jonka läpäisyssä tuli vietettyä tunti poikineen. Kokeilin tämän jälkeen Dark Soulsia, mutta siinä vaiheessa pelin tekniset ongelmat ja ylipäätään samankaltaisuus Demon's Soulsin kanssa eivät jaksaneet enää imeä minua sisäänsä. Vuosien tauon jälkeen Dark Souls: Remastered nappasi minut kuitenkin heti kuolettavaan syleilyynsä, eikä meinaa päästää irti millään.

Dark Souls tervehti minua lämpimästi paluustani sen pariin läiskäisemällä haarniskoidulla hansikkaalla päin näköä. Vaikeustaso oli kireä kuten muistinkin, ja kuonoon tuli aluksi jatkuvalla syötöllä. Harjoittelun myötä Souls-sarjan tavanomaiset piirteet alkoivat kuitenkin palautua lihasmuistin syövereistä, ja opin painamaan vihollisten hyökkäykset nopeasti mieleeni. Pelaaminen vaatii koko ajan keskittymistä, sillä hutiloimalla pääsee vain hengestään.

Varovaisuudesta huolimatta kuolemia on kertynyt tästäkin huolimatta jo runsaasti, mikä ei ole onnistunut lannistamaan minua lainkaan. Päinvastoin mitä syvemmälle pelin maailmaan suunnistan, sitä sisukkaammaksi oloni on käynyt. Parasta on jatkuva oppiminen, sillä uudet alueet tuovat mukanaan uusia vihollisia ja haasteita. Pelaajaa ei päästetä missään vaiheessa helpolla, ja peli pakottaa uudistamaan omaa pelaamistaan juuri oikealla tahdilla.

Kiitosta ansaitsee myös pelin erinomaisesti suunniteltu maailma. Se tuntuu tarjoavan lähes loputtomasti uusia kolkkia koluttavaksi ja salaisuuksia löydettäväksi. Maailman erilaiset alueet nivotaan myös hyvin yhteen erilaisilla oikoreitellä, jonka myötä se tuntuu aika eheältä kokonaisuudelta.

Dark Souls: RemasteredDark Souls: RemasteredDark Souls: RemasteredDark Souls: Remastered

Pelin suurimmat puutteet löytyvät ohjauksen puolelta. Itselleni juoksun, hypyn ja väistön sijoittaminen yhden näppäimen taakse ei tuntunut kovinkaan luontevalta. Lisäksi vastustajan suojauksen purkavan potkun suorittaminen tuntuu onnistuvan vain noin 85 prosentin todennäköisyydellä. Sarjan veteraanit voivat tässä vaiheessa varmasti hymähdellä minun kärsivän vain harjoituksen puutteesta, mutta minusta tietyissä liikkeissä tuntuu olevan vain pieni toimintaa haittaava viive. Olen kuitenkin oppinut elämään sen kanssa.

Dark Souls: Remasteredin moninpeli on myös mainio, sillä sen avulla muita pelaajia voi joko auttaa tai häiritä. Itse olen tyytynyt auttamaan, sillä peli on tarpeeksi vaikea ilman taitavien pelaajien häiriköintejä. Usein sen pahaa tarkoittavan punaisen haamun näkeminen säikäyttää lähes yhtä paljon kuin uuden pomon löytäminen. Itselleni on erittäin nautittavaa päihittää ensin itse jokin vaikea pomovihollinen ja sen jälkeen auttaa muita sen pieksämisessä. Minä saan siitä palkinnoksi kokemusta sekä humanity-pisteen, ja vastaavasti toinen pelaaja pääsee etenemään omassa pelissään.

Olin oikeasti yllättynyt siitä, ettei ensimmäisen Dark Soulsin tarvitse hävetä tänäkään päivänä muiden nimekkäiden julkaisujen rinnalla. Se tuntuu yhtä tuoreelta tapaukselta kuin vuosia sitten, mikä on melkoinen saavutus. Lisäksi tekniset parannukset takaavat erittäin sulavan pelinautinnon. Ainoa mutinani liittyy hieman epätarkkaan ohjaukseen. Mikäli et ole Souls-sarjaan tutustunut, tässä on siihen nyt oikeasti mainio tilaisuus. Ei muuta kuin Praise the Sun ja Git Gud!

Dark Souls: RemasteredDark Souls: RemasteredDark Souls: RemasteredDark Souls: Remastered

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Haastaa pelaajaa jatkuvasti ja pakottaa oppimaan koko ajan uusia asioita, tunnelmallinen ja vaihteleva maailma, tekninen toteutus takaa sulavan pelinautinnon
-
Ohjaus on hieman epätarkka
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä