Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
arviot
God of War

God of War

Kreikassa kaikki oli isompaa

Gamereactorin aiemman arvion God of Warista voi lukea täältä.

God of War -sarjalla on erityinen paikka sydämessäni. Aikoinaan kolmannen pelin kautta sarjaan tutustuminen näytti minulle pelimaailman, jollaista en ollut ennen nähnyt. Ultraväkivaltainen mättäminen, elämää suuremmat pahikset, hauskat QTE-tehtävät ja uskomattoman cool päähahmo. Juuri Kratos kaiken keskiössä oli kantava voima, joka vähät välitti siitä, miten iso kaveri vastaan tulee: kaikki saavat turpaan tasaväkisesti.

Mukaan Lukien PSP-versiot, sarja on tähän asti pysynyt vahvana kautta linjan lukuun ottamatta God of War: Ascensionia, joka heijasteli selvää tekijöiden väsymystä ja ideoiden loppumista aikaisempien asioiden kierrätyksellä keskinkertaisesti toteutettuna. Muutosta siis kaivattiin ja juuri siihen kaipuuseen vastaamaan tuli God of War (2018), joka pyrkii uudistamaan pelisarjaa toden teolla. Paljon kehuja maailmalla kerännyt uutuus on valloittanut listoja, mutta pöly alkaa hiljalleen laskeutua ja on aika kurkistaa, mitä kivenkovan Kratoksen elämään nyt kuuluu.

God of Warin suurin ongelma on sen tarina. Aikaisemmin Kratoksen seikkailua ajoi eteenpäin suuri kostamisen halu ja mies puski läpi suurimmankin jumalan pelkän v*tutuksen voimalla. Nyt Kratos on vanha ja isän roolissa tarkoituksenaan suojella lastaan hinnalla millä hyvänsä. Vaaroja siis oikeastaan kartetaan sen sijaan, että niitä päin juostaisiin mistään välittämättä. Vanhuus sopii Kratokselle, mutta tarinan tahditus on hiukan liian hitaasti etenevää. Matkan tekemisestä puuttuu kantava voima, sillä tarkoitus on vain kunnioittaa edesmennyttä kumppania ongelmien ilmestyessä eteen. Ei sillä etteikö God of Warin tarinasta löytyisi sisältöä ja syvyyttä koskettamaan itseänikin isänä, mutta koska tilanne on käännetty päälaelleen, on alkuperäisen God of War -sarjan ydin kadonnut.

Toinen ongelma on suuruuden puute. Jumalalliset mittasuhteet on typistetty pojan kautta heijastettuna ihmismäisiin mittoihin. Naurettavan eeppinen God of War 3 (SIE Santa Monica Studio, 2010) alkaa vuorelle kiipeämisellä, joka on osa vastustajan selkää. Sen sijaan God of Warissa ei juuri kolmimetristä peikkoa suurempaa vihollista vastaan tule. Toki tämä on myös osittain norjalaisesta mytologiasta johtuva asia, johon uusin God of War perustuu. Kreikkalaisessa mytologiassa kaikki on kuitenkin suurempaa, ja sille pohjalle God of War -sarja on alun alkujaan perustettu ja sillä se on pelaajille myyty.

God of WarGod of WarGod of War
God of WarGod of WarGod of WarGod of War
God of War
God of War