Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
arviot
The Crew 2

The Crew 2

Laaja, monipuolinen ja värikäs, mutta myös eloton, puutteellinen ja turhauttava.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

The Crew 2 on ristiriitaisia tunteita herättävä peli. Se ottaa ensimmäisen osan kivijalan - koko Yhdysvaltoja mallintavan pelimaailman - ja pistää teeman uusiksi. Poissa on tummasävyinen undercover-tarina rikollisliigaan soluttautuvasta street raceristä. Sen tilalla on nettijulkisuutta henkivä tv-formaatti, jossa pelaajan pitää kerätä faneja uralla edetäkseen. Samalla kumitassujen rinnalle on tuotu lentokoneita ja veneitä, mahdollistaen käytännössä estottoman liikkumisen joka ilmansuuntaan, Kaliforniasta New Yorkiin ja Detroitista ja Texasiin.

Estottoman liikkumisen kannalta iso oivaillus on mahdollisuus vaihtaa autojen, lentokoneiden ja veneiden välillä saumattomasti ohjaimen tattia painamalla. Eteen sattuva järvi ei ole este eikä mikään - klikkaa auto veneeksi ja pyyhkäise laineille. Mieleenpainuvimpia hetkiä pelissä ovat tähtitaivaat lentokoneen puikoissa, kun valtatiet ja kaupungit kimmeltävät valovanoina alapuolella ja aurinko sarastaa horisontissa. Mikäs siinä on loopeja ja muita temppuja pyöritellessä. Maailma on niin laaja, että edes linnuntietä sen rajat eivät tunnu tulevan vastaan. Läpilento ottaa helposti kymmeniä minuutteja.

Teknisinä suorituksina pelin laajuus, ajettavien ajoneuvojen monipuolisuus ja saumaton ajokin vaihtelu ovat kaikki kunnioitettavia saavutuksia. En heti muista ajopeliä, jossa voisi kokea samanlaista saumattoman liikkumisen riemua. The Crew 2 on kuin oman genrensä Just Cause - tosin ilman sille leimallista tuhoa.

Valitettavasti pelinä The Crew 2 on pahasti puutteellinen. Laajan ja mutkikkaan kokonaisuuden loppuun asti hiominen olisi mille tahansa pelistudiolle iso urakka, eikä Ubisoftin Ivory Towerin resurssit näytä riittävän kaikkien odotusten lunastamiseen. Joillain tavoilla peli tuntuu jopa askeleelta taaksepäin omassa sarjassaan. Vaikka tarinavetoisuutta on vähennetty valinnanvapauden tieltä, ei tarinasta sinänsä ole luovuttu. Pelissä kuultavat onelinerit ja mukaviileät wannabe-starailut ovat vielä kiusallisempaa seurattavaa kuin ensimmäisen osan draamanaikeet.

Tämä on mainos:
The Crew 2The Crew 2The Crew 2The Crew 2

Mielestäni ensimmäisessä osassa on enemmän luonnetta kuin jatko-osassa, joka näyttää hivuttautuvan lähemmäs Forza Horizonin tyyliä. Se ei kannata; vertailu Playground Gamesin sarjaan ei ole millään The Crew 2:lle eduksi. Forzan pelattavuus ja tuotantoarvot ovat omassa luokassaan, vaikka se ei aivan tällaista suuruutta tarjoakaan.

Ajaminen The Crew 2:ssa on arcademaista rälläystä, jossa on kyllä hyvä vauhdintunne, mutta ilman Forzan tarkkuutta ja nyansseja. Kolareissa autot käyttäytyvät kuin saippuapalat, ja köykäinen painovoima isoissa pompuissa latistaa niiden tehoa. Osa esteistä on tuhoutuvia, osa ei, eikä ero näiden välillä ole aina riittävän selvä. Joistakin esteistä puuttuu törmäyksentunnistus kokonaan, ja ajokki menee menee epäloogisesti niiden läpi. Pahinta on tekoäly, joka on kuminauhamaisin ja törkeimmin huijaava esitys miesmuistiin. Sen kanssa ei kisaaminen ei palkitse tasaisesta ajosta, koska kaikki ratkeaa kuitenkin viime metreillä. Säästä siis boostia loppusuoralle.

Ajokokemuksen tyydyttävyys riippuu paljon myös käytetystä ajoneuvosta. The Crew 2 on vahvimmillaan siinä, mihin sarja alkujaan tehtiin: katukisoissa. Näitä kisoja on myös eniten tarjolla. Olisin toivonut enemmän driftausta, koska se on vaihtoehtoisista muodoista viihdyttävintä. Kiihdytyskisat ovat vaihtelua, mutta käyvät nopeasti tylsiksi, ja veneillä ajaminen on joko jähmeää tai aivan liian kiikkerää. Mukaan on ympätty suljettujen ratojen kisoja, rallikrossia ja formulaa, mutta ne on toteutettu todella ylimalkaisesti. Ne toimivat samaa checkpoint-systeemiä noudattaen kuin katukisat, joten kierrosajoilla ei ole väliä. Lisäksi formuloilla voi painella pitkin kaiteita, koska se on The Crew 2:n universumissa ihan yhtä hyvä ajotapa kuin mutkiin jarruttaminenkin. Motokross-pyörillä meno on lähinnä surkuhupaisaa pomppimista, joka muistuttaa paljon vanhemmista ja kömpelömmistä peleistä.

Tämä on mainos:

Verkossa näitäkin kisoja ajaisi - jos ei muuten niin huumorimielellä - mutta harmittavasti kisoissa on toistaiseksi tyydyttävä tekoälyvastuksiin. Vaikka The Crew 2 on verkkoyhteydestä riippuvainen pienois-MMO, se ei vielä sisällä kilpailullista moninpeliä. PvP-mahdollisuus aiotaan lisätä vasta jouluksi. "Moninpeli" rajoittuu siis satunnaisiin serverin arpomiin vastaantulijoihin, joiden kanssa ei oikeastaan voi tehdä mitään (ja joita tuntuu olevan niukasti liikkeellä), tai co-op-kisoihin oman kaveriporukan kanssa. Co-opissa vain yhden tarvitsee saavuttaa kisojen tavoitteet, jotta kaikki voittaisivat. Se tekee siis pelistä helpomman.

Uudesta hypettyneemmästä ilmapiiristä huolimatta The Crew 2:n maailma on kummallisen eloton paikka. On jossain määrin ironista, miten peli alleviivaa suosiota ja faniarmeijoita, mutta kisojen lehtereillä on hädin tuskin ketään. Tyhjät katsomot pistävät ikävästi silmään etenkin suljetuilla radoilla. Kenties tämä on kompromissi, joka on jouduttu tekemään maailman suuren mittakaavan saavuttamiseksi. Muutoin grafiikka on kelvollista, ilmatilassa jopa tyylikästä, joskaan ei koskaan supertarkkaa tai silkkisen sulavaa. Testatussa PS4-versiossa esiintyi lievää hidastelua ruuhkaisemmissa paikoissa.

The Crew 2 tuntuu toistaiseksi enemmän early access -julkaisulta kuin loppuun asti hiotulta täysihintaiselta peliltä. Sillä on omat hienot hetkensä. Siinä on jo nyt outoa vetoa, jota ei voi täysin ymmärtää pelin puutteellisten ominaisuuksien valossa. Se antaa pilkahduksia piilevästä potentiaalistaan, jota toivottavasti tulevissa päivityksissä päästään paremmin hyödyntämään. Laaja maailma, vapaus ja ajoneuvon saumaton vaihtaminen voisivat tehdä pelistä todella eeppisen kokemuksen, jos sisältö ja viimeistely päästäisivät ne oikeuksiina.

The Crew 2The Crew 2The Crew 2The Crew 2
Tämä on mainos:

Välillä pelatessa tuntuu siltä kuin Ivory Tower ei olisi itsekään täysin käsittänyt, miten suurta maailmaa hyödyntäisi. Se näkyy muun muassa uudessa avoimessa pelirakenteessa, joka ei pakota pelaajaa mihinkään uraputkeen mutta ei myöskään ohjaa maailmassa seikkailuun. Pikemminkin se kannustaa kulkemaan kisoihin pikamatkustusvalikon kautta. Etäisyydet kisojen välillä ovat varsinkin alussa liian suuret, kun niitä lätkitään eri puolille karttaa. Yhden tapahtuman jälkeen peli ei suosittele seuraavaa, vaan jättää pelaajan ikään kuin roikkumaan. Radiokanavia ja käyttöliittymää ei käytetä juontamaan kokemusta niin kuin Forza Horizonissa, jossa kisat, road tripit, latolöydöt ja tupla-xp-biisit nivoutuvat loogiseksi jatkumoksi ja pitävät pelaajaa tehokkaammin otteessaan.

The Crew 2:ssa ajoneuvon vaihto tukee hyvin vapaata seikkailua, mutta yllättäen kisoja ei ole suunniteltu sitä hyödyntämään. Ainoastaan muutamassa skriptatussa erikoistapahtumassa ajoneuvoa vaihdetaan, mikä tuntuu meneteltyltä mahdollisuudelta. Eikö esimerkiksi pitempiä road tripejä tai Amazing Race -tyyppisiä matkustushaasteita olisi voitu luoda näinkin hyvän mekaniikan ympärille?

Toisaalta vapaaseen seikkailuun kaipaisin enemmän löydettävää ja erilaisia tavoitteita, jotta siihen jaksaisi uppoutua pidemmäksi aikaa. Esimerkiksi joka kinttupolkua ei tee mieli tutkia, koska peli ei pidä kirjaa ajetuista teistä. Satunnaisia loot-laatikoita ja valokuvauskohteita lukuun ottamatta maastosta ei useinkaan löydy mitään hyödyllistä tai kiinnostavaa. Forza Horizonissa maailman koko ja sisältö ovat tasapainossa. The Crew 2:ssa pohdin, miksi en pelaisi koko peliä aktiviteettilistan kautta. Mitä kiinnostavaa tutkiskelu tarjoaa.

Ensimmäisessä The Crew'ssä päämäärättömästi revitellessä saattoi sentään saada poliisit peräänsä. The Crew 2:ssa tätä tai mitään muutakaan riskiä ei ole. Ei ainakaan auton ratissa. Toki liirailulla saa ansaittua muutaman ylimääräisen fanin, mutta yhtä lailla pelaaja voi sikailla ja yrittää osua kävelijöihin menettämättä fanejaan. Jotkut ehkä tykkäävät, ettei luovaa ajamista suitsita millään tavalla, mutta minulle freeroaming osoittautui turhan tasapaksuksi ja vaikutuksiltaan vähäiseksi motivoidakseen upottamaan siihen tunti- tai päivätolkulla aikaa.

Kaikki voi muuttua, jos maailmaan saadaan enemmän elämää, tavoitteita ja mahdollisuuksia pelata muiden kanssa. Ennakkopuheiden perusteella Ivory Towerilla on mittava suunnitelma valmiina The Crew 2:n kehittämiseksi, eli tuen ei pitäisi heti loppua. Se ei kuitenkaan tee pelistä tässä vaiheessa pakko-ostosta. Ehdotan, että peliä harkitsevat odottavat vielä muutaman kuukauden ja seuraavat kehitystä - ainakin ellei valmiina ole kaveriporukkaa, jonka kanssa harrastaa co-opia.

The Crew 2The Crew 2The Crew 2The Crew 2
HQ
HQ
HQ
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Mahdollisuus vaihtaa auton, lentokoneen ja veneen välillä saumattomasti, valtava maailma luo teknisesti hienot puitteet vapaalle kruisailulle, avoin rakenne ei pakota pelaajaa tiettyyn uraputkeen
-
Avoin rakenne ei ohjaa tutkimaan maailmaa, ajoneuvon vaihtomekaniikkaa hyödynnetään niukasti kisoissa, maailma kaipaa lisää tekemistä, kuminauhamainen tekoäly ja pvp-moninpelin puute (luvattu lisätä päivityksenä)
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
The Crew 2Score

The Crew 2

ARVIO. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Laaja, monipuolinen ja värikäs, mutta myös eloton, puutteellinen ja turhauttava.

0
GR Livessä tänään The Crew 2

GR Livessä tänään The Crew 2

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Uusi viikko on alkanut, ja GR Livessä on työn alla peli, jossa ajetaan niin ilmassa, kaduilla kuin merelläkin, eli Ubisoftin The Crew 2. Tähän liittyy myös...



Ladataan seuraavaa sisältöä