Suomi
Gamereactor
arviot
Onrush

Onrush

Ajopelispesialisti Codemastersin uusimmassa rallissa on eri meno päällä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Arcade-tyyppiset ajopelit tulevat monissa kuoseissa. Motorstorm on massiivinen off-road-rymistely, Burnout silkkisen sulava tyrmäysten mestari ja Mario Kart lähes bilepelimäisen kevyt kurvailu. Need for Speed taas tarjoaa nitronkatkuista driftausta. Yhdistävä tekijä näissä on pinnan alta löytyvä kiihkeän viihdyttävä vire.

Onrush erottuu lähimmistä verrokeistaan uniikilla tiimipohjaisella mekaniikallaan. Voittaakseen pelissä on tyrmättävä vastustajia ja tehtävä tiimityötä - ei riitä, että yksinkertaisesti tulee ensimmäisenä maaliin.

Siinä missä Codemastersin F1-sarja, Toca, Colin McRae Rally ja Dirt-sarja kaikki kasvavat kaikki samoilta kilpa-autoilun juurilta, Onrush liimaa pelaajat elastiseksi taistelupalloksi, jossa kisat kuluvat väistellen, taistellen ja hyppien. Jos jää liian kauas jälkeen, teleporttaa peli pelaajan takaisin pakkaan. Jos tulee tyrmätyksi, syntyy pelaaja hetken päästä uudelleen kuin räiskintäpeleissä konsanaan. Kannattaa olla kuitenkin tarkkana, koska toiminnan ulkopuolella odotellessa ei pysty keräämään elintärkeitä pisteitä omalle tiimille. Voittaja ei ole se, joka on ensimmäisenä maalissa, vaan se joka ensimmäisenä täyttää tavoitteen.

Tämä on mainos:

Ensisilmäyksellä ajaminen muistuttaa Motorstormista. Radat ovat valtavia monitasoisia maastoja, joista löytyy useita reittejä, runsaita korkeuseroja ja isoja hyppyjä. Taisteluaspekti erottaa Onrushin omaksi kokemuksekseen. Boostia saa hyppimällä, ajamalla vaarallisesti ja tekemällä tyrmäyksiä. Boostia kuluttamalla puolestaan täytetään rush-mittaria, jonka täyttyessä voi vapauttaa voimakkaan ja vauhdikkaan syöksyhyökkäyksen. Mekaniikkaa tukeakseen peli ripottelee radoille myös mitäänsanomattomia prätkiä ja mönkijöitä, jotka joiden surullisena roolina on toimia puhtaana tykinruokana kilpailijoille. Näiden tyrmääminen on helppoa, auttaen hyökkäysten lataamisessa tiimikavereiden ja vastustajien joukossa.

Onrush

Ajettavaksi Onrush tarjoaa nipun pyöriä, mönkijöitä, autoja ja maastureita, joille kaikille on annettu omat kykynsä. Jotkut kyvyt ovat hyödyllisiä joukkuekavereille, jotkut ovat suoraviivaisempia iskuvälineitä. Yksi esimerkki on pärrä, joka jättää jälkeensä vanan. Jos vastustaja sattuu ylittämään sen, hip-hei ja romuttamolle. Yksi auto puolestaan toimii tukiroolissa ja lataa joukkuekavereiden boostia.

Peli ei tee aina selväksi, milloin kykyjä voi käyttää. Jotkut ovat automaattisia, toiset pitää laukaista tiettynä hetkenä. Joka tapauksessa ajoneuvojen ja kykyjen käytön opettelu on olennaista vastustajat päihittääkseen. Koordinaatiotakin tarvitaan, jotta tiimiltä löytyy kykyjä joka tarpeeseen.

Tämä on mainos:

Onrush jakautuu muutamaan pelimuotoon. Eräänlaisen tarinamoodin virkaa hoitaa Superstar, jossa taistellaan tekoälyvastustajia vastaan kuudessa luvussa. Samalla taustoitetaan, mistä Onrush-turnaus sai alkunsa, miten taistelussa tulee toimia, mitä ajoneuvoluokkia on käytössä ja niin edelleen. Kun perusteet on selvillä, on aika hypätä nettipeliin.

HQ

Kilpailullisiin pelimuotoihin sisältyvät Overdrive, Countdown ja Switch. Overdrivessa tarkoituksena on ansaita boostia kaikin keinoin ja käyttää rushia. Mitä enemmän aikaa viettää boostilla, sitä enemmän pisteitä tiimilleen kerää. Countdownissa puolestaan kieputellaan joukkueen kanssa checkpointeista, jotka lisäävät sekunteja kelloon. Samalla yritetään sabotoida vastustajien ajolinjoja ja pakottaa nämä missaamaan portteja.

Switchissä joka pelaaja aloittaa kolmella elämällä, joita vastustajat yrittävät tietysti tyrmäyksillä kuluttaa. Olennaisen tvistin moodin antaa se, että jokainen menetetty elämä johtaa ajoneuvoluokan päivitykseen. Voittaminen vaatii oveluutta ja tiimityötä. Lockdownissa taas yritetään kerätä pisteitä hallitsemalla jatkuvasti liikkuvaa aluetta. Tässä moodissa pelimekaniikat ja tiimityö pääsevät parhaiten esiin, sillä joukkueen on pysyttävä pienellä alueella sen vallatakseen. Pistetilanne muuttuu nopeasti, jos joku joutuu tyrmätyksi tai toisen joukkueen kiilaamaksi.

Vaikka pelimuodot määrittelevät pelin, niillä ei olisi mitään väliä, ellei ajaminen toimisi. Onneksi Onrushin kontrollit ovat riittävän tiukat ollakseen hallittavat menettämättä kuitenkaan jatkuvaa vaaran tunnetta. Ajokit paahtavat eteenpäin kaistapäisellä vauhdilla, nousevat hyppyreistä fysiikan lakeja uhmaten ja paiskautuvat painokkaasti takaisin radalle. Jos keskittyminen herpaantuu, löytää itsensä nopeasti paiskautumasta kivikkoon - tai jyrkänteeltä alas. Virheet eivät tietenkään tarkoita kisan päättymistä, mutta sillä on vaikutusta oman joukkueen voittomahdollisuuksiin.

Onrush

Elektroninen soundtrack käy peliin ihan hyvin, ja biisit toimivat sopivasti kisojen taustalla nousematta häiritsemään itse toimintaa. Radat ovat paitsi laajoja ja vaihtelevia, myös yksityiskohtaisia. Puita, ruohikoita, rakennuksia ja romua on joka puolella. Autoja ja ratoja koristavat graffitit, jotka värittävät muutoin aavistuksen persoonatonta kuvastoa. Joka ajoneuvolle on mittava määrä erilaisia kuoseja avattavaksi.

Pelistä puuttuu julkaisuhetkellä rankattu moninpeli, joka avautuu myöhemmin. Lisäksi saman sohvan moninpelin puuttuminen tuntuu missatulta mahdollisuudelta. Näistä puutteista huolimatta Onrush tarjoaa omalaatuisen ajoneuvopohjaisen kokemuksen. Se on kuin ajopeli räiskintäpelin hengessä ja tarjoaa kovaäänistä, korkeaoktaanista toimintaa.

HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Viihdyttävä, uniikki joukossa rynniminen, runsaasti avattavaa sisältöä.
-
Ei saman sohvan moninpeliä, ei rankattua moninpeliä julkaisussa.
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Täydentävä mielipide

Kimmo Pukkila

Onrush on yllättävän hyvä, yllättävän erilainen, muttei välttämättä pitkäikäinen. Otetaan hyvät uutiset ensin: peli-idea on hauska ja se on toteutettu asiallisesti. Rakastan Onrushin tyyliä, joka on kuin villi yhdistelmä Unreal Tournamentin taisteluääniä, Motorstormin rallia ja Jet Set Radion graffitinpirskahduksia ja bostaavia hahmoja. Arvostan teknistä toteutusta, jossa on priorisoitu 60 kuvan ruudunpäivitysvauhti myös konsolilla. Äkillisiä esteitä on väistettävä silmänräpäyksessä kuin Burnoutissa, ja romua lentää joka puolella näyttävästi. Pelaaminen tapahtuu lähes yksinomaan etusormi kaasulla ja peukalo boostilla. Silti Onrush ei ole ajopeli, jossa nopein voittaa. Pelimoodit pitävät pelaajat sumpussa, jossa ne voivat tuhota toisiaan. Toiminnallinen, tiimipelaamista painottava mekaniikka tekee Onrushista kiinnostavan niillekin, jotka eivät yleensä ajopelejä pelaa. Minua jäi arveluttamaan, että niitit tuntuvat joskus sattumanvaraisilta eikä mekaniikassakaan ole suurta vaihtelua ajoneuvojen välillä. Toiminnasta uupuu ripaus taidokkuutta. Lisäksi ratoja löytyy vain 12 kappaletta. Ne toistuvat väistämättä usein, vaikka säätilat ja pelimoodit soppaa sekoittavatkin. Kokonaisuus on viihdyttävä pienissä pyräyksissä, moninpelinä.

7/10

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
OnrushScore

Onrush

ARVIO. Kirjoittaja Graham Bellars

Ajopelispesialisti Codemastersin uusimmassa rallissa on eri meno päällä.



Ladataan seuraavaa sisältöä