Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
Wreckfest

Wreckfest

Alkuperäisten Flatoutien kehittäjä Bugbear on saanut Wreckfestin valmiiksi. Viimeinkin.


Facebook
TwitterReddit

Suomalaisen Bugbearin uutukainen epäonnistui Kickstarter-kampanjassaan, nousi Early Access -menestykseksi (ainakin hetkellisesti) ja hyydähti sitten tuotantopöydälle, vuosien vieriessä ohitse. Ehdittiin jo spekuloida, näkisikö valmis peli koskaan päivänvaloa. Onneksi Wreckfest pääsi uudelleen vauhtiin, sillä soramontuissa kurvailu ja vastustajien kolarointi toimii.

Bugbear halusi luoda henkisen jatko-osan alkuperäisille Flatouteille (sarjan viimeisimmät osat eivät ole saman studion käsialaa eivätkä tee alkuperäisille kunniaa). Pelasin Wreckfestin Early Access -versiota muutama vuosi sitten, enkä ollut aivan vakuuttunut. Riittäisikö pelissä sisältöä täyttä julkaisua varten? Lopputulos osoittaa ennakkoluulot vääriksi. Wreckfest on mainio, vaikkakaan ei virheetön. Sillä on omat kuhmunsa ja kurttunsa, mutta pääosin se ihastuttaa.

Eikä pelissä todellakaan ole kyse puhtaasta ajamisesta. Paras unohtaa Ken Blockin Hoonigan Fordit, jarrutusmatkat ja kosketusten välttelyt. Wreckfestissä lyödään lusikka lattiaan ja kurvataan mutkiin ruosteiset jarrut ja vastustajien ovenpellit kirskuen. Peli kannustaa kolaroimaan. Se ei koskaan tunnu kalliilta tai hienostelevalta niin kuin genren jättiläiset, mutta samalla pelaajat säästetään esittämiseltä ja feikkiasenteelta, joka on syövyttänyt nykypelit.

Hupi alkaa uramoodista. Hyppäsin ensimmäiseen kisaan ja löysin itseni käkättämästä ruohonleikkurille, joka toimitti kotteroni virkaa. Flatout-sarjahan kasvoi ulos alkuperäisestä fysiikkapohjaisen raparallin muodosta. Toivoin Wreckfestin palaavan tuohon alkuperäiseen muotoon, eikä se tuota pettymystä. Uramoodi itsessään on nykyaikaisten ajopelien mukaan. Kuten Dirt 4:ssä ja Forza Motorsport 7:ssä, pelaaja pistetään ajamaan kisoja, täyttämään määrättyjä tavoitteita ja etenemään sitä kautta urallaan. Samalla ansaitaan rahaa ja kokemusta, jotka pääsee kuluttamaan uusiin autoihin, luokkiin ja päivitysosiin.

Wreckfest

Uramoodi on hyvin rakennettu ja vaihteleva. Yhdessä vaiheessa ajetaan etuvetoisella kotterolla, mutta pian ollaan jo pitelemässä takavetoista petoa aisoissa. Mahtuu mukaan kikkakolmosiakin, kuten koulubusseja ja teollisia koneita, mutta viimekädessä Wreckfestissä on kyse autoista, sorateistä ja törmäyksistä. Uramoodiin sisältyy runsaasti erilaisia kilpailuja, joiden parissa vierähtää yllättävän paljon aikaa. Perinteisille kilpailuille vaihtelua antavat romurallit, jotka nousevat uudelle tasolle hauskan ajomekaniikan ja päräyttävän vauriomallinnuksen ansiosta. Pakettiin mahtuu kaikkiaan noin 40 autoa ja 20 eri rataa (samojen ratojen variaatioita on myös tarjolla). Ratavalikoimassa olisi ehkä voinut olla vielä aavistuksen enemmän vaihtelua, sillä ympäristöt näyttävät samantyyppisiltä. Olisi ollut hauska nähdä kontrastia antavia ympäristöjä.

Wreckfest ei tietenkään ole varsinainen ajosimulaattori. Se on hauskuutta painottava peli, jonka taustalta kuitenkin löytyy runsaasti fysiikkapohjaista laskentaa. Fysiikkapohjaisuus näkyy parhaiten vauriomallinnuksessa. Bugbearin oma, osuvasti nimetty Romu-moottori tuottaa romua tasolla, johon eivät muut pysty. Pelaaja voi valita realistisen vauriomallinnuksen ja ihailla, miten pellinpalaset, renkaat ja rojut lentelevät ympäriinsä lukemattomien autojen ahtautuessa mutkista läpi. Autot (ja kotterot) vaikuttavat oikealla tavalla raskailta. Renkaat tuntuvat taistelevan pitääkseen otteensa tiestä. Ei rengassimulaatio ole lähelläkään Project Cars 2:n ja kumppaneiden tasoa, mutta toimii silti erinomaisesti.

Wreckfest
Wreckfest
WreckfestWreckfestWreckfest