Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
Dead Cells

Dead Cells

Satunnainen seikkailu pistää taidot koetukselle

Facebook
TwitterReddit

Hikikarpalot kihoavat otsalleni valmistautuessani jälleen kohtaamaan yhden pirullisen pomovihollisen. Takana on jo lukemattomia tunteja seikkailua ja yrityskertoja, eikä tie tälläkään kertaa ollut helppo. Mutta tällä kertaa se pirulainen kukistuu, sillä olen edellisillä kerroilla painanut mieleeni sen hyökkäykset ja olen onnistunut löytämään mielestäni hyvän asearsenaalin tulevaan koitokseen. Lopulta kuitenkin keskittymiseni herpaantuu hetkeksi ja päähenkilöni kuolee näyttävän ilmalennon saattelemana. Seikkailun aloituspaikkana toimivassa vankilassa on kuitenkin uusi ruumis, joka herää henkiin. Ei auta muuta kuin aloittaa alusta jälleen kerran.

Kyseinen kuvaus kuvastaa hyvin tuntojani Dead Cells -pelistä, joka lanseeraa uuden termin roguevania. Se on yhdistelmä sanoista roguelike ja metroidvania. Rogue-peleistä muistuttaa kohtuullisen kireä vaikeustaso sekä päähenkilön ainoastaan yksi elämä. Kuoleman korjatessa koko seikkailu täytyy aloittaa täysin alusta, kaikki tasot täytyy läpäistä ja pomot kukistaa uudestaan. Aivan kaikki taidot eivät kuitenkaan unohdu, mistä pääsemmekin uuden termin jälkimmäiseen puoliskoon. Metroidvaniasta kielii puolestaan pelin tapa lisätä pelaajan arsenaalia hiljalleen, jotta tämä voi tutkia uudestaan yhä uusia alueita.

Pelin koko juju piilee siinä, että seikkailu täytyy aloittaa alusta lukemattomia kertoja. Jokaisen kuoleman jälkeen lähes kaikki päähenkilön kyvyt nollataan ja koko seikkailun kehityskaari täytyy käydä läpi uudestaan. Ihan kaikkea ei kuitenkaan resetoida, sillä maailmasta löytyy lukuisia aseiden ja varusteiden piirustuksia. Kun näitä ja kokemuspisteiden virkaa toimittavia soluja kiikuttaa Collector-nimiselle olennolle, avautuu uusia varusteita joihin voi sitten törmätä myöhemmillä pelikerroilla. Niinpä pelaajan arsenaali kasvaa koko ajan hieman monipuolisemmaksi, tosin kaikkia avattuja varusteita ei välttämättä enää myöhemmin edes näe yhden läpäisykerran aikana.

Dead Cellsin maailma luodaan osittain satunnaisesti uudestaan jokaisen kuoleman jälkeen. Niinpä kenttien rakennetta ei voi opetella ulkoa, vaan ne ovat joka kerta hieman erilaisia. Vihollisten tyypit säilyvät samoina, mutta mutkat, pudotukset ja ansat vaihtavat paikkoja. Satunnaisuutta selitetään sillä, että pelin saari taitaa ollakin elollinen olento. Osa alueista on alussa lukittuja, mutta maailmasta löytyvien esineiden avulla sankari saa pysyviä uusia taitoja kuten vaikkapa seinillä kiipeilemisen, joiden myötä tutkittavaksi avautuu ennennäkemättömiä alueita.

Dead CellsDead CellsDead CellsDead Cells
Dead CellsDead CellsDead CellsDead Cells