Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
We Happy Few

We Happy Few

Onni irtoaa yhdellä pillerillä.

  • Teksti: Bengt Lemne (Käännös: Markus Hirsilä)

Facebook
TwitterReddit

We Happy Few'n kehityskaari on ollut poikkeuksellisen pitkä ja monivaiheinen, mutta nyt peli on viimein julkaistu lopullisesti.

Wellington Wells on kummallinen paikka, jossa on paljon niin onnea kuin vaaraakin. Salaisuudet kulissien takana limittyvät toisiinsa, ja kansalaiset ovat erittäin halukkaita ottamaan joy-pillerin huolet unohtaakseen. Kieltäytyjät leimataan termillä Downer, ja ajetaan ulos kaupungista.

Pelaaja omaksuu Arthurin roolin, jonka tehtävänä on sensuroida sanomalehtiartikkeleita vallassa olevien mielen mukaisiksi. Arthurin huomion herättää hänen veljestään kertova artikkeli, ja pian onkin paettava omia työkavereita. Tämä on tietysti vasta ongelmien alkupiste, sillä Artur haluaa löytää tiensä ulos tästä "onnelasta" ja löytää veljensä Percyn.

Arthur on ensimmäinen kaikkiaan kolmesta pelattavasta hahmosta, ja lisää on tulossa DLC-latauksien mukana. Muut kaksi ovat Arthurin tuttavat Sally ja Ollie. Erilaisen näkökulman ohella eri henkilöhahmot tarjoavat hieman erilaista pelattavuutta. Tehtävien suorittamisesta saa pisteitä, joita voi käyttää hahmonkehityspuun kykyjen avaamiseen. Näitä ovat muun muassa parempi hiiviskely, enemmän terveysmittaria tai apua taisteluihin. Arthurin tarina on pelin pääasiallinen anti, mutta monitasoisen tarinan vuoksi haluaa selvittää myös kaikki vastaan tulevat sivupolut.

We Happy Few'n visuaalinen tyyli on suorastaan loistava. 1960-luvun Britannia näyttää omanlaiseltaan siinä missä Bioshock ja Dishonored. Tämä on sekä positiivinen että negatiivinen asia, koska We Happy Few on aivan erilainen peli kuin mainitut esimerkit. Äänisuunnittelu on sekin ammattitaitoista, mutta sen sijaan liikeanimaatiot välivideoiden aikana eivät ole. Onneksi ääninäyttely on hyvin toteutettu.

Roguelike-juuret tarkoittavat sitä, ettei pelissä ole tarkkaa kenttäsuunnittelua, ja tehtävät tuntuvat hieman yksioikoisilta. Onneksi mukana on paljon muuta nähtävää ja koettavaa. Onkin pakko käyttää aikaa maisemien tutkimiseen, sillä pelkästään tehtävästä toiseen eteneminen muuttaa pelissä etenemisen vaikeaksi. Pelaajan on tutkittava maastoa, nikkaroitava tavaroita, kaivettava esiin aarrearkkuja, löydettävää ruokaa, vettä ja terveysesineitä, hiivittävä ihmisten taloihin varkaisille ja tehtävä sivutehtäviä. Tämä kaikki on tarpeellista, jotta mukana on etenemiseen tarvittavia tavaroita. Jatkuva pakko roinan keräämiselle ja nikkaroinnille ei varmasti miellytä kaikkia pelaajia.

We Happy FewWe Happy FewWe Happy FewWe Happy Few
We Happy FewWe Happy FewWe Happy FewWe Happy Few
We Happy Few