Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
arviot
20XX

20XX

Mega Man X:n inspiroima tasoloikka haastaa rogueliken fanit.

  • Mike Holmes (Käännös: Aleksi Kesseli)Mike Holmes (Käännös: Aleksi Kesseli)

20XX julkaistiin jo viime vuonna PC:lle, mutta kuten niin monet muutkin vastaavat indiepelit, se hukkui massaan ylikilpailuilla markkinoilla. Mutta kerma nousi pintaan tässä tapauksessa, ja nautittuaan menestyksestä ensin PC:llä, peli on nyt saatavilla myös PS4:lle, Xbox Onelle ja Nintendo Switchille.

Ensimmäinen asia, joka pelistä tulee mainita, on se ilmeisin. 20XX on Mega Man X -kunnianosoitus kiireestä kantapäähän. Batterystaple Gamesin luomus on hyvin uskollinen Capcomin toimintatasoloikkasarjalle, joten Mega Man -fanit tulevat arvostamaan sen lukuisia yksityiskohtia.

Pelin hahmot, Nina ja Ace, ovat puettuina erikoiskykyjä antaviin metallihaarniskoihin. Ace silpoo viholliset energiamiekallaan, kun taas Nina pystyy hyökkäämään kauempaa tuliaseensa ansiosta. Hahmot tuntuvat erilaisilta pelata: siinä missä Ace on aggressiivisempi, Ninan pelaaminen on taktisempaa.

20XX sisältää paljon roguelike-elementtejä, kuten proseduraalisesti generoidut kentät sekä pehmeän etenemissysteemin, joka takaa, että jokainen yritys kerryttää pelaajan kokonaiskokemusta. Crypt of the Necrodancerin tapaan pelissä ansaitaan valuuttaa, jonka voi kuoltuaan käyttää seuraavan yrityksen parantamiseen. Vaikka kuoleman jälkeen täytyy aloittaa alusta, jotkin asiat pysyvät pelaajalla kuoleman jälkeenkin.

Valuutan suhteen kannattaa kuitenkin olla valppaana alusta asti, sillä ei kestä kauan, että keskivertojuoksun aikana ansaittu valuutta ei riitä ostamaan tarjolla olevia parannuksia. Valuuttaa ei myöskään voi hamstrata liiaksi, sillä valuuttamäärä nollautuu aina jokaisen kentän jälkeen. 20XX on usein hyvin vaativa aivan kuten pelit, jotka sitä inspiroivatkin. Haasteellisuus on viety ehkä hitusen liian pitkälle tässä pelissä, eli siihen täytyy osata varautua, jos tahtoo nauttia pelikokemuksesta.

Paikoitellen turhauttavat kontrollit eivät yhtään paranna asiaa. Koska pelissä ei voi ampua ylä- tai alaviistoon, oikean tulikulman löytäminen on toisinaan vaikeaa. Hahmojen liike voisi myös olla joustavampaa. Kontrollien jäykkyys vaikeuttaa toisinaan pelistä nauttimista varsinkin, kun se on niin haastava.

20XX20XX

Kenttien proseduraalinen generaatio on toisinaan takkuilevaa. Jotkut kentät rupeavat tuntumaan itseään toistavilta ajan myötä, koska tuntuu että ne koostuvat laajoista toisiinsa kiinnipultatuista osista. Yleensä tämäntyyppisiltä roguelite-peleiltä olettaa kenttien eroavan toisistaan enemmän yritysten välillä. Tämän tasapaksumman kenttäsuunnittelun hyvä puoli on se, että eri alueet ovat huolellisemmin suunniteltuja. Toimiessaan generaatio on laadukasta, mutta toisinaan vastaan tulee haastavia osioita, jotka tuntuvat epäreiluilta.

Kenttien läpi matkaaminen on lähes yhtä haastavaa kuin taistelu. 20XX sisältää tarkkuutta vaativaa tasoloikintaa, ja palkitsee laskelmoidun kärsivälliset pelaajat. Liikkuvien tasojen päällä on vaaroja, kuten pelaajaan kohdistuvia pommeja, jotka pakottavat liikkumaan vikkelään tahtiin. Vertikaalisissa osioissa on helppoa tippua alas monta kerrosta, jos tekee yhdenkin virheen.

Pelin parasta antia ovat pomotaistelut. Ne ovat hyvin suunniteltuja eivätkä liian haastavia. Esimerkiksi yhdessä taistelussa täytyy väistellä valtavasta pääkallosta sinkoilevia luoteja samalla kun sen pienemmät apurit hyökkäilevät pelaajan kimppuun. Pelin retromainen ääniraita auttaa pääsemään tunnelmaan tiukan taistelun aikana vaaroja väistellessä.

20XX:stä on muutama pelimuoto, jotka lisäävät sen uudelleenpeluuarvoa. Päivittäiset ja viikoittaiset haasteet (sekä normaalilla että hardcore-vaikeusasteella) antavat pelaajille säännöllistä tekemistä. Tämän lisäksi löytyy pelkästään pomotaistoja sisältävä pelitila, jossa voi harjoittaa taitojaan. Painetta voi purkaa kaverin kanssa co-op-tilassa sekä paikallisesti että Internetin välityksellä. Tulevaisuudessa peliin on tulossa uusia pelattavia hahmoja.

Paikoitellen rankaiseva vaikeusaste tekee 20XX:stä kovan haasteen. Vaikeista tasoloikista nauttivat saavat rahalleen vastinetta varmasti. Kuitenkin jotkut sen proseduraalisista kenttägeneraatioista johtuvat haastepiikit tuntuvat turhauttavilta. Pelin audiovisuaalinen toteutus on toimiva ja sen hahmosuunnittelu osoittaa kunniaa taidokkaasti sitä inspiroinneille peleille, mutta monet pelaajat tulevat ponnistelemaan pelin vaikeusasteen kanssa. 20XX on keskinkertainen roguelike ja hyvä kunnianosoitus Mega Man X:lle, mutta omillaan se ei yllä klassikkostatukseen.

20XX

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Näyttää ja kuulostaa hyvältä, hauskat pomotaistelut, hyvä vaihtoehto Mega Man X -faneille
-
Liian vaikea paikoitellen, proseduraalinen generaatio ei aina toimi hyvin, pelituntuma on ajoittain liian tiukka
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Perjantain arviossa 20XX

Perjantain arviossa 20XX

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Perjantain arviossa katsotaan, miltä näyttää Mega Man X -sarjalle kunniaa tekevä 20XX. Lue arvio täältä.

Ladataan seuraavaa sisältöä