Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
arviot
Iconoclasts

Iconoclasts

Seitsemän vuotta siihen meni, mutta lopulta yhden miehen projekti Iconoclasts valmistui. On aika heiluttaa jakoavainta ja pelastaa maailma.

Tilaa uutiskirjeemme tästä! - Katso lisätietoa joulukalenterista

* Pakollinen tieto
HQ

Iconoclasts on kokonaan yhden ruotsalaisen kehittäjän käsialaa, ja hän on Joakim "Konjak" Sandberg</strong>. Työ otti aikaa seitsemän vuotta. Vertailun vuoksi Eric "ConcernedApe" Baronella kesti neljä vuotta tehdä Stardew Valley.

Stardew Valley ja Iconoclasts ovat siinä suhteessa samanlaiset, että niitä yhdistää iloinen ja värikäs pikseligrafiikka. Muita saman graafisen tyylin edustajia ovat muun muassa Shovel Knight, Celeste, The Messenger ja Axiom Verge. Iconoclasts on kaksiulotteinen toiminnallinen tasoloikka, jossa on vahvasti mukana niin sanottuja metroidvania-elementtejä. Vertailuista huolimatta edetessään Iconoclasts alkaa kuitenkin tuntua enenevässä määrin omalta teokseltaan.

Tarina sijoittuu maailmanlopun jälkeiseen maailmaan, jossa uskonnollinen organisaatio One Concern pitää valtaa rautaisella otteella. Kaikki työt ovat organisaation määräämiä, eikä omaehtoista työntekoa sallita missään muodossa kuolemanrangaistuksen uhalla. Määräykset koskevat muita ankarammin mekaanikkoja, sillä he hankkivat erittäin tarpeellista käyttöresurssia nimeltä ivory. Päähenkilö Robin on 17-vuotias aloitteleva mekaanikko, joka haluaa auttaa muita ihmisiä heidän ongelmissaan. Pian Robinin kohtalo kietoutuu yhteen merirosvojen, hullujen kenraalien ja maailmanlopun kanssa.

Tarinan lähtökohdat ovat lupaavat, mutta pian juoni siirtyy taka-alalle pysytellen siellä loppuun saakka. Useat henkilöhahmot pysyvät kiinnostavina persoonina kaiken aikaa, mutta ongelmana on dialogi, tarinankerronnan ajoitus ja yleisemminkin pelin tapa kertoa tarinansa. Suurin osa keskusteluista tuntuu luonnottomalta ja tökkivältä, ja se suuri tarinakin menettää tehonsa muutaman tunnin pelaamisen jälkeen. Keskeisestä tapahtumasta toiseen siirrytään välillä liian hätäillysti, eikä lopulta juoni jaksa kauheasti kiinnostaa muutenkaan. Tämä on harmillista ottaen huomioon tarinan potentiaalin.

IconoclastsIconoclastsIconoclasts

Jos tarinan taka-alalle jääminen ei haittaa, on edessä mukavan haastavaa pelaamista kauniissa ympäristöissä. Parhaimmillaan kohdattavien pulmien ratkominen on tyydyttävää puuhaa, joissa saa hieman miettiäkin. Robinilla on käytössään kaksi pääasiallista asetta: tainnutuspistooli ja jakoavain. Jakoavaimella voi tarvittaessa lyödäkin, mutta enimmäkseen sillä kiristetään pultteja, korjataan tavaroita, avataan ovia ja niin edelleen. Tainnutuspistoolia päivitetään ajan kuluessa, jolloin pelissä on omanlaistaan Shadow Complex meets MacGyver meets Axiom Verge -tunnelmaa.

Välillä tasoloikkaan tulee katko, ja yleensä se tarkoittaa suurikokoisen pomovastuksen kohtaamista. Haastetta on riittävästi, mutta ei koskaan liiallisessa määrin. Iconoclasts on vaikeustasoltaan leppoisa, ja saattaa olla parempi pelata se heti Hard-tasolla.

Parhaimmillaan Iconoclasts on viihdyttävä, haastava ja jännittävä. Valitettavasti into laskee pelin kestäessä, ja suurin syy on vaihtelun puute. Aseita ei paljoa ole käytössä, ja mukana kulkevat matkakumppanit harvemmin tekevät mitään ihmeellistä. Näin ollen pelin 11-12 tunnin kestosta suurin osa on samanlaista pelaamista. Jatkuva taaksepäin peruuttelu eli niin sanottu backtracking yhdessä itseään toistavan musiikin kanssa eivät myöskään auta asiaa. Taustalla kuultavat sävellykset ovatkin kokonaisuuden heikointa antia.

Graafisesti ja teknisesti peli rullaa kaiken aikaa sujuvasti, ja onnistunut ohjaus tekee värikkäiden maisemien tutkimisesta mukavaa ajanvietettä. Moinen on hieno suoritus ottaen huomioon, että koko peli on yhden ainoan kehittäjän käsialaa.

Iconoclastissa on paljon hyviä ominaisuuksia. Graafinen värikäs tyyli ja päähenkilö vetoavat heti pelaajaan, pelattavuus on kohdallaan ja erilaiset haasteet saavat ajattelemaan. Valitettavasti sama into ei kanna pelin loppuun asti, joka vaikeuttaa muiden indie-pelien joukosta erottumista. Joka tapauksessa yksinäinen kehittäjä "Konjak" voi onnistella itseään hyvin tehdystä työstä.

IconoclastsIconoclastsIconoclastsIconoclasts
HQ
HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Vaikuttava yhden kehittäjän peli, miellyttävä graafinen tyyli, parhaimmillaan viihdyttävää ja haastavaa pelaamista
-
Heikko tarinankerronta, tylsä musiikki, paljon taaksepäin peruuttelua, pelaamisessa ei ole tarpeeksi vaihtelua
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Iconoclasts suuntaa Switchille

Iconoclasts suuntaa Switchille

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Joakim Sandbergin yhden miehen projekti suuntaa parin viikon kuluttua Nintendo Switchille. Nintendo Everythingin mukaan japanilainen julkaisija Dangen on varmistanut...



Ladataan seuraavaa sisältöä