Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
Destiny 2

Destiny 2: Forsaken

Tekeekö Forsaken Destiny 2:n taas mahtavaksi?

  • Teksti: Kim Orremark (Käännös: Markus Hirsilä)

Facebook
TwitterReddit

Destiny 2:ssa on ollut hyvä pohja, mutta muutaman kuukauden pelaamisen jälkeen kävi ilmeiseksi, ettei pelissä ole riittävästi syvyyttä pitämään pelaajia pitkään kiinnostuneina. Lisäksi ensimmäinen laajennus Curse of Osiris oli sanalla sanoen keskinkertainen. Toinen laajennus Warmind oli askel oikeaan suuntaan, ja nyt kansalle on annettu Forsaken.

Destiny on sarjana onnistunut pettämään pelaajien odotukset jo useaan kertaan. Pelin parissa vielä aikaansa viettävät voivat kuitenkin iloisena todeta, että Forsaken on itse asiassa erittäin hyvä. Pelasin tätä arviota varten Forsakenia noin 85 tunnin ajan, joten arvosana kuvastaa peliä ensimmäisestä tehtävästä aina niin sanottuun endgameen saakka.

Revolverimies Cayde-6 kuolee heti ensimmäisessä tehtävässä Uldren Sovin murhaamana. Sitten tapahtumat muistuttavatkin hieman Clint Eastwoodin länkkäriä. Muuta kummoista ei ole luvassa, mutta tarina on tiukasti kerrottu yksinkertaisuudestaan huolimatta. Tarina on selvästi henkilökohtaisempi verrattuna aurinkokuntia uhkaaviin tuhoihin, joita tällaisissa peleissä yleensä nähdään. Bungie on onnistunut kertomaan hyvän tarinan riippumatta siitä, onko pelaaja koskaan aiemmin pelannut Destinya. Lopullinen tavoite on tietenkin kostaa Uldrenille tämän pahat teot. Kampanja jakautuu kahdeksaan eri tehtävään, jotka voi suorittaa haluamassaan järjestyksessä. Ratkaisu toimii paremmin verrattuna peruspelin lineaariseen etenemistapaan. Lisäksi tehtävät ovat hyvin vaihtelevia toisiinsa verrattuna. Uusi vihollistyyppi on nimeltään Scorn, joka onnistuu kuin onnistuukin tuntumaan ihan uudelta Fallen-tyypiltä.

Näyttävät välivideot asettavat oikeaan tunnelmaan luoden sekä henkilöhahmoille että pelin maailmalle syvyyttä. Lisäksi ero varsinaisen pelaamisen ja välivideoiden välillä ei ole niin selvä kuin aiemmin. Bungie vaikuttaa viimeinkin löytäneen oman tapansa kertoa tarinaa rajoittamatta silti pelaajan avointa ja aktiivisesti toimivaa pelimaailmaa. Toivottavasti Bungie jatkaa nyt valitsemallaan tiellä.

Tarina keskittyy pääasiassa kahdelle uudelle alueelle, jotka ovat The Tangled Shore ja Awokenien asuinsija eli The Dreaming City. Suurin osa pelaamisesta tapahtuu odotetusti The Tangled Shoressa, jossa on niin avaruusromua, asteroideja kuin salaisia luolia ja aukeita alueitakin. Paikka tuo mieleen villin lännen, ja purppuraisen taivaan alla samoilu on nautinnollista. Tarinan lopulla on aika mennä The Dreaming Cityyn, joka on Bungien luomista paikoista ehkä vaikuttavin koskaan.

Nimensä mukaisesti The Dreaming City innoittuu Taru sormusten herrasta -tyylin fantasiatarinoista, joskin nyt nähdään hobittien sijasta avaruustaikaa ja ulkoavaruuden asukkeja. Pelkästään alueella liikkuminen sen mittakaavaa ihmetellessä on kokemus sinänsä. Odotetusti tarjolla on salaisuuksia löydettäväksi ja aktiviteetteja tehtäväksi. Tarina saisi olla hieman pidempi, sillä tämän kokoluokan maailma olisi moisen ansainnut. Muutama uusi Strike-tehtävä kolmelle pelaajalle on niin ikään mukana, joista ehdottomasti paras on The Warden of Nothing. Nostalgian tunne on vahva osoittaen sen, että Bungie on huomioinut myös sarjan vanhemmat pelaajat.

Destiny 2Destiny 2
Destiny 2