Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
arviot
Mega Man 11

Mega Man 11

Uusin Mega Man tuntuu hyvin tutulta, mutta se tarjoaa myös jotain täysin uutta.

1980-luvun loppupuolella parrasvaloihin ensimmäistä kertaa astunutta Mega Man -pelisarjaa on ehditty takoa jo vaikuttavat 11 numeroitua osaa ja siihen sivuprojektit ja oheispelit päälle. Sarjan tituleeraaminen maineikkaaksi on tässä vaiheessa siis melkoista vähättelyä. Taannoiset osat 9 ja 10 vajaan kymmenen vuoden takaa olivat onnistunutta retrotunnelmointia alkuperäisen 80-lukulaisen visuaalisen estetiikan ympäröimänä. Nyt pitkähkön hiljaiselon jälkeen on koittanut aika maustaa hyvin tuttua annosta.

Mega Manin luova taustavoima, Keiji Inafune, lähti pois Capcomilta epäonnekkaan Mighty Number 9:n vuoksi muutamia vuosia sitten. Tämä saattaa huolestuttaa edelleen sarjan pitkäaikaista fania siitä, mitä tuleman pitää. Viimeisimmän Mega Manin uusi, pehmeän kolmiulotteinen visuaalinen tyyli ei ole omiaan voittamaan kansaa välittömästi puolelleen. Pohjimmiltaan sarjan uutukainen tarjoaa silti juuri sitä ehtaa toimintapainotteista tasohyppelytoimintaa, jota siniseltä pommimieheltä on lupa odottaakin.

Pelin peruskaava ei juuri tarjoa suuria mullistuksia: tohtori Wily on jälleen onnistunut kääntämään tohtori Lightin robotit ihmisiä vastaan, ja aina pirteän kirkasotsaisen Mega Manin harteille jää näiden nujertaminen. Tarina ei ikinä ole ollut etenkään pelisarjan numeroitujen osien pääfokus. Siksi suorastaan ihmettelen, jos joku jää kaipaamaan syvällisempää pohdintaa tekoälyn ja ihmiskunnan kädenväännöstä. Päävalikosta valitaan kelmi, jota lähdetään jahtaamaan läpi pomorobottien kykyjen mukaan teemoitettujen kenttien. Edessä on siis happotaso, pompputaso, sähkötaso ja niin edespäin.

Vuosikymmenten takaista tuttua pelimekaniikkaa höystetään tällä kertaa täysin uudella Double Gear -järjestelmällä, joka antaa pelaajan hidastaa aikaa tai maksimoida Mega Manin tulivoimaa. Tässä on toki jujuna aikaraja, jonka umpeuduttua pitää systeemille antaa aikaa latautua uudestaan. Tasosuunnittelu antaa paljon mahdollisuuksia Double Gearin monipuoliseen käyttöön, ja tämän tasapainoksi myös haasteen tasoa on ruuvattu osin erittäinkin kovaksi.

Mega Man 11Mega Man 11Mega Man 11Mega Man 11
Mega Man 11Mega Man 11Mega Man 11Mega Man 11