Suomi
Gamereactor
arviot
Soul Calibur VI

Soul Calibur VI

Historiallinen mätkintäsarja palaa onnistuneesti omaan menneisyyteensä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Soul Caliburin erikoisuus tappelupelien joukossa ovat sen hahmojen käyttämät aseet, jotka vaikuttavat nopeuteen, voimaan ja iskujen yltävyyteen. Perijapanilaiseen överitapaan tappeluiden taustalla liehuu yliluonnollista draamahuttua, jolla sekalainen hahmosakki saadaan iskemään metrisiä kipinöitä toistensa panssareista. Ottelut ovat näyttäviä, ja mikä tärkeintä, erittäin viihdyttäviä sekä sujuvia pelattavuudeltaan. Soul Calibur VI sopii erinomaisesti myös ensikertalaiselle, ehkä jopa paremmin kuin edellisosia kolunneille veteraaneille.

Itselleni erityisesti sarjan kakkososa tuli tutuksi jo niin alkuperäisen julkaisunsa kuin HD-päivityksen myötä, joten uutukaisen tuttuuden tunne ensimmäisten matsien aikana on jopa häkellyttävä. Soul Calibur VI onkin varsinaisen jatkon sijaan "reboot" koko sarjalle, joka palaa täydentämään sen alkuperäistä tarinaa tutuissa ympäristöissä.

Miekkoja ja seipäitä kilistellään 1500-luvun maisemissa neliön muotoisilla areenoilla, joissa voiton voi varmistella myös vastustajan rotkoon nakkaamalla. Juonikuviot on nostettu vahvasti pelin keskiöön peräti kahdella erilaisella kampanjalla, joiden kornit ja ylinäytellyt tarinat ovat kuitenkin kerrottu vähemmän maagisesti vain konseptikuvien ja runsaan tekstin sekä dialogin voimin. Näyttäviä välivideoita jää kaipamaan, kun piirroskuvat heiluvat sielujen taistossa.

Soul Chronicle on tarinamuodoista perinteisempi, jossa jokaiselle hahmolle on oma osansa pääjuonen aikajanalla. Mielenkiintoisempi versiointi on hieman roolipelimäinen Libra of Soul, jossa oma hahmoluomus etenee sivutehtävien kautta kohti Soul Caliburia keräten matkalla uusia aseita ja esineitä. Myös hahmon oma taso kehittyy, jonka myötä pääsee käsiksi voimakkaampiin aseisiin. Aseissa taaseen saattaa olla lisäkykyjä, kuten kohonnut kriittisten iskujen määrä tai sattumanvarainen lisävahinko. Eri asetyyppien vaihtamisen välillä vaihtuu myös taistelutyyli, jolloin pitää painotella aseen voimakkuuden sekä oman tappelutyylinsä välillä.

Aseiden päivittely ja sivutappeluiden erikoisasetukset liukkaista lattioista voimakkaampiin vastustajiin kantavat hyvin, ja kaikkien tarinoiden läpikäyntiin saa kulutettua useita tunteja. Rinnallensa voi myös rekrytoida koneen ohjastamia hahmoja vaikeampia haasteita yrittämään. Hahmoeditori ja sen antimet ovat melko simppeleitä, mutta silti riittäviä persoonallisen ottelijan luomiseen. Itse päädyin sulkapäähineessä viikatetta heiluttavaan luurankoon.

Soul Calibur VISoul Calibur VISoul Calibur VI

Tarinamuotojen ulkopuolella pelin isoin puute on sen pelimuotojen vähyys, joita ei yksittäisten matsien ja arcaden lisäksi enempää ole. Myös nettipelissä valittavina ovat vain yksittäiset ottelut kasuaalisti tai sijoituksilla. Poissa ovat monista muista tappelupeleistä tutut tag-pariottelut, tiimimatsit, yhdellä energiapalkilla vedettävä Survival sekä Time Attack. Myös hahmokaarti kalpenee runsaan 20 ottelijan valikoimallaan vaikkapa sisarsarja Tekkenin kaksinkertaiseen määrään verrattuna.

Uusina tulokkaina nähdään kaksiteräistä miekkaa huitova Grøh, telekineesiä käyttävä ja jumaluuskompleksinen Azwal sekä vieraspaikalla The Witcher-sarjan Geralt Rivialainen. Noituri on kolmikon helposti opittavin, mutta myös sarjan vieraille ominainen kuriositeetti. Grøhin tyyli on vikkelä ja miekkoja lennosta vaihtava, kun taas Azwal on uutukaisten hitain, mutta erikoisten aseidensa kanssa myös näyttävin. Hahmomäärää on supistettu edeltäjästä, mutta mukana ovat sarjan pitkäaikaiset vakiot Voldosta Takiin.

Taisteluiden isoin uutuus on aikaa hidastava Reversal Edge, joka muuttaa ottelun lennosta kivi-paperi-sakset-periaatteella ratkaistavaan kohtaukseen. Reversal Edget näyttävät hidastuksineen komeilta rikkomatta kuitenkaan pelin tempoa. Reippaasti tuhoa tekevät Critical Edge -iskut laukaistaan samaa ottelun aikana kertyvää energiaa käyttämällä kuin Soul Charge -muoto, joka taas lisää voimaa hetkeksi aikaa. Pienemmätkin tekniset ja kosmeettiset kikat syventävät taistelua.

Soul Calibur VI on osittain suppeamman oloinen kuin edeltäjänsä, mutta kuitenkin erittäin laadukasta ja näyttävää mätkintää. Tarinamoodeissa riittää tahkottavaa yksinpelaajille, vaikka niiden tarinankerronta onkin puuduttavan staattisesti toteutettu. Kokonaisuudessaan peli on kuitenkin helposti lähestyttävää, paljon taistelumekaniikkaansa kätkevää ja sulavasti rullaavaa turpiinvetoviihdettä ilman järisyttäviä uudistuksia sarjaan tai lajityyppiin.

Soul Calibur VISoul Calibur VISoul Calibur VISoul Calibur VI

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Erittäin sujuva pelattavuus, kiinnostava roolipelikampanja, sopii myös tulokkaille
-
Staattinen tarinankerronta, suppeasti hahmoja ja pelimuotoja
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Täydentävä mielipide

Ossi Mykkänen

Soul Calibur VI:n vaatimaton aloitus ei lupaile oikein hyvää. Suttuisten konseptikuvien esittely kielii jotenkin vanhanoloisesta pelistä, ja tunnelmaa vahvistavat diskanttipainotteiset särähdysäänet valintoja tehdessä. Valikoiden sommittelu fonttityyliä myöten on selkeä näyttö siitä, että tekijät ovat ihastuneet hiukan liikaa 90-luvun pelityyliin tai sitten he vain uskovat, ettei aikaisemmin hyväksi todettua tarvitse päivittää. Itselleni kuitenkin valikot tuntuivat jäykiltä ja ärsyttämään jäi, että hahmojen valittavissa olevat eri asukokonaisuudet tehdään pelkän tekstin perusteella.

Ilo loppuu kuitenkin lyhyeen, sillä itse tarinatila on aika järkyttävää roskaa. Tappeluiden sijaan pääosissa on tarinankerronta, mitä ei kerrota näyttävällä animaatiolla tai edes tyylikkäillä kuvilla vaan pelkällä tekstillä, jonka taustalla on sutaistuja konseptikuvia. Jotta pelaajaa ei päästettäisi liian helpolla tappeluihin, tekstiä suolletaan ihan liikaa ja se on sisällöltään todella lapsellista höpötystä tyypilliseen JRPG-tyyliin, jonka skippailu nappia rämpyttäen menee sentään taisteluun lämmittelystä. Mukana myös monivalintavaihtoehtoja mutta valinnoilla ei tuntunut olevan mitään vaikutusta tarinan päätetyn etenemisen suhteen.

Mitä itse tappeluun tulee, Soul Calibur VI tipahtaa Tekkenin kanssa jäykän Street Fighterin ja soljuvan Dead or Aliven välimaastoon. Erilaiset hyökkäykset riittävät pitämään sormet kiireisenä, ja positiivisesti suojausnapin lisäksi aseella voi torjua lyönnin yhteydessä (mikäli ajoitus on kohdallaan). Tästä onkin hyötyä, sillä hyökkäysliikesarjojen väliin ei oikein suojausta saanut ängettyä, vaan useamman iskun kombot tulivat läpi kokonaisuudessaan. Kombojen oppiminen vaatii aikaa, mutta onneksi kokemuspohjaisella sattumanvaraisella napin rämppäykselläkin pärjää ihan kiitettäväksi. Onneksi kokonaisuus ei tunnu kuitenkaan täysin epäreilulta tai epätasapainoiselta: kärhämistä saa varsin kiihkeät välienselvittelyt aikaiseksi.

Pelin graafinen ilme on hiukan hämmentävä, sillä laatuheittelyä on havaittavissa jonkin verran. Tarinatilassa taistelut eivät ole rumia, mutta niissä on pahasti vanhan pelin tuntua. Tämä johtuu ehkä osittain itse luodun hahmon käytöstä, mutta taustatkaan eivät ole mitenkään kummoisia. Toista on arcade-pelimuodossa, jossa pelataan ainoastaan pelisarjasta tutuilla hahmoilla, joita on kiitettävä määrä. Täällä hahmot ovat huomattavasti yksityiskohtaisempia ja miellyttävän näyttäviä, jota odottaisi mättöpeliltä vuonna 2018. Taustoissa on hiukan vaihtelua vaatimattomista näyttäviin, mutta yleisesti ne on tässä tilassa tyylitelty ja koristeltu huomattavasti monipuolisemmin kuin tarinamuodossa.

Selkeästi vahvempi painatus japanilaiseen roolipelityylin suuntaan ei tee millään muotoa hyvää Soul Calibur VI:lle. Myös vanhentunut ilme ja grafiikan laatuheittelyt kummastuttavat näinkin isossa pelissä. Onneksi sentään mättäminen on tehty huolella edustaen vahvasti odotettua lopputulosta, ja sehän tässä on pääasia. Itselleni kokemus pelin parissa ei kuitenkaan saa minua vieläkään vakuuttuneeksi sarjan mahtavuudesta yli muiden pelisarjan kärkiedustajien, joten jään kiltisti odottamaan Dead or Alive 6:sta vaihtopenkille.

6/10

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Soul Calibur VI: seuraavana Amy

Soul Calibur VI: seuraavana Amy

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Bandai Namco on julkistanut, että seuraava Soul Calibur VI:n kaartiin liittyvä hahmo on vuonna 2005 Soul Calibur III:ssa debytoinut Amy. Kyseessä on kausipassin kolmas...



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.