Suomi
Gamereactor
arviot
Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

Vuoden peli 2018.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Ajoittain julkaistaan pelejä, jotka onnistuvat viemään tarinankerronnan ja pelitaiteen sellaiselle uudelle tasolle, että se muuttaa kaikkia kyseisen teoksen jälkeen julkaistavia muitakin pelejä peruuttamattomalla tavalla. Tätä Rockstar on lähtenyt tavoittelemaan Red Dead Redemption 2:ssa. Tarkoituksena on tehdä asiat paremmin, tehdä enemmän asioita ja saada luotua pelaajan immersio mahdollisimman täydelliseksi.

Red Dead Redemption 2 tuntuu välittömästi samalta kuin Grand Theft Auto V ja alkuperäinen Red Dead Redemption. Samaan aikaan on selvää, että vanhoja tuttuja maneereita ja pelimekaniikkoja on hylätty, ja samalla luotu tilalle uusia. Rockstarin pitkä kokemus näkyy uudessa länkkäripelissä monin eri tavoin.

Villi länsi on hiljalleen kuolemassa, ja tilalle astuu teollistumisen aika. Maata otetaan uudenlaiseen käyttöön modernisoituvaa yhteiskuntaa palvelemaan. Keskushallinto lisää hiljalleen alati kasvavaa otettaan erämaista, joka tietenkin luo turvallisuutta. Hintana on sen villin ja vapaan lännen kuolema. Tällainen ei sovi lainkaan Dutch Van der Lindelle, joka ei halua alistua keskushallinon ikeen alle. Hän kokoaa ympärilleen samanmielisten joukon, jotka haluavat fyysisesti asua modernisoituvan yhteiskunnan ulkopuolella. Tässä tilanteessa elää Dutchin oikea käsi Arthur Morgan, joka on sekä henkivartija että joukon uskollinen jäsen.

Luvassa on tragedia, ja sellainen tarinan tulee ollakin. Peli esittelee loistavalla tavalla niin uudet kuin vanhatkin tuttavuudet. Jokaisella tuntuu olevan oma tarina kerrottavanaan. Arthur kokee olevansa isällisellä tavalla vastuussa joukkion hyvinvoinnista. Tämä poppoo ei koostu sankareista, mutta silti aikaa myöten pelaaja alkaa välittämään heidän kohtalostaan. Hyvin harvoin peli onnistuu saamaan pelaajan välittämään hyvinkin erikoisesta joukosta henkilöhahmoja. Moisessa onnistutaan terävällä dialogilla, joissa viitataan niin menneeseen kuin tulevaankin. Moista huomiota tarinaan harvemmin peleissä kiinnitetään.

Tämä on mainos:
Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2

Pelin edistyessä leiri siirtyy maailmassa. Tämä luo samalla vahvan tuntuman pelin edistymisestä hyvällä tempolla alusta loppuun. Leirin pystyttämisen jälkeen voi siellä tehdä käytettävissä olevia toimintoja. Muiden henkilöhahmojen kanssa voi käydä keskusteluja, Arthurin ulkonäköä voi tuunata vaihtamalla vaatteita ja partaa ajamalla. Hiukset ja parta kasvavat, joten omaa ulkonäköään on huollettava pelin kuluessa moneen kertaan.

Mukana on myös minipelejä, joihin käyttää aikaa. Leiri menestyy ja monipuolistuu sen mukaan, miten paljon siihen aikaansa käyttää. Kokki tekee parempaa ruokaa, jolloin stamina-mittari toimii paremmin. Leirin muilta jäseniltä pääsee ostamaan enemmän erilaisia ammuksia. Telttoja päivitetään, ja samalla lääke-, ammus- ja ruokavalikoima monipuolistuvat. Metsästetyn riistan nahkoilla saa muutettua leirin ulkonäköä.

Leiri on siis yksi pelimekaniikka, jolla Arthur Morgan liitetään osaksi muuta maailmaa. Tämä koskee erilaisten askareiden tekemistä, mutta ennen kaikkea leirin avulla luodaan side muuhun joukkioon ja sen henkilöhahmoihin. Leiristä siis muodostuu koti aivan uudella tavalla.

Tämä on mainos:

Aina välillä on toki pakko liikkua leirin ulkopuolella, ja tarjolla onkin sen luokan pelimaailma, että oksat pois. Maisema näyttää ja tuntuu erittäin realistiselta maalaten uskottavasti sen historiallisen maailman, jonka Rockstar on halunnut luoda. Vaihteluakin riittää aina vuoristoista ja aavikoista suomaisemiin asti. Eri alueilla elää tietenkin omanlaisensa eläimistö, joilla on omat käyttäytymistapansa ja ominaisuutensa. Tämä linkittyy metsästyshaasteisiin hyvinkin keskeisesti, ja saadut nahkat voi myydä kaupungissa. Liha kannattaa luovuttaa ruoaksi omaan leiriin. Villieläimiä todellakin riittää, joka saa maaston tuntumaan elävältä. Metsästää voi jousella ja nuolella, uusia ratsuja voi kesyttää ja koskissa kalastaa. Yllätyin siitä, miten paljon ilman muiden henkilöhahmojen läsnäoloa pelaaminen todellakin tuntuu siltä, että nyt ollaan erämaassa samoilemassa.

Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2

Vaikka kuinka erämieheksi itsensä kokisi, on välillä pakko vierailla myös kaupungeissa. Ajan kanssa Arthurin vaatteet likaantuvat, stamina-mittari ei enää palaudu unen puutteesta johtuen ja aseet on puhdistettava. Vaikka kaupunkiin ajaakin aluksi lähinnä tarve suorittaa pakollisia huoltotoimenpiteitä, tarjoavat pitäjät oivan tilaisuuden olla vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa villin lännen maisemissa. Asesepällä työvälineitään voi puhdistuksen ohella myös päivittää ja parannella osa kerrallaan. Hotellista voi vuokrata huoneen ja käydä kylvyssä. Sekatavarakaupassa kuulee juoruja ja voi ostaa käyttöesineitä. Tohtorin puodista taas ostetaan lääketarpeita. Kaikki nämä ovat tarpeellisia, eikä puotien käyttäminen tunnu tylsältä tai turhauttavalta. Kaikki palvelee immersiota.

Mukana on tietysti runsaasti tarinatehtäviä, joiden läpäisyyn saa varata aikaa ainakin 50 tunnin verran. Leirin muut asukkaat ja matkan varrella tavattavat muut henkilöhahmot antavat tehtäviä suoritettavaksi. Nämä vaihtelevat metsästyshaasteista ryöstöihin, ja joskus paetaan Pinkertonin agentteja tai mennään kaverin kanssa yksille kaupungin saluunaan. Rytmitys on täydellinen, ja rentouttavat hetket vaihtelevat vauhdikkaiden tulitaisteluiden kanssa. Tehtävien vaihtelu on parempaa kuin koskaan ennen päihittäen jopa GTA V:n monipuolisuuden. Peli muuttuu siis saumattomasti lineaarisen tehtävän jälkeen takaisin tyystin avoimeksi maailmaksi.

Peli tuntuu jatkuvasti esittelevän uusia pelimekaniikkoja, kuten vastaantulijoiden tervehtimistä, ihmisten ryöstämistä ja toki uusia tapoja toimia tulitaisteluissa. Jokainen ase tuntuu omanlaiseltaan tarjoten kukin omat etunsa taisteluihin, ja jokainen ase on nautinnollinen käyttää ja ladata. Sama pätee Arthurin liikkumiseen, joka saattaa joistakin tuntua liian hitaalta. Jonkin ajan kuluttua kuitenkin huomaa, että samanlainen raskaampi liikkuminen pätee kaikkiin muihinkin henkilöhahmoihin.

Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2

Päätehtävien ohella on tietysti sivutehtäviä, jotka näkyvät kartalla suurempina ympyröinä. Tältä alueelta on itse löydettävä tehtävän antaja. Lisäksi uusi tehtävä saattaa alkaa ihan vain ympäristön kanssa tekemisissä olemalla. Yhdessä vaiheessa Arthur esimerkiksi huomaa leirissä sänkynsä vieressä kirjeen, joka on hänen entiseltä tyttöystävältään. Kirjeen lukeminen aloittaa kokonaisen tehtäväketjun, joka olisi jäänyt kokonaan kokematta, ellei Arthur olisi kirjettä lukenut. Mukana ovat myös ne tavalliset Strangers-toimeksiannot ja joukko palkkionmetsästystehtäviä.

Red Dead Redemption 2 on eräs kauneimmista koskaan tehdyistä peleistä. Silkan raa'an grafiikan ohella huomioon on otettava myös taiteellinen tyyli, tunnelman luominen ja muutkin suunnitteluratkaisut. Mikään kohdattava asia ei tunnu satunnaisesti luodulta, vaan kaikki on paikoillaan siksi, että ne on sinne erityisesti paikoilleen laitettu. Monilla yksityiskohdilla ei ole varsinaista pelimekaanista tarkoitusta, mutta ne auttavat luomaan immersiota, sitä kuuluisaa siellä olemisen tuntua. Kasvoanimaatiot ovat parantuneet huomattavasti, ja liikeanimaatiot näyttävät erittäin aidoilta. On silti sanottava, että pelatessani PS4 Pro'lla ruudunpäivitys hidastui välillä silmin havaittavasti. Se ei rikkonut huolella luotua immersiota, mutta silti asian pani merkille. Ääniraidalla on peräti 192 kappaletta, joka vahvistaa luonnollisesti kulloinkin käsillä olevaa tunnelmaa.

Red Dead Redemption 2 on vedenjakajahetki videopelien historiassa. Se on välitön klassikko, josta näkyy Rockstarin vuosikymmenten aikana hankittu kokemus. Red Dead Redemption 2 on mestariteos.

Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2
HQ
HQ
HQ
10 Gamereactor Suomi
10 / 10
+
Immersio, aseiden käyttäminen, avoin maailma, animaatiot, vaivan arvoiset sivutehtävät
-
Ajoittain tökkivä ruudunpäivitys
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä