Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
arviot
Tetris Effect

Tetris Effect

Kuvan ja äänen harmonia klassisen palikkapelin kantavana voimana

Tetris on ehkä maailman kuuluisin palikkapeli. Tämä käy ilmi niistä giljardeista eri variaatioista, joita pelistä on vuosien varrella tehty. En siis odottanut näkeväni mitään mullistavaa Resonairin Tetris Effectissä, ja ensisijaisesti VR-tekniikan lisäys peliin oli syynä kiinnostukseeni.

Tetris Effect ei lähde muuttamaan tyypillistä Tetriksen peli-ideaa. Erimuotoiset palikat tipahtavat ylhäältä alaspäin kaksiulotteisessa tasossa, ja pelaajan tarkoitus on kääntää ja asetella palikat mahdollisimman hyvin, jotta palikoista muodostuu koko tason mittaisia suoria rivejä. Rivien muodostuessa ne häviävät tehden tilaa tasoon seuraaville palikoille. Jokaiselle tasolle on annettu tietty määrä rivejä, jotka pelaajan pitää saada hoidetuksi tason suorittamiseksi. Tasoja selvittäessä peli kiristää vaikeuttaan jatkuvasti, joka ilmenee palikkojen tippumisnopeuden kiihtyvyytenä.

Tetris Effectissä on kyhäilty muutama strateginen lisäys tavallisen Tetris-idean päälle. Pelaajalla on nähtävissä sillä hetkellä tippuvan palikan jälkeen tuleva palikka ja halutessaan näiden palikoiden paikkaa voi vaihtaa. Tavoitellessa optimaalista palikkojen järjestelyä tästä voi olla hyötyä, mutta itse koin palikkojen tippuvan sen verran kovalla tahdilla, etten ehtinyt enää kiinnittämään huomiota palikan vaihtamiseen. Toinen uudistus on energiamittari, joka täyttyy onnistuneiden rivien saamisesta. Kun mittari on täysi, voi palikoiden tippumisen pysäyttää ja asetella palikoita paikoilleen hetken aikaa omassa rauhassaan. Tämä toiminta tulee enemmän kuin tarpeeseen erityisesti silloin, kun palikoiden tippumisvauhti lähentelee moninkertaista mahdottomuutta.

Tetris EffectTetris EffectTetris Effect
Tetris EffectTetris EffectTetris Effect