Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
Fallout 76

Fallout 76

Vuosien yksinpelaamisen jälkeen on tullut aika moninpelipainotteiselle Falloutille.

  • Teksti: Kieran Harris (Käännös: Markus Hirsilä)
Facebook
TwitterReddit

Fallout 76 on Bethesdan toinen nimike niin sanotussa MMO-pelien lajityypissä. Sarjan peruspalikat ovat paikoillaan, sillä pelaajat pääsevät rakentamaan tukikohtaa, suorittamaan tehtäviä ja tutkimaan ydinsodan jälkeistä West Virginiaa muiden eloonjääneiden kanssa. Peli toimii vain ja ainoastaan verkossa. B.E.T.A.-testin mukaan Fallout 76:tta vaivasivat lukuisat bugit ja yleinen yksinäisyyden tunne. Päätin kuitenkin aloittaa pelaamisen avoimin mielin ja katsoa, miltä joutomaan tutkiminen tuntuu.

Fallout 76 sijoittuu aikaan kaksikymmentä vuotta atomipommien putoamisen jälkeen, ja on siis esiosa koko Fallout-sarjalle. On vuosi 2102, ja pelaaja aloittaa matkansa Reclamation Day -nimellä tunnettuna päivänä. Ensimmäiset ihmiset ovat astuneet ulos holveista, ja on aika ryhtyä asuttamaan maanpiiriä uudestaan overseer-hahmon ohjeiden mukaan.

Pelissä on lukuisia varsin suuria muutoksia, mutta kaikkineen homma toimii ja tuntuu perinteiseltä Falloutilta. Tai ainakin siltä kuin pelit Fallout 3:sta eteenpäin ovat tuntuneet. Taistelumekaniikka on pitkälti ennallaan, samoin kaikenlaisen roinan kerääminen ja tehtävien suorittaminen tarinassa edetäkseen. Jos niin haluaa, on kaikki pelattavissa myös yksin. Tällöin meno muistuttaa hyvin vahvasti Fallout 4:ää. Tämä on pidettävä mielessä, sillä markkinointimateriaalin perusteella saa helposti sen käsityksen, että Fallout 76 olisi radikaalisti erilainen Fallout-kokemus.

Fallout 76 on kooltaan iso, sillä aluetta riittää West Virginiassa neljä kertaa niin paljon kuin Fallout 4:ssä. Toisin sanoen kyseessä on tähän asti isokokoisin Fallout-alue. Maisemat ovat näyttäviä huolimatta siitä, että käytetty pelimoottori on jo pahasti aikansa elänyt. Kaikkialla on miellyttävän näköinen syksyinen tunnelma. Kavereiden kanssa joutomaan tutkiminen on ehdottomasti parasta, mitä pelillä on tarjota. Pelimoottorin rajoitukset ovat silti nähtävissä esimerkiksi puisevassa hahmomallinnuksessa ja joissakin yksinkertaisissa graafisissa pinnoissa.

Fallout 76:n ehkä eniten nurinaa herättänyt muutos on se, ettei pelissä ole lainkaan tekoälyn ohjaamia ihmisiä NPC-hahmoina. Toisin sanoen tarinaa edistämässä ovat ainoastaan robotit, kirjalliset dokumentit ja holo-nauhoitteet. Tämän vuoksi saamiinsa tehtäviin ei suhtaudu aiempien pelien vastaavalla painokkuudella, ja samalla West Virginia tuntuu lähinnä suurelta aavekaupungilta. Yksinäisyyden tunne on läpitunkevaa, ja se tekee pelaamisesta tylsää. Bethesdan ajatuksena on tietenkin ollut tehdä jokaisen ihmispelaajan kohtaamisesta merkityksellistä. Hintana vain on, että samalla se tuttu Fallout-taika on kärsinyt.

Kuten jo tuli mainituksi, tehtäviä saadaan tietokoneilta, roboteilta, tekstidokumenteilta ja holo-nauhoitteilta, jotka sitten lisätään alati pitenevään tehtävälokiin. Aluksi on tarkoitus etsiä se oman holvin overseer, mutta pian kokkaillaan, korjaillaan varusteita ja juostaan pitkin maailmaa milloin mitäkin tavaraa noutamassa. Uutta on se, että satunnaisia event-tapahtumia esiintyy säännöllisesti pelimaailmassa. Tällöin on mahdollista rajatun ajan rientää paikalle kavereiden kanssa tehtävää suorittamaan. Toimintamalli on hieman samanlainen kuin Destinyssa.

Fallout 76Fallout 76Fallout 76Fallout 76
Fallout 76Fallout 76Fallout 76Fallout 76
Fallout 76Fallout 76Fallout 76Fallout 76