Suomi
Gamereactor
arviot
Arca's Path

Arca's Path

Niskajumppaa palloa pyörittelemällä

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Nyt on ollut Marble Madness (Atari Games, 1984) peluussa VR-kehittäjien parissa. Juuri kun sain arvosteltua Squishiesin (Brainseed Factory, 2018) julkaisee brittiläinen Dream Reality Arca's Path VR -pelin, joka yhtä lailla hakee inspiraatiota klassisesta kuulanpyörittelypelistä. Tällä kertaa ohjattavana eivät ole pehmeän pyöreät oliot vaan rautakehikkoinen pallo, jonka pelattavuus on hiukan erilainen. Idean lähde on silti selkeä.

Arca's Path VR:n tarina esitellään muutamilla sarjakuvan palasilla. Synkässä tulevaisuudessa tyttö löytää roskatunkiolta virtuaalilaitteet, jotka vievät hänet miellyttävään pelimaailmaan. Pelimaailma kuitenkin muuttuu koko ajan pelatessa saattaen pelaajansa lopulta vaaraan.

Pelissä pyöritellään metallipalloa pitkin ilmassa leijuvia tasoja valokolmion muodostamaan maaliin. Tavoitteeseen pääsyä hankaloittavat esimerkiksi kapeat polut, alta hajoavat laatat ja ajoitusta vaativat hissit. Pelkkään maaliin pääsyn lisäksi pelimaailmassa voi kerätä kristallinpaloja, jotka antavat lisää haastetta. Jos pelaaja onnistuu keräämään kaikki tason kristallinpalat, avautuu tasosta erillinen aikahaastemuoto.

Arca's Path VR:ssä ohjaimen voi oikeastaan unohtaa, sillä pallo seuraa ainoastaan pelaajan pään liikkeitä, toisin sanoen katsetta, joka konkretisoituu pelimaailmassa pieneksi tähtäimeksi. Mitä kauemmaksi tähtäintä pallosta vie, sitä kovempaan vauhtiin pallo kiihtyy, kun taas tuijottamalla itse palloa se pysähtyy. Yksinkertainen pelitekniikka on yllättävän tehokas ja tarkka sekä miellyttävän erilainen loputtomien ohjainpelien parissa. Ohjaimen kosketuspainikkeesta voi aktivoida vapaan katselutilan, jossa maailma on pysähtynyt paikoilleen ja pelaaja voi tuijotella vapaasti ympärilleen. Tämä tila auttaa hahmottamaan paremmin optimaalisen reitin pallolle, sillä tasot tarjoavat useampia ratkaisuja maaliin pääsyyn. Katselutilan aktivointi kuitenkin kestää häiritsevän pitkään, joten itse luovuin sen käytöstä hyvin nopeasti.

Arca's PathArca's Path
Tämä on mainos:

Pelin pelkistetty graafinen ilme on kaikessa yksinkertaisuudessaan seesteistä ja toimivaa. Geometrisia muotoja hyödyntävä maailma näyttää miellyttävältä, ja tukee kivasti pelin tarinaa. Eteenpäin mentäessä maailmaan ilmestyy tavaroita kuin tyhjästä. En ole aivan varma, onko kyseessä laitteen tehojen optimointi vai taiteellinen kikka, mutta ainakin tavallinen Playstation 4 pyörittää peliä sujuvasti. Se mitä jäin kaipaamaan, on uskottavampi fysiikkamallinnus pallonpyörittelyyn, sillä nyt pallo liikkuu hiukan teennäisesti tietyissä tilanteissa.

Vaikka grafiikka on miellyttävää ja pelattavuus omalaatuista, Arca's Path VR:n parasta antia ovat sen monipuolinen musiikki ja messevät ääniefektit. Äänissä on käytetty vahvoja bassolinjauksia luoden hyvää murinaa ja sähköistettyä voimaa. Musiikki taas myötäilee 90-luvun teknoskeneä tunteellisista ambient-sävelmistä teollisvaikutteisiin trancelooppeihin. Ääniraita tuo mieleen suosikkiartistejani kuten, The Future Sound of Londonin sekä Speedy J:n.

Arca's Path VR on ihan hauska pikkupeli VR:lle. Peli on sopivan vaikea ja se menee läpi alta kolmen tunnin, joten sisältöön nähden se on oikean mittainen, eikä pelaaminen ala kyllästyttämään. Peli saa lisää pelattavuutta kaikkien kristallien keruulla ja aikahaasteita hakatessa. Vaihtelua tasoihin olisin toivonut hieman enemmän esimerkiksi esteiden ja vaarojen muodossa, sillä potentiaalia siihen olisi löytynyt. Toimiva grafiikka ja mainiot musiikit yhdistettynä omaperäiseen pelattavuuteen on kuitenkin hyvä kombinaatio luomaan mielenkiintoisen kokonaisuuden.

Arca's Path
Tämä on mainos:
HQ
HQ
HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Omaperäinen pelattavuus, upeat musat, muhkeat äänet
-
Vaihtelevuuden puute, liian hidas siirtymä vapaaseen katselutilaan
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä