Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor Suomi
arviot
Red Matter

Red Matter

Näyttävässä avaruuspulmailussa on aitoa tekemisen meininkiä

Räiskintäpelien ja kauhusäikyttelyjen lisäksi VR-maailma vetää puoleensa paljon mystisiä pulmailuja. Viimeksi loppukesästä pääsimme ihastelemaan tyylilajin kotimaisia taidonnäytteitä avaruusaiheisen Downward Spiral: Horus Stationin (3rd Eye Studios, 2018) parissa. Nyt tyylilajiin tarttuu Vertical Robot vieden pelaajan syvemmälle avaruuteen pelillään Red Matter.

Agentti Epsilon lähetetään yhteen Saturnuksen kuista. Tehtävänä on kerätä tietoa kuussa tehdystä huippusalaisesta projektista. Kuuhun sijoitettu avaruusasema on kuitenkin hylätty ja siinä on merkkejä epäluonnollisista tapahtumista. Asioista selvää ottaessa,Epsilon joutuu keskelle yliluonnollista mysteeriä, joka avautuessaan johtaa hänet juuri tutkimansa salaisen projektin ytimeen.

Red Matterin tarina ei ole mitenkään omaperäinen, mutta toisaalta se ei yritäkään peitellä inspiraation lähteitään. Pieleen mennyt tieteiskoe ja ulkoavaruuden uhkat ovat tuttua huttua, mutta aina sen verran kiehtovia aiheita, että kierrätettykään materiaali ei ole haitaksi. Ainoastaan niin sanotut helvetilliset yhteydet ja -osiot pelissä tuntuvat hiukan ylikulutetuilta ja tylsiltä. Omaperäisen tarinan sijaan peli pyrkii luomaan vahvaa tunnelmaa siivittämään hylätyllä avaruusasemalla touhuilua, ja onnistuukin siinä varsin hyvin. Peli etenee hyvällä tahdilla avaten jatkuvasti lisätietoa tapahtumista, ja herätellen mielenkiintoa edessä odottavaa mysteeriä kohtaan.

Ainoastaan Move-ohjaimin pelattava Red Matter sisältää runsaasti erilaisia fyysisiä pulmia, joita suorittamalla maailmaan saa hyvän yhteenkuuluvuuden tunteen. Move-ohjaimet muuttuvat pelissä monitoimityökaluiksi, joilla voi muun muassa nostella ja väännellä esineitä. Työkalut voivat myös kääntää avaruusasemalta löytyvää vierasta kieltä ja valaista pimeitä sopukoita. Silmistä kuvatun pelin liikkuminen onnistuu joko vapaalla liikkumisella tai teleporttihyppimisellä, jolloin hahmo leijailee valittuun paikkaan. Tapahtumien väliset välimatkat eivät ole pitkiä, joten hidas liikkuminen ei häiritse ja tuleepahan samalla vältyttyä mahdolliselta pahoinvoinnilta.

Red MatterRed MatterRed MatterRed Matter
Red MatterRed MatterRed MatterRed Matter