Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
GRIS

GRIS

Eloton harmaa maailma kaipaa vähän väriä.

  • Teksti: Sam Bishop (Käännös: Markus Hirsilä)
Facebook
TwitterReddit

Taiteellisista videopeleistä puhuttaessa tulevat yleensä mieleen pienet indie-pelit, joilla on kerrottavanaan jotain erityistä. Nomada Studion GRIS on juuri tällainen taiteellinen kokemus.

Studion mukaan GRIS sanana merkitsee moniakin asioita, mutta ehkä selvimmin väriä harmaa espanjaksi. Studio pitääkin majaansa Barcelonassa. Heti pelin aluksi joudutaan mustavalkoiseen ja harmaaseen maailmaan, ja seuraavan 3-4 tunnin aikana palautetaan myös värit paikoilleen. Tässä se taiteellinen puoli tulee tietenkin parhaiten esiin. Kuvitus muistuttaa vesiväritöitä, ja samalla ajan kuluessa ympäristöt muuttuvat elävämmän tuntuisiksi.

Värien ohella GRISissä on muutakin, joka tekee siitä näyttävän pelin. Kulmikkaat muodot tekevät tästä tasoloikasta helpon ymmärtää, ja samalla vaivattoman liikkua. Kaikki näyttää hyvältä, ja peli tuo mieleen arkkitehdin muistivihon. Myös mittakaava on tärkeä GRISissä. Tarinaa paljastamatta pelaajan on tarkoituskin tuntea itsensä pieneksi maailmassa, ja tarinan kuluessa kamera vahvistaa vaikutelmaa. Välillä näkymä zoomaa pitkälle taakse, ja välillä taas hyvinkin lähelle tilanteen mukaan.

GRISGRISGRISGRIS
GRISGRISGRISGRIS
GRISGRISGRISGRIS
GRISGRISGRISGRIS
GRISGRIS