Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
arviot
Insurgency: Sandstorm

Insurgency: Sandstorm

New World Interactiven räiskintä on saapunut PC:lle, ja konsoliversiot seuraavat perässä.

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Insurgency: Sandstorm ei juhli hyvin onnistunutta osumaa tai kerro, mistä se tappanut laukaus oikein tuli. Sota on rumaa, eikä siihen sovi suhtautua kevyesti. Taistelun kiivaus muodostuu tietysti pelaajista itsestään, mutta eri pelimuodot yhdessä tekevät tästä jatko-osasta melkoisen kovasti rankaisevan.

Pelaaja omaksuu joko sotilaan tai kapinallisen roolin, ja luvassa on intensiivisiä taktisia taisteluita aalloissa ja maastonkohtia vallatessa. Pääasiallisia pelimuotoja on kolme sekä Ranked- että Casual-malliin. Peruspelattavuus laittaa painetta vastapuolelle yrittäen samalla hallita kartan keskeisiä kohtia. Taktinen ajattelu, tiimityö ja huolellinen ympäristön tutkiminen ovat avain voittoon. Toki myös vakaa tähtäys auttaa.

Aloite on tärkeää, sillä yleensä tulitaistelun voittajaksi pääsee sen aloittanut osapuoli. Kartan tuntemus on tärkeää, ja paikkojen oppimiseen kannattaa varata aikaa jokunen tunti. Varovaisuus kannattaa, sillä testisessioissa ehkä puolet kuolemista aiheutui liiallisesta varomattomuudesta.

Kentät sijoittuvat Lähi-itään aihepiirinsäkin vuoksi. Joukko aavikkokenttiä on täytetty rakennuksilla ja muilla kiinnostavilla yksityiskohdilla. Kyse ei ole symmetrisistä alueista, ja tarjolla on omanlaistaan haastetta niin hyökkääjälle kuin puolustajallekin. Tämä tekee osaltaan pelaamisesta niin intensiivistä.

Pelaajat voivat omaksua useita erilaisia rooleja aina joukon johtamisesta lähietäisyyden spesialistiin ja tarkka-ampujaan saakka. Itse pelasin lähinnä monen tyylin yleismiehellä. Peli suosii selvästi ajatuksella eri rooleihin koottujen jäsenten tiimiä. Toisaalta hahmoluokat eivät ole se tekijä, jotka loppuun saakka määrittävät pelaamisen. Valitun roolin ohella myös taistelukentälle mukana viety ase on merkityksellinen. Erilaisia vaihtoehtoja on runsaasti, ja kokeiluissa kestikin hyvä tovi ennen oman suosikin löytymistä. Perusaseiden ohella omaa pelaamista voi tuunata erilaisilla lisävarusteilla.

Insurgency: SandstormInsurgency: SandstormInsurgency: SandstormInsurgency: Sandstorm

Kuten jo tuli mainituksi, peli ei tunne armoa. Pelikavereiden apu on tärkeää, puhumattakaan omasta osaamisesta, mutta silti vastapuoli rokottaa virheistä armotta. Insurgencyn jännitys syntyy aaltomaisesta rakenteesta. Toisin sanoen kuolettavan osuman jälkeen ei synny heti uudelleen, vaan vasta seuraavan aallon alussa. Joskus on odotettava niin kauan, että muu oma joukkue on saanut tavoitteen vallatuksi. Tällöin melko iso osa matsista saattaa kulua muiden pelaamista katsellessa. Molemmilla joukkueilla on käytössään rajallinen määrä näitä aaltoja, joiden lukumäärä taas riippuu pelimuodosta. Pelimekaniikka johtaa siihen, ettei turhiin kuolemiin ole varaa. Jännitystä lisää sekin, että henki lähtee vain muutamalla lyhyellä sarjalla. Tämä yhdessä mahdollisesti pitkänkin odotusajan kanssa johtaa varovaiseen pelaamiseen.

New World Interactive on onnistunut rakentamaan jännittävän keskittymistä vaativan räiskinnän, joka palkitsee maltillisen ja taitavan pelaajan ja joukkueen. Mokiakin on silti mahtunut mukaan. Suurin ongelma on yleisen hiomisen puuttuminen: peli näyttää sanalla sanoen karkealta kaikilla osa-alueillaan. Studion koon ottaen tämä on odotettavaakin, mutta ehkä isommalla budjetilla ja lisäajalla olisi saanut parempaakin jälkeä. Ajoittain erilaisten pintojen lataamisessa kestää tuskastuttavan kauan, ja kiikaritähtäimen läpi katsoessa tähtäimen liike saisi olla sujuvampaa. Joitakin bugeja tuli vastaan, mutta ei mitään erityisen ongelmallista. Sisällön puolesta peli on kevyt, ja yksikin lisäpelimuoto olisi tehnyt hyvää. Ikävää on sekin, että moninpeliin keskittyvä Insurgency: Sandstorm ei sisällä lainkaan oikeaa yksinpeliä.

Tekniset ongelmat ovat kuitenkin kaiken kaikkiaan melko pieniä, ja pääasiassa peli toimii hyvin. Kyseessä on tunnelmallinen ja jännittävä ensimmäisen persoonan räiskintä, joka pystyy kilpailemaan muiden lajityypin kovien nimien kanssa. Yleinen hiomisen taso ei kuitenkaan ole samaa luokkaa Battlefieldin ja Call of Dutyn kanssa.

Insurgency: SandstormInsurgency: SandstormInsurgency: Sandstorm

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Jännittävä toiminta, tunnelma, toimiva asekäsittely, älykkäät pelimuodot kannustavat yhteistyöhön
-
Hiominen jäänyt puolitiehen, bugit, lisääkin sisältöä olisi saanut olla
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä