Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
The Hong Kong Massacre

The Hong Kong Massacre

Tappajan tie parempaan huomiseen on liian kovaksi keitetty

Facebook
TwitterReddit

John Woo innoitti väkivaltaelokuvillaan populaarikulttuuria toistakymmentä vuotta sitten. Pelialalla miehen vaikutus näkyi parhaiten kotimaisessa Max Paynessa (Remedy, 2001) sekä Strangleholdissa (Midway Games, 2007), jonka tekemisessä Woo oli itse mukana. Innostus kuitenkin tyyliteltyyn räiskintään hiipui ja muuttui vuosien saatossa, eikä vastaavanlaiseen tulitteluun olla enää palattu kuin vasta nyt. Vreski on työstänyt näyttävän räiskinnän, The Hong Kong Massacre, jonka trailerissa on jopa suora lainaus John Woon Hard boiled -elokuvasta (1992), joten pakkohan tämä on kokea!

Vaikka pelistä löytyy näyttävästi tyyliteltyjä välianimaatioita, itse tarinalla ei ole alkusysäystä enempää kerrottavaa. Entinen etsivä on päättänyt kostaa parinsa kuoleman Hong Kongin alamaailmalle, ja toteuttaa kostoaan hyvin lopullisin keinoin aseita käyttäen. Pelaajaa viedään Hong Kong -toimintaelokuvien tyypillisistä alueista toisiin, joissa tarkoitus on vain puhdistaa alue pahiksista.

The Hong Kong Massacre on niin sanottu top-down shooter. Esimerkiksi Hotline Miamin (Dennaton Games, 2012) ja Nex Machinan (Housemarque, 2017) tavoin The Hong Kong Massacressa peliperspektiivi on ylhäältä alaspäin. Hahmoa ohjataan vasemmasta tatista, oikean tatin toimiessa tähtäyksenä. Hahmo jakaa lyijypitoista oikeuttaan liipaisimesta ja sen lisäksi vihollisten tulitukselta voi suojautua tilanteesta ja paikasta riippuen joko hyppäämällä tai liukumalla. Aseita voi myös latailla tai vaihdella vihollisten käyttämiin, ja tarvittaessa myös koko pelin saa hidastettua hidastustoiminnalla.

Hahmo tottelee napakasti ohjausta, mutta ampuminen vaatii totuttelua. Tähtäys on vielä kohtuullisen nopeaa mutta kun ampuminen ja suojaus on laitettu vierekkäisiin nappeihin, niiden välillä tasapainoilu vaikeuttaa alkuun sopeutumista. Muutenkin suojauksen tai hidastuksen aktivoiminen tapahtuu viiveellä, jonka takia peli vaikeutuu entisestään tarvittavan ennakoinnin takia. Ilman täyttyessä joka puolelta tulevista kuulista hidastuksen luulisi auttavan tilanteeseen, mutta koska hahmon toimintakin hidastuu, en oikein näe hyötyä katsoa omaa kuolemaani hidastettuna. Ja kuolemaan pelissä pääsee usein. Hahmo kuolee heti ensimmäisestä osumasta, jonka jälkeen taso pitää aloittaa alusta. Vihollisilla tuntuu olevan jotain yliluonnollisia aisteja ampuessaan suoraan päin heti, kun edes kuulevat minusta. Vaikeustasosta kertoo jotain se, että tavoiteajat tason läpipääsyyn liikkuvat puolesta minuutista minuuttiin, ja minulla meni pelkästään ensimmäisen viiden tason puhdistamiseen yhteensä noin puolitoista tuntia uusintayritysten kanssa.

The Hong Kong MassacreThe Hong Kong MassacreThe Hong Kong Massacre
Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.