Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
arviot
Alien: Blackout

Alien: Blackout

Mobiili-Alien sisältää potentiaalia, muttei koko hintansa edestä

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Maailmankuulusta avaruusoliosta on elokuvien lisäksi väännetty vaihtelevalla menestyksellä lukuisia pelejä vuosien saatossa. Sarjan uusin tekele, kotimaisten Rival Gamesin ja Theory Interactiven yhteistyössä kehittämä, Alien: Blackout on yllätyksellisesti mobiilipeli. Se sai julkistamisensa myötä ensisijaisesti vihaisen vastaanoton juurikin pelialustansa takia. Kieltämättä aihetta lähestytään mielenkiintoiselta kantilta, ja jos jotkut osaavat tehdä mobiilipelejä niin suomalaiset. Sitä paitsi vaatisi harvinaista taitoa epäonnistua pahemmin kuin pohjanoteeraukseksi jäänyt Aliens: Colonial Marines (Gearbox Software, 2013), joten eipäs heitetä kirvestä kaivoon ennenaikaisesti.

Alien: Blackout sijoittuu Alien (1979) ja Aliens (1986) -elokuvien välimaastoon. Blackout laittaa pelaajan Amanda Ripleyn saappaisiin, joka on päätynyt Weyland-Yutanin avaruusasemalle Alien: Isolation (Creative Assembly, 2014) -pelissä esitetyn Sevastopolin tapauksen jäljiltä. Xenomorphin tyhjentämän avaruusaseman viimeisenä eloonjääneenä Ripley joutuu auttamaan paikalle saapunutta avaruusaluksen miehistöä pysymään hengissä oman pakonsa mahdollistamiseksi.

Alien: Blackout on pelattavuudeltaan varsin erilainen kuin aikaisemmat Alien-pelit, mutta ottaen huomioon alustan on ratkaisu varsin järkeenkäypää. Pelaaja seuraa avaruusaseman tapahtumia tasojen pohjapiirrustuksista, valvontakamerakuvista ja omalta paikaltaan ilmastointikanavassa. Pohjapiirrustusnäkymässä autettavat hahmot näkyvät pisteinä, joille voi antaa käskyä liikkumisen ja piiloutumisen välillä. Joukkiota jahtaava xenomorph näkyy pohjapiirrustuksissa ainoastaan tietyillä alueilla, jotka voi aktivoida ottamaan vastaan liikettä. Aktivointi kuitenkin syö aseman rajallista virtaa, joten eri alueiden ja suljettavien ovien välillä joutuu tasapainoilemaan päästäkseen tavoitteisiin. Säästääkseen virtaa voi myös tuijotella rajallisia valvontakameroita löytääkseen xenomorphin ja päätelläkseen sen seuraavia liikkeitä. Verenhimoinen otus voi vaihdella paikkaa hyödyntäen aseman ilmastointiputkia. Tällöin opastettavien hahmojen lisäksi itse pelaaja on vaarassa, sillä xenomorph saattaa hyökätä putkistossa lymyilevän Ripleyn kimppuun. Tilanteesta voi selviytyä reagoimalla nopeasti kuultaviin ääniin, päätellä mistä putkesta olio on tulossa ja hetkellisesti sulkea kanavan suun. Jokaiselle tasolle on annettu tietty aikaraja, jonka sisällä taso pitää selvittää. Aikaraja pitää huolen, ettei saalistavalta otukselta jää liian pitkäksi aikaa piileskelemään mutta aikaa tuntuu jokaisessa tasossa riittävän reippaasti. Tasapainoilu käskytyksen, vahtimisen ja suojautumisen välillä oliota ja aikaa vastaan luo yllättävän kutkuttavaa tunnelmaa ja sopivan kevyttä strategiaa mobiilipelaamiseen. Ainoastaan nakkisormeni tuottavat välillä hiukan ongelmia osua oikeaan paikkaan puhelimen ruudulla, jolloin ohilyönnit saattavat aiheuttaa turhia vaaratilanteita.

Alien: BlackoutAlien: BlackoutAlien: Blackout
Alien: BlackoutAlien: BlackoutAlien: Blackout