Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
arviot
Downwell

Downwell

Tasoloikkaileva roguelike on saatu Nintendo Switchille.

Tilaa uutiskirjeemme tästä! - Katso lisätietoa joulukalenterista

* Pakollinen tieto

Downwell julkaistiin alun perin vuonna 2015 mobiilisena ja PC:lle. Sittemmin se saatiin myös Playstationille. Nyt sama peli on saatu myös Nintendo Switchille, ja tästä versiosta vastaa Red Phantom Games. Downwell on niitä pelejä, joita jaksaa pelata silloin tällöin aina uudelleen ja uudelleen. Aloittaminen on erittäin helppoa, ja haaste on korkealla.

Downwell on niin sanottu roguelike. Toisin sanoen kuollessa joutuu koko pelaamisen aloittamaan uudelleen alusta. Valittavana on aluksi kourallinen hahmoluokkia, jonka jälkeen valkea sankari loikkaa kaivoon seikkailemaan. Nimensä mukaisesti matka suuntautuu suoraan alas. Jokainen taso on täynnä kummallisia olioita, joita täytyy joko väistää, hypätä päälle tai ottaa pois päiviltä asesaappailla. Vasemmalle ja oikealle liikkumisen ohella voi hypätä ja ampua, mutta siinäpä se ohjaus sitten onkin. Downwell onkin yksinkertaisen ja elegantin suunnittelun tyyppiesimerkki. Ohjattavuus onkin melkein täydellinen, ja yhdessä Switchin kannettavuuden kanssa tämä on se suositeltava versio pelata Downwellia.

Eräs mahtava ominaisuus on Tate, jonka avulla Switchin voi kääntää sivuttain. Tällä tavalla pelaamiseen saa tavallista vaaka-asentoa paremman näkymän. Switchillä voi siis poistaa joy-conit laitteesta, ja pelata tarvitsematta pidellä koko laitetta käsissä. Sekin toki toimii hyvin, mutta pidemmän päälle rasittaa käsiä.

DownwellDownwellDownwell

Downwellin tyyli on monokromaattinen, joka saa vähällä paljon aikaan. Valikoista voi vaihtaa kentän pääväriä, ja valitsin nopeasti muinaisen Game Boyn värimaailman. Pelkästään valoilla ja varjoilla peli kykenee välittämään pelaajalle tiedon siitä, mitä pahiksia on vältettävä, ja pitääkö kohdetta ampua vai päälle loikata. Päätin koettaa ketjuttaa iskuni mahdollisimman pitkiksi sarjoiksi ilman, että pikselöidyt jalat koskettavat lattiaa. Kyseessä on jännittävä ja nopeatempoinen tapa pelata.

Kaaosta tasapainottamassa on pieniä aikakuplia, joissa ollessa toiminta ulkopuolella pysähtyy. Näissä aikatiiviissä paikoissa löytää joko aseita omaa pelityyliä monipuolistamaan tai jalokiviä. Arvotavaralla sitten ostetaan lisää terveyttä ja paristoja, joista toinen pitää pelaajan hengissä, ja toinen pitää asesaappaat ladattuina. Näitä kauppoja on siellä täällä kenttiin siroteltuina. Laserin, haulikon tai minigunin käyttöönotto muuttaa asesaappaita valinnan mukaan. Ostaminen ei ole välttämätöntä, sillä pelaaja voi olla jo tyytyväinen mukanaan olevaan aseeseen. Lisätuunaaminen onnistuu valitsemalla kunkin kentän aluksi yhden kyvyn, kuten mukana kulkevan drone-lennokin tai kaupoissa saatavat lisävaihtoehdot. Mitä pidemmälle peli etenee, sitä vaikeammaksi meno muuttuu.

Kaiken kaikkiaan Downwell tarjoaa jännittävän tasoloikkaelämyksen. Satunnaisesti muovautuvat kentät merkitsevät sitä, ettei maisemia voi opetella ulkoa. Visuaalinen tyyli on pelkistetty, mutta onnistuu silti kertomaan kaiken tarpeellisen. Downwell on hieno lisä Switcin pelivalikoimaan.

Downwell
HQ
HQ
HQ
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Addiktiivinen, visuaalinen tyyli, ohjaus, Tate toimii hienosti
-
Vasta nyt saatavilla Switchille, joskus ruudulla tapahtuu liikaa samaan aikaan
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Nintendo palkkasi Downwellin tekijän

Nintendo palkkasi Downwellin tekijän

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Nintendo on palkannut paikallisen koodaajakyvyn Ojiro Fumoton listoilleen. Nuori pelinkehittäjä tunnetaan ennen kaikkea indie-helmestä Downwell, joka on...



Ladataan seuraavaa sisältöä