Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
arviot
Astroneer

Astroneer

Vieraalta planeetalta pelastuminen on keskeneräisenä julkaistussa pelissä puuduttavaa puuhaa

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Avaruuteen on päässyt haaksirikkoutumaan Astroneerin nimissä tietokoneella jo pidemmän aikaa pelin kehitysversioiden avulla. Nyt peli on vihdoin saanut valmiin statuksen, ja sen myötä konsolipelaajat voivat myös päästä osaksi tätä suosiota keräävää avaruusseikkailua.

Varsinaista tarinaa Astroneerillä ei ole, vaan pelaaja rakentaa oman seikkailunsa vapaasti planeetalle haaksirikkoutuessaan. Ideana on selvitä karuissa oloissa rajoitetulla hapella ja löytää ratkaisu avaruusaluksen rakentamiseen ja planeetalta poispääsyyn.

Pelaajan ohjaamalla astronautilla on mukanaan jonkinlainen tulevaisuuden imuri, jonka avulla voi kerätä vieraalta planeetalta löytyviä raaka-aineita kasveista kivinäytteisiin. Kerätyt näytteet toimivat rakennusmateriaaleina erilaisille tavaroille, joilla varmistetaan hengissä säilyminen ja lopulta poispääsy planeetalta. Hiekkalaatikkomainen pelityyli suosii vapaata käyskentelyä ja tutkimista autioilla planeetoilla, joita värittävät erilaiset kasvi- ja kiviesiintymät.

Astroneerin idea on kiehtova. Ideansa lisäksi myös toteutukseltaan se muistuttaa kovasti No Man's Sky:ta (Hello Games, 2016), jonka peliyhteisö otti aikoinaan vastaan ristiriitaisesti. Harmillisesti Astroneeriä vaivaavat samanlaiset ongelmat kuin esikuvaansa, sillä pelin potentiaali kärsii pahasti hankalasta pelattavuudesta ja ennen kaikkea todella epäselvästä ulosannista. Kolmannen persoonan perspektiivistä pelattava Astroneer toimii tyypilliseen tattiohjaustyyliin, ja liikkumisen lisäksi hahmon saa juoksemaan ja hyppimään. Loput napit auttavat käyttämään erilaisia työkaluja, joilla voi esimerkiksi muokata maaperää, kerätä näytteitä, rakentaa laitteita ja valaista pimeitä alueita. Hahmon liikuttelu sujuu kohtuullisen hyvin, tosin hahmoa seuraava kamera liikkuu tuon tuosta tavaroiden sisään tai jumittaa johonkin hankalaan paikkaan. Ongelmia tulee kuitenkin eniten, kun on aika siirrellä tavaroita. Selvästi hiirellä pelattavaksi suunniteltu vapaa tavaroiden siirtely ei onnistu konsolilla lukitsemaan nostettua tavaraa oikeaan kohtaan vaan tavaroiden sijainti saattaa nopeasti vaihtaa paikkaa kauemmaksi tai lähemmäksi haluttua kohtaa niin vaaka- kuin pystysuunnassa. Tavaroiden sijoittelun näprääminen, varsinkin kameran heiluessa miten sattuu, saa nopeasti tunteet pintaan.

Tämä on mainos:
AstroneerAstroneerAstroneerAstroneer

Jos ongelmalliseen ohjaukseen ja bugiseen kameraan tottuu, on se vasta puoli voittoa Astroneeristä. Tämän jälkeen pitäisi sitten ymmärtää, miten pelissä edetään. Kamppailin nimittäin toista tuntia pelkästään pelin tutoriaalin kimpussa ja siinä sentään sanottiin, mitä pitää tehdä. Tosin tutoriaali unohtaa kertoa, miten toiminnot suoritetaan. Tämä johti jokaisen yksittäisen asian kokeiluun ohjaimen jokaisen napin avulla. Ja tavaraahan pelissä riittää pyöriteltäväksi vähän liiaksikin. Eteneminen on siis todella työlästä, turhauttavaa ja ennen kaikkea tylsää. Täytyy myöntää, että kaikessa siinä ärsytyksessä peli olisi jäänyt kesken jo tutoriaalissa, jos poikani ei olisi ollut niin kiinnostunut näkemään kuinka planeetalta päästään pois. Itse pelissä ei enää pelaajalle anneta vihjeitä mitä pitäisi tehdä, vaikka peli lupaileekin yksittäisiä haasteita viemään eteenpäin. Ainakaan mitään tehtäviä ei pelaamisen yhteydessä vastaan tullut. Opastusosion monipuolisten ohjausten ollessa enää kaukainen ja kivulias muisto ja kaiken opitun sekoituttua yhdeksi epäselväksi kysymysmerkiksi, tuntuu pelin aloitus kuin hyppäämiseltä suoraan altaan syvään päähän. Nyt kaiken rämppääminen on entistä työläämpää, koska ei ole edes tiedossa mikä on seuraava looginen askel etenemisen kannalta. Tosin tilannetta hankaloitti avoimen maailman täyden vapauden aiheuttaman turtuneisuuden ohella pelikavereiden puute, sillä Astroneer on juurikin tarkoitettu koettavaksi kaveriporukalla.

Astroneerin sympaattinen grafiikka on ensimmäinen asia, mikä veti minut pelin ääreen. Minimalistinen tyyli istuu hyvin perusmuotoja hyödyntävään maailmaan ja sen vapaaseen muokkailuun. Vaikka persoonallinen yleisilme on huoliteltu ja pelissä on dynaamisia varjoja sekä muita efektejä, ei se kuitenkaan oikeuta aivan liian pitkiin latausaikoihin. Myös pelin lyhyt piirtoetäisyys ja tökkivä alkudemo ihmetyttävät, erityisesti kun pyöritän peliä Xbox One X:llä.

Pelin persoonallinen ilme vahvistuu sen äänimaailman kautta. Miellyttävän pehmeät äänet ottavat hyvin huomioon avaruusteeman ja pelille ominaiset pyöreät muodot. Kaikenlaiset pulputukset ja polotukset istuvat saumattomasti osaksi pelaajan toimintaa. Minimalistinen taustamusiikki ei ota valtaa pelistä vaan tukee kokonaisuutta luoden miellyttävää tunnelmaa pitkin matkaa.

Tämä on mainos:

Astroneerin persoonallinen ilme ja potentiaalia puhkuva vapaa sisältö eivät peitä sitä tosiasiaa, että kyseessä on erittäin rasittava pelikokemus. "Insinööriltä insinöörille" -mentaliteetti unix-käyttöjärjestelmältä muistuttavia valikoita myöten vähäsanaisella opastuksella ja kaiken oppimisella vaikeimman kautta ei istu ollenkaan malttamattoman ja paatuneen pelitoimittajan kiireiseen aikatauluun. Tilannetta ei myöskään helpota buginen kamera ja ongelmallinen ohjaus, jotka kielivät keskeneräisestä julkaisusta. Tästäkin huolimatta peliä pelataan paljon ihan omassakin ystäväpiirissä ja moninpelitilaa ylistetään, joten vapaasta näpertelystä innostuneiden, sosiaalisten vapaa-aikaa viettävien ei kannata peliä ohittaa. Ja koska vaikuttaa siltä, että Astroneer on perinyt ideansa lisäksi läjän alkutuotannon ongelmia No Man's Skysta, joka kuitenkin parantui päivitysten myötä, niin ehkäpä pelille on toivoa tulevaisuudessa vielä kärsimättömillekin pelaajille.

AstroneerAstroneerAstroneerAstroneer
HQ
HQ
Tämä on mainos:
HQ
05 Gamereactor Suomi
5 / 10
+
Persoonallinen ja sympaattinen ilme, hyvä idea, liian pitkät latausajat, buginen tekninen toteutus
-
Epäselvä tutoriaali, hankala ymmärtää
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
AstroneerScore

Astroneer

ARVIO. Kirjoittaja Ossi Mykkänen

Vieraalta planeetalta pelastuminen on keskeneräisenä julkaistussa pelissä puuduttavaa puuhaa

0
Torstain arviossa Astroneer

Torstain arviossa Astroneer

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Torstain aamussa Gamereactorin avustaja Ossi Mykkänen arvioi avaruudellisen hiekkalaatikon Astroneer. Lue arvio täältä.

0
Astroneer uudessa trailerissa

Astroneer uudessa trailerissa

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

System Era Softworks on päästänyt Astoneer-pelinsä pois Early Access -tilasta julkaisemalla päivityksen 1.0. Astroneeria ovat työstäneet pelialan veteraanit, joilla on...



Ladataan seuraavaa sisältöä