Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor Suomi
arviot
Left Alive

Left Alive

Hyvin japanilaista hiiviskelyä vanhentunein pelimekaanikoin

Japanilaiset pelintekijät ovat siitä hassuja, että he tykkäävät vähän liian kokonaisvaltaisesti uusiokäyttää aikaisemmin hyväksi todettuja pelejä luodessaan "uutta". Ihan sama onko kyseessä taikametsässä tapahtuva fantasiaroolipeli vai militaristinen ja futuristinen vakoiluhiiviskely: pelin käynnistettyään tietää tarkkaan, mitä on tulossa. Square Enixin uutuus Left Alive ei tunnu olevan tässä suhteessa poikkeus, sillä jo pelin kansikuva tuo kovasti mieleen Metal Gear Solidin.

Tulevaisuudessa massiiviset sodat ovat jääneet taakse, mutta maiden välisiä kärhämiä on silti edelleen pitkin palloa. Kahden kuvitteellisen Euroopan maan sota on kärjistynyt äärimmäisyyksiin, jonka keskiöön pelaaja heitetään. Sotaa tarkastellaan usealta eri kantilta muutaman hahmon näkökulmasta, ja pelaaminen painottuu yksilölliseen toimintaan.

Tarkoituksena on liikkua alueilla annettujen tehtävien mukaisesti ja selvitä hengissä. Päätehtävien kylkeen ilmestyy muutamia sivutehtäviä, joissa siviilejä pitää saattaa turvaan ohjeistamalla heitä kartan avulla. Pelaaja voi valita, edetäkö itse sodan runtelemilla alueilla liipaisin pohjassa kaikkea ampuen, vai turvautuako varjoihin ja äänettömään hiippailuun. Itse käännyin hiiviskelyyn, koska räiskintä oli oikeastaan mahdoton tehtävä. Pelin vaikeustaso on niin haastava ja tallennuspisteet vähissä, ettei hiiviskelykään ilman todellista keskittymistä meinaa sujua. Liikkuminen on jäykkää hahmon edetessä aktivoivia triggereitä odottaen ja etsien toiminto kerrallaan. Nykypäivän dynaamisesta liikkumisesta ollaan hyvin kaukana. Kamera on välillä aivan liian lähellä, jolloin muutenkin hankalista lähitappeluista ei tule oikeastaan mitään. Syvällisyyttä on haettu monivalintakysymyksin, joiden vastaukset vaikuttavat tarinan kulkuun.

Kolmannen persoonan näkökulmasta pelattava Left Alive sisältää paljon erilaisia toimintoja. Liikkumista avittamaan on lisätty juoksu- ja hiiviskelytoiminnot, sekä oleellinen piiloutuminen tavaroiden taakse. Tosin välillä piiloutumisella ei tunnu olevan mitään vaikutusta lähes röntgenkatseella siunattuja vihollisia vastaan, joita sentään voi onneksi niputtaa niin tuli- kuin lyömäasein. Erilaisia tarvikkeita aina itsensä paikkaamisesta asetettaviin ansoihin asti on tarjolla kolmen erillisen tarvikepyörän verran. Valmista käyttötavaraa löytää lojumasta pitkin kenttiä, mutta todennäköisempää on törmätä kaiken maailman hyödyttömältä vaikuttavaan roinaan. Tästä romusta voi kuitenkin nikkaroida itselleen hyötytavaraa parempaan etenemiseen. Nikkarointi muutenkin on isossa roolissa etenemisen kannalta, mutta onneksi se tapahtuu nopeasti selkeiden valikoiden ja pikatoimintojen kautta.

Left AliveLeft AliveLeft AliveLeft Alive
Left AliveLeft AliveLeft AliveLeft Alive