Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor Suomi
arviot
Sekiro: Shadows Die Twice

Sekiro: Shadows Die Twice

Kuolleista herääminen ei tee From Softwaren seikkailusta helpompaa, mutta sielusta se vie osan mennessään.

  • Teksti: Stefan Briesenick (Käännös: Markus Hirsilä)

Sekiro: Shadows Die Twice on eittämättä From Softwaren peli. Se kertoo tarinan kirotusta ikuisesta elämästä ja siitä, kuinka uskollisuus voi vapauttaa kuolevaisuuden kahleista. From Softwaren pelien fanit tunnistavat useita tuttuja pelimekaniikkoja, ja taas toisia vanhoja tuttuja juttuja on väännetty uuteen muotoon Dark Souls -pelien luojan uutta visiota vastaavaksi.

Sekiro: Shadows Die Twicessa pelataan voimakkaalla ja nimettömällä shinobilla nimeltä Wolf. Ulkomainen kansa janoaa valtaa, jonka uskotaan olevan peräisin imperiumin verenperinnöstä. Nuori lordi Kuro on tämän voiman perijä, ja heti pelin alussa Wolf epäonnistuu suojelemaan lordiaan hyökkääjiltä. Shinobin kunniakoodin mukaan on nuori lordi vapautettava, sillä vain siten on Wolfin kunnia vielä palautettavissa. Edessä on siis runsaasti sotilaiden ja erilaisten kummajaisten pieksemistä, jotka innoittuvat japanilaisista kansantaruista. Aiemmissa From Softwaren peleissä tämä olisi riittänyt tarinaksi, mutta Sekirossa se on vasta alkusoittoa. Luvassa on kertomus legendaarisesta miekkamiehestä, jolla on rautainen tahto.

Puolustaessaan lordiaan Wolf haavoittuu kuolettavasti, ja menettää samalla vasemman käsivartensa. Mysteerinen vanha mies raahaa Wolfin pois taistelukentältä, ja korvaa menetetyn raajan proteesilla. Kesken jääneen työn jatkaminen voi siis alkaa. Proteesia vahvistetaan monin eri tavoin, kuten puiset kilvet rikkovalla kirveellä, ja joihinkin vihollisiin erityisesti tuhoa tekevällä tulihyökkäyksellä. Proteesin käyttökohteet ovat kuitenkin rajoitetut hieman samoin kuin Bloodbornen pistooli aikoinaan. Päivitettävä proteesi korvaa omalla tavallaan aiempien Souls-like-pelien monimutkaisen hahmoluokkajärjestelmän. Hahmonkehitys on nyt selvästi aiempaa suoraviivaisempaa, eikä tarjoaa kovinkaan paljoa vaihtelua.

Sekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die Twice
Sekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die Twice
Sekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die Twice