Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
arviot
Sekiro: Shadows Die Twice

Sekiro: Shadows Die Twice

Varjot kuolevat kahdesti, sinä paljon useammin

Gamereactorin aiemman arvion voi lukea täältä.

Aidosti pelaajan taidot parhaimmillaan äärimmilleen haastavista Dark Souls ja Bloodborne-peleistä suursuosioon noussut japanilainen From Software palaa itse kehittämänsä lajityypin pariin uudella Sekiro: Shadows Die Twice -samuraiseikkailullaan. Peli on ehtinyt aiheuttaa jo paljon ennakkopolemiikkia esimerkiksi julkaisijansa Activisionin vuoksi sekä erinäisillä peloilla uuden, entistä nopeatempoisemman toiminnan vaikutuksista rakastettuun Soulsborne-formaattiin. Olivatko pelot aiheellisia, vai onko Miyazakin tiimi onnistunut lyömään jälleen uuden kunnarin?

Soulsborne-pelit ovat pohjimmiltaan vahvasti yleisöä polarisoivia kokonaisuuksia. Osa rakastaa niiden tarjoamaa haastetta sekä eriskummallisia maailmoja, joiden jokaista viittausta ja yksityiskohtaa analysoidaan tarkoin. Tarinankerronnan vihjaavuus juontaa juurensa Miyazakin lapsuuden kokemuksista hänen lukiessaan kaunokirjallisuutta englanniksi kaikkia sanoja ymmärtämättä. Vastapuolella tämä koko tyylisuunta teilataan teennäiseksi sekä sarjan fanit pelimaailman "hipstereiksi". Ymmärrän kritiikin, vaikka itse kuulunkin ehdottomasti From Softwaren ystäviin.

Sekiro: Shadows Die Twice tekee alusta pitäen pesäeroa sekä Bloodborneen että Dark Souls -trilogiaan. Tällä kertaa on tarjolla aiempaa selkeämpi juoni ja päähahmo, joka jopa puhuu satunnaisesti. Omaa hahmoa ei siis enää luoda.

Kauan sitten Sengoku-aikakauden Japanissa taistelukentällä orpoutunut Sekiro adoptoidaan nuorukaisena ja koulitaan vuosien saatossa ammattininjaksi. Miehen kunniatehtävä on suojella nuorta prinssiä, jota kilpaileva klaani on tullut kaappaamaan. Asiat eivät mene aivan putkeen ja toisen käden lisäksi ninjamme menettää myös suojelemansa prinssin. Selviämme menetyksestä mysteerisen erakkomunkin avustuksella, joka veistelee Sekirolle matkan varrella äärimmäisen tärkeäksi muodostuvan proteesikäden.

Tarinalla on tällä kertaa selvä kaari ja hahmoilla motivaatiot, joiden avaaminen ei vaadi tuntikausien Youtube-videoita. Osa vanhasta From Softwaren kerronnallisesta hämäräperäisyydestä on siis poissa, mutta vieläkään ei mistään rautalangan syöttämisestä voida puhua. Persoonaa ja muistettavia hetkiä on luvassa enemmän kuin tarpeeksi.

Sekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die Twice
Sekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die Twice
Sekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die Twice
Sekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die Twice