Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor Suomi
arviot
Sekiro: Shadows Die Twice

Sekiro: Shadows Die Twice

Kun samurai vaikutuksen teki.

Gamereactorin kansainvälisen arvion Sekiro: Shadows Die Twicesta voi lukea täältä, ja Joel Huttusen arvion puolestaan täältä.

Pelaajansa taidot ja hermot koville pistävät pelit ovat olleet kaltaiselleni elämyshakuiselle hedonistipelaajalle suorastaan raastavia kokemuksia - Soulsborne-skenen ystävien silmissä aamulenkiltä vaikuttava Hollow Knight -ritariseikkailu on pitänyt minut tähän asti tiukimmin otteessaan omintakeisen audiovisuaalisen ilmeensä ja mielenkiintoisen maailmansa turvin. Innostus Sekiroa kohtaan on kuitenkin kasvanut tasaisesti videopelimedioiden antaessa julkaisun kynnyksellä ylistäviä tuomioitaan From Softwaren uutukaisesta, ja olen lopulta varsin tyytyväinen, että lähdin Wolf-miekkamiehen mukaan tälle matkalle.

Sekiro: Shadows Die Twice sisältää miellyttävän paljon kiinnostavia tarinaelementtejä. Perijapanilaisen karu kertomus kunniasta, kostosta ja kuolemasta ui varsin synkissä vesissä käynnistyessään juuri sopivan verkkaisella ja siksi niin koukuttavalla otteella. Myös mainiot sivuhahmot piristävät kokonaisuutta omalla häiriintyneisyydellään: kuolemattomuudesta "kärsivää" soturia voi käyttää surutta harjoitusvastustajana, ja joenpenkalle unohtuneelle, ruukkuun vangitulle irtokädelle voi viedä kalaneviä palkkiota vastaan. Joel Huttunen tuo arviossaan hyvin esille sen, että konkreettisia tarinan aineksia ja juonellisia sivuelementtejä piisaa vaikkapa Souls-sarjaan nähden huomattavasti enemmän. Wolfin seikkailu yksinkertaisesti tuntuu astetta henkilökohtaisemmalta selkeiden, mutta mukavan monitasoisesti avautuvien motiivien ansiosta.

Myös hiippailu viehättää minua Sekirossa. Kiipeilykoukkumaiseksi vehkeeksi taipuvan proteesikätensä avulla Wolf pystyy liikkumaan varsin sukkelasti avoimiksi suunnitelluissa miljöissä, ja nopeiden pyrähdysten avulla pelaaja pystyy tutkimaan uusia alueita sekä tiirailemaan vihulaisten sijainteja. Sekirossa ei ole käytössä karttaa, saati Uncharted 4 -henkistä mahdollisuutta vihollisten merkitsemiseen, joten pelaaja on jatkuvasti pelkän näkönsä varassa. Tosin Wolfista tehty havainto tuo ruudulle vihollisen valppaudesta kielivää grafiikkaa kuumottavien äänitehosteiden kera. Kiinnijääminen ja ritoloiden ottaminen sujuu kiipeilykoukun avulla hämähäkkimiesmäisen vauhdikkaasti - varsinkin jos pelaaja on muistanut silmäillä valmiiksi, missä lähin pakoreitti kulkee.

Sekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die Twice
Sekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die Twice