Suomi
Gamereactor
arviot
Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy!

Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy!

Hauska roguelike-JRPG, ja vieläpä luolastoryömintä

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy! on ehdottomasti yksi hauskimmista roguelike-JRPG-peleistä, joita luolastoryöminnän kategoriassa olen pelannut. Alun perin peli julkaistiin Wiille vuonna 2008 nimellä Final Fantasy Fables: Chocobo Mystery Dungeon, mutta silloin huomiota ei paljoa kertynyt. Nyt sama peli on julkaistu Switchille ja PS4:lle.

Pelaaja omaksuu aarteenetsijä Cidin apulaisen eli Chocobon roolin. Matkoilla vastaan tulee esine, joka viskaa parivaljakon Memorian maailmaan. Chocobon on löydettävä tiensä takaisin omaan maailmaan, ja samalla vapauttaa Lostimen asukkaita muistinmenetyksen pauloista. Matkan aikana Chocobon on suoritettava erilaisia luolastoja voidakseen palauttaa muistot takaisin, ja löytääkseen tarvittavat esineet Memoriasta häipymiseksi.

Suurin osa varsinaisesta pelaamisesta tapahtuu luolastoissa, ja ne ovatkin erittäin hyvin suunniteltuja. Haasteen lisäksi ne rohkaisevat tutkimaan paikkoja huolella, ja pakottavat pelaajan olemaan rohkea. Muussa tapauksessa kuolo korjaa, ja Chocobo menettää kaikki paitsi päällään olevat esineet. Vaikealla vaikeustasolla menettää kaikki esineet. Tämä pakottaa miettimään pelaamistaan strategisesti.

Roguelike-lajityypille uskollisesti satunnainen harhailu ei ole tie menestykseen. On siis tehtävä valmisteluja. Ensinnäkin kaikki luolastot ovat pelattavissa heti kun ne aukeavat. Toisin sanoen niihin sisään menemiselle ei ole tasovaatimusta. Jos esimerkiksi pelaajan taso on 14 ja luolaston 20, on edes puoliväliin pääseminen melkoisen hankalaa. Tavaroiden menettäminen kirpaisee aina pahasti, ja siksi valmistautuminen on niin tärkeää.

Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy!Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy!Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy!
Tämä on mainos:

Tasojen kartuttaminen toki vahvistaa kummasti Chocoboa. Samalla saa käyttöönsä uusia kykyjä, joilla puolustautuminen muuttuu helpommaksi. Tämän vuoksi yhdessä ja samassa hahmoluokassa pysytteleminen alusta loppuun on se paras ratkaisu. Kannattaa siis valita viisaasti.

Taistelut on suunniteltu hyvin. Tappelut ovat vuoropohjaisia, mikä mahdollistaa oman taktiikan suunnittelun kaikessa rauhassa. Chocobo voi hyökätä yhdellä vuorolla ainoastaan yhden pahiksen kimppuun, ellei sitten käytä SP- eli special pointseja kuluttavaa kykyä. Ei myöskään kannata edetä liian ahneesti, koska silloin joutuu pahiksien piirittämäksi, jolloin matsi voi olla ohi muutaman siirron jälkeen.

Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy! on JRPG, joten luolastoryömintä on vain yksi osa peliä. Tarinan edistyessä voi kasvattaa kasveja, jotka sitten auttavat suorittamaan luolastoja. Omaksi suosikikseni muodostui kuitenkin kalastaminen. Tällä keinolla voi laajentaa holvin tavaravalikkoa, myydä kaloja kultaa vastaan, ja mahdollisesti saada hyödyllisiä tavaroita, kuten vaikka juomia eli potioneja. Samalla kalastelu toimii hyvänä vastapainona luolastojen suorittamiselle.

Perinteisistä Final Fantasy -peleistä Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy! erottuu taiteellisen tyylinsä ansiosta. Kaikki näyttää kirkkaalta ja ystävälliseltä, joten lopputulos on suorastaan söpö. Toisin sanoen pelin lähtökohta on pelottava luolastoryömintä, mutta sen toteutus on tehty söpöilevästi. Kokonaisuus toimii moitteetta.

Tämä on mainos:

Kun pääsin pelin loppuun niin oli todettava, etten olisi halunnut sen loppuvan. Tämä on hyvä merkki siitä, että Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy! on hauska ja onnistunut peli.

Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy!
HQ
HQ
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Taiteellinen tyyli, hyvä aloituspiste roguelike-peleihin, taistelujärjestelmä
-
Rankaisee ajoittain vähän liikaa
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä