Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
arviot
Beat Blaster

Beat Blaster

Rytmiräiskinnän musiikillinen yhteys on ainoastaan pinnallinen visuaalinen kikka

Beat Saber (Beat Games, 2018) tanssi suoraan pelaajien sydämeen nokkelalla tavallaan yhdistää rytmimusiikkia ja fyysistä virtuaalipelaamista. Ei siis ollut kuin ajan kysymys, milloin menestyskaavaa lähdetään kopioimaan helpot rahat mielessä. Ensimmäiseksi apajille selviää Ivanovich Games SL:n Beat Blaster, joka lupailee vauhdikasta toimintaa menevän teknobiitin tahdissa.

Beat Blaster käynnistyy suoraan ohjainvalikkoon, josta positiiviseksi yllätykseksi on valittavissa kaikki Playstation 4:n ohjaimet. Koska kyseessä on ammuskelupeli, Aim-ohjain on ainoa oikea valinta omasta mielestäni. Ohjaimen valinnan jälkeen eteen tulee tila, joka sisältää kahden kuvan epämääräiset liikkumisohjeet, tulostaulusijoitukset ja pelin käynnistyksen. Itse pelin lisäksi tätä tilaa enempää pelissä ei ole läpikäytävää. Yksinkertaisesta rakenteesta kertoo jotain jo sekin, etten löytänyt edes mahdollisuutta vaihtaa aluksi valitsemaani ohjainta toiseen. Peli ei reagoi uuden ohjaimen käynnistämiseen millään muotoa. Itseasiassa Aim-ohjaimella sijainnin tarkennuksen tehdessä muutamaan kertaan peli hävittää koko ohjaimen, eikä silloin ole muuta tehtävissä kuin pelin uudelleenkäynnistys. Tosin epäilen tästä ongelmasta osaksi itse ohjainta, sillä muistelen kokeneeni samanlaisia ongelmia muidenkin Aim-ohjainta tukevien pelien kanssa.

Beat Blasterin idea on selkeä, vaikkei sitä selitetä missään. Hahmolla on tarkoitus juosta esteitä kuhiseva rata maaliin. Esteinä toimivat erilaiset robotit, joita voi matkan varrella pelkän väistelyn sijaan myös ampua palasiksi. Ampuminen ei ole välttämättömyys tason selvittämiseen, mutta ammutut viholliset kerryttävät pistesaldoa ja kieltämättä myös helpottavat etenemistä. Peli päättyy heti ensimmäiseen osumaan, olipa kyseessä robotti, sen ammus tai vaikka vain seinä.

Rata on pilkottu osiin, jotka pitää läpäistä annetun ajan puitteissa. Maalin jälkeen jatketaan seuraavaan rataan ja niin edelleen. Yksikään tasoista ei ole koskaan samanlainen, sillä peli luo esteitä sattumanvaraisesti jokaiselle pelikerralle. Yhteys musiikkiin on harmillisesti pelkkä visuaalinen kikka tasossa vaanivien olioiden ainoastaan hytkyessä jytkeen tahtiin ja seinien koristelun reagoidessa musiikkiin spektrogrammiefektein. Olisin odottanut jonkinlaista oikeaa kytköstä rytmin ja olioiden välillä, kuten esimerkiksi Rezissä (Sonic Team, 2001) ja Beat Saberissa asia hoidettiin.

Beat BlasterBeat Blaster