Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor Suomi
arviot
Mortal Kombat 11

Mortal Kombat 11

Hyvä taistelupeli, jonka arvosanaa painavat alas muutamat kyseenalaiset suunnitteluratkaisut.

  • Teksti: Ricardo C. Esteves (Käännös: Markus Hirsilä)

Netherrealm Studios jatkaa vuorottelua Injusticen ja Mortal Kombatin välillä. Nyt on Mortal Kombatin vuoro. Muutamat kummalliset suunnitteluvalinnat estävät Mortal Kombat 11 -peliä kohoamasta täyteen potentiaaliinsa.

Netherrealm Studiosin peleillä on tapana käyttää edellistä peliä uuden pohjana. Tässä tapauksessa se tarkoittaa sitä, että Mortal Kombat 11:n pohjana on toiminut Injustice 2. Mukana on tuotu Mortal Kombatiin hahmojen tuunaus ja Multi-verse, jossa joukko tappelijoita laitettiin erilaisiin paikkoihin ja olosuhteisiin Injustice 2:ssa. Mortal Kombat 11:n versio on Towers of Time. Pelimuoto on erittäin turhauttava terävien ja absurdien vaikeustasopiikkien vuoksi. Jokaisessa pelimuodon tornissa on ainakin yksi tappelu, joka on erittäin hankala. Vastustajilla on jokin etu pelaajaan verrattuna, kuten esimerkiksi taivaalta putoava happosade, tai muiden hahmojen antama epäreilu apu. Erilaisissa olosuhteissa tappeleminen ei ole uusi asia Mortal Kombatissa, mutta nyt niiden tarkoitus on vain haistatella pelaajalle.

Towers of Timen toinen ongelma on, että sitä pelaamalla on mahdollista saada ne parhaat palkinnot ja pelin sisäiset valuutat hahmonkehitystä ajatellen. Suuri määrä aikaa kuitenkin hukkuu yhden ja saman tappelun toistamiseen vaikeustasopiikin vuoksi, joka puolestaan johtaa hitaaseen grindaamiseen hahmonkehityksessä. Netherrealm Studios tietää tämän, joten mukana on kertakäyttöisiä apukonsteja, kuten lisää terveyspalkkia tai vaikka ohjuksia. Näiden lisäksi tarjolla on tappelun ohittava Skip the Fight -mahdollisuus, joka oletettavasti on ostettavissa oikealla rahalla. Testiversiossa ei ollut mukana mikromaksuja.

Crypt on kolmannen persoonan tila, jossa pääsee availemaan tolkutonta määrää arkkuja, joissa on tarjolla kaikenlaista lisätavaraa aina kolikoista ja fatality-liikkeistä taidekuviin asti. Arkkujen avaamiseen tarvitaan useita erilaisia esineitä, kuten kolikoita, sieluja ja sydämiä. Näitä kertyy kaikkia pelimuotoja pelaamalla, mutta selvästi hitaammin verrattuna Towers of Timeen. Pelaaminen voisi olla ihan hauskaakin, mutta se on tehty niin, että luvassa on loputon määrä sielutonta grindaamista. Tämä onkin Mortal Kombat 11:n suurin yksittäinen pettymys.

Hahmonkehitys on niin ikään tarpeettoman hankala. Kehittyminen tapahtuu keräämällä jalokiviä, jotka ovat kullekin taistelijalle omansa. Tämän lisäksi jalokivien täytyy vielä olla oikean muotoisia. Toisin sanoen varusteen päivitys edellyttää varustetta, jossa on nimenomainen oikean muotoinen paikka jalokivelle. Lisäksi jokainen varuste on kehitettävä erikseen korkeammalle tasolle. Ja kuinka ollakaan, kerran käytettyä jalokiveä ei voi irrottaa vanhasta varusteesta, ja käyttää samaa uudelleen uudempaan varusteeseen. Oletettavasti tätäkin prosessia pystyy nopeuttamaan ja helpottamaan oikean rahan mikromaksuilla.

Huonoista puolista huolimatta Mortal Kombat 11 on onnistunut taistelupeli, jossa on runsaasti sisältöä. Varsinainen pelattavuus on kaksiulotteista kolmiulotteisissa taustoissa. Aloittaminen on helppoa, mutta järjestelmän todellinen hallinta on sitten toinen juttu. Suosittelen aloittamaan pelaamisen opastusosiosta, joka on ehkä paras laatuaan, mitä olen tappelupeleissä nähnyt.

Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11
Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11