Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor Suomi
arviot
Mortal Kombat 11

Mortal Kombat 11

Kun menneisyys potkaisee kirjaimellisesti päähän

Kansainvälisen arvion pääsee lukemaan täällä.

Mortal Kombat on tarjonnut veristä mättöä jo vuosikymmenten ajan. Onnistuneesti vuonna 2011 sarjan nykyaikaan päivittänyt NetherRealm Studios on nyt kolmannen kerran kyhäilemässä tappelua pystyyn kuolevaisten ja kuolemattomien välille. Jos edes on mahdollista, meno on taas entistä karumpaa.

Jatkuen Mortal Kombat X:n tarinasta, turmeltunut Raiden pyrkii suojelemaan hiukan liian kiihkeästi Earthrealmia kaikelta. Tämä epätasapaino ei miellytä mystistä ajan jumalaa, Kronikaa, joka päättää luoda kokonaan uuden aikakauden, jossa Raidenia ei nähtäisi ollenkaan. Tässä onnistuakseen Kronika sekoittaa aikajanoja, tuoden menneisyyden osaksi nykypäivän taistoja.

Ajan sekoittelun myötä pelin tarina on jo todella korkealentoista. Hyviksistä tulee pahiksia ja päinvastoin, kuolleet nousevat henkiin ja pitkälti kaikki on mahdollista. Tarinaa voi olla hiukan vaikea seurata, varsinkin jos edellinen Mortal Kombat on jäänyt välistä. Pelin hauska tapa yhdistää saumattomasti tappelu osaksi tarinaa pitää kuitenkin huolen, ettei tarinasta niin väliä kunhan mättö sujuu, ja sehän sujuu.

Mortal Kombat rajoittaa 2,5-ulotteisen liikkumisensa lisäksi tappeluun tarvittavat napit maltillisesti neljään ikoninappiin. Napit ovat kuitenkin täysin riittävät tekemään mitä monimutkaisempia sarjoja yhdistellessä niitä osana liikkumista, heittelyä ja suojausta. Alkuun pelin suosittelema opastusosio käy perusteet selkeästi läpi, ja antaa maistiaisia pelisarjan kuuluisaksi tekemistä erikoishyökkäyssarjoista. Nolona joudun myöntämään, että muutama näistä helpoimmista sarjoista jäi itselläni tekemättä, vaikka harjoittelussa vastustaja ei hyöki päälle, ja liikesarjan vaiheet ovat näkyvillä. Osittain ongelmaksi muodostui sarjaa tehdessä nappien painamattomuus. Vaikka omasta mielestäni kuinka olin painavinani sarjan läpi, osa käskyistä tuntui jäävän välistä, jolloin iskusarja ei toteutunut. Voi tosin olla, etteivät vanhan pelitoimittajan nakkisormet enää taivu veitsenterävää ajoitusta vaativiin komboihin, mutta toisaalta ei lukuisia napin painalluksia vaativat sarjat pysyisi muistissakaan täydessä hulinassa. Onneksi tähän ongelmaan Mortal Kombat 11 tarjoaa helpommat viimeistelyliikkeet, jotteivat tusinataistelijatkaan jäisi voittaessaan ilman veret seisauttavia lopetusliikkeitä.

Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11
Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11
Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11
Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11