Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
arviot
Rage 2

Rage 2

Raivoa-ammu-kehity-toista

Rage 2 on siitä kummallinen julkaisu, että ensimmäisestä Ragesta on vierähtänyt jo lähes kymmenen vuotta, enkä muista sen koskaan olleen mitenkään mahdottoman suosittu. Itse kuitenkin pidin pelistä, joten otan jatko-osan mielenkiinnolla vastaan ylipunkahtavasta mainonnasta huolimatta.

30 vuotta ensimmäisen pelin tapahtumien jälkeen maailma on edelleen meteori-iskun jäljiltä pelkkää joutomaata, ja eloonjääneet jatkavat taistelua keskenään vähäisistä resursseista kuin Mad Max -elokuvassa konsanaan. Ammattisotilas Walker selviää hengissä tukikohtaansa tehdystä maailman militaristisen ylivallan saavuttamisen nimissä tehdystä hyökkäyksestä. Authority-nimisen järjestön hyökkäys on kuitenkin tuhoisa jättäen jälkeensä paljon ruumiita, mikä ei istu Walkerin pirtaan. Alkaa koston kyllästämä väkivaltainen matka läpi autiomaan ja pahuuden ylivaltaan nousua vastaan.

Rage 2:n tarina on sen verran kliseinen, ettei siitä ole kuin yhdistämään pelin tehtävät toisiinsa. Toisaalta eivät tehtävätkään ole pääsääntöisesti muuta kuin vihollisten ampumista, tavaran keruuta tai näiden kahden yhdistelyä. Tämä nyt ei sinänsä ole ongelma, sillä kyseessä on lähtökohtaisesti rehti ammuskelupeli, mutta silti kokonaisuudesta tuntuisi puuttuvan sitä jotain.

Peli muistuttaa vahvasti yhdistelmältä tekijöiden aikaisempia tuotoksia. Räiskintäosuuksien tullessa selvästi id Softwaren Doomista (2016) ja avoimen maailman samoaminen kulkuneuvoilla muistuttaa vähän liiankin paljon Avalanche Studiosin Mad Maxia (2015). Vaikuttaisi siltä, että yhdistäessä näiden kahden laadukkaan ja varsin erilaisen pelin mekaniikkaa harvinaisen onnistuneesti kehittäjille ei ole jäänyt paukkuja enää personalisoimaan lopputuotetta. Rage 2 tuntuu tekniseltä ja kylmäkiskoiselta suorittamiselta ilman henkilökohtaista kiinnitystä maailmaan tai sen hahmoihin.

Rage 2Rage 2Rage 2Rage 2

Teknisellä puolella peli toimii kuin junan vessa. Räiskintä on suoraviivaista ja hienosti optimoitua paukuttelua, joka hyödyntää oivasti vuosien varrella FPS-peleihin vakiintuneet toiminnot soljuvaksi luotibaletiksi. Aseistetuilla ajoneuvoilla kaahailu on hauskaa rälläilyä, tosin kovemmissa vauhdeissa auton kepeähkö hallinta menee jäykkyytensä takia aikamoiseksi kurvailuksi. Tehdäkseen eroa esikuviinsa Rage 2 on maustanut menoaan lukuisilla eri lisukkeilla niin hahmon kuin kulkuneuvojen suhteen. Pelissä on kerättävänä lukuisia eri aseita, mutta sen lisäksi niiden parantelu onnistuu kerätyllä roinalla. Sama koskee autoja, joihin voi asentaa ties minkälaista tykkiä ja suojakerrointa pitääkseen tittelin teiden kauhuna. Näiden yhdistelmät saavatkin aikaan varsin värikkään kirjon tapoja pistää viholliset lihoiksi.

Itse asiassa pelin kehityspuujärjestelmä on suotta aivan liian monimutkainen. Tyypillisten aseiden ja ajoneuvojen kehittelyn lisäksi hahmolla on oma futuristinen panssari, mitä kehittelemällä oppii uusia temppuja tehokkaampien turpakäräjien aikaansaamiseksi. Tämän lisäksi löydettyä tavaraa voi yhdistää toisiinsa uusien tavaroiden aikaansaamiseksi ja jopa tehtäviä jakavien tahojen aktivoimiseen tarvitaan tietynlaista keräilyä. Jotkin päivitykset ja parantelut vaativat useampaa niin sanottua valuuttaa aktivoituakseen, enkä ole vieläkään täysin sisäistänyt nanoteknologiaa hyödyntävän puvun erikoisominaisuuksien avautumissysteemiä. Dominoivasta kehitysjärjestelmästä huolimatta pelin eteneminen ei tunnu sakkaavan pelkkien ryöstöretkien parissa. Hahmo kehittyy sujuvasti tarinan edetessä. Tosin loppua kohden kannattaa huolehtia, että tykit ovat viimeisen päälle rasvattuna ja haarniskat kiiltävät, tai muuten kuolema korjaa väärän henkilön.

Aikoinaan Rage edusti tyypilliseen id Software -tapaan peligrafiikan kärkeä. Samaa ei valitettavasti voi sanoa jatko-osasta. Tämä käy ehkä selkeimmin ilmi pelihahmoista, jotka ovat ihmeen halvan ja vanhentuneen näköisiä ja väärällä tavalla rumia. Tästä saa kiusallisen selvän esimerkin heti pelin alun hahmovalinnassa. Itse maailma on miellyttävän yksityiskohtainen, mutta yleisilme on hiukan vanhentunut ja oudon suttuinen aivan kuin resoluutiota ruuvattaisiin hahmon välittömän lähietäisyyden ulkopuolelta reilusti alaspäin. Myös piirtoetäisyys on ihmetystä herättävän lyhyt, vaikka grafiikka-asetukseni ovat tapissa. Rage 2 osaa tehdä sentään jotain oikein, sillä maailma ja siellä oleskelevat hahmot reagoivat kohtuullisen auliisti tapahtumiin. Autolla törmäily heittää tavaraa ilmaan, ja kaahailu jättää taakseen renkaanjälkien lisäksi kilokaupalla irtoromua. Hahmot taas tiputtavat suojauksiaan niitä tulittaessa jatkaen lopulta jopa irtoraajoihin suojien loppuessa. Tämä edelleen liian harvoin toimintapeleissä nähtävä ominaisuus on omiaan nostamaan hymyn suupieliin, kun hahmot esimerkiksi kaatuilevat menetettyään toisen raajoistaan veren suihkutessa. Tekniikka ei kuitenkaan taivu mainostajien korulauseiden tasolle, jotka lupailivat kaiken mahdollisen ampumista tuusan nuuskaksi. Tyypillisesti suuri osa maailman rojusta on vain staattista taustaa.

Rage 2Rage 2Rage 2Rage 2

Äänet ovat myös erittäin onnistuneet Rage 2:ssa. Aseiden ja räjähteiden pamaukset ovat juuri oikein ylikorostetun muhkeita tehden ampumisesta miehekkään voimallista. Pauketta säestää kiitettävän laadukas taustamelu, joka alueesta ja tilanteesta riippuen luo uskottavan äänimaailman. Ääninäyttely on laadukasta kauttaaltaan, ja se olisi ehdottomasti tarvinnut tasoisensa käsikirjoituksen tuekseen.

Niinkin paljon kuin haluaisin tykätä Rage 2:sta, olen valitettavasti pettynyt lopputulokseen. En sano, että kyseessä olisi huono peli, mutta harmillisesti tarjonta on pahasti itseään toistavaa ja nähty jo useaan otteeseen aikaisemmin, vieläpä omaperäisemmin tehtynä. Kyllähän sitä joutomaassa pyssyttelee, mutta toiminta tuntuu häiritsevän merkityksettömältä. Rage 2 yrittää piilotella koukkunsa puutetta niin sanotun hullun maailman sekoilulla. En kuitenkaan kokenut samoja viboja pelatessa kuin mitä pelin mainosvideot ovat yrittäneet luoda. Itse asiassa viholliset olivat varsin kesyjä ja suurin osa niistä seisoskelee vain paikallaan odottaen ilmestymistäni tarpeeksi lähelle, jotta taistelu alkaisi, vaikka ympärillä olisikin käyty jo sotaa. Pelin erikoisuutena olisi voitu esimerkiksi pitää maailmassa riehuvia jättiläismutantteja, mutta niitä pantataan harmillisen paljon. Pelkästään toimivassa teknisessä toteutuksessa ei yksinkertaisesti riitä vetovoimaa pidempiaikaiseen pelailuun.

Rage 2Rage 2Rage 2Rage 2

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Teknisesti onnistunut yhdistelmä räiskintää ja avoimen maailman samoilua, muhkeat äänet, irtoraajat, jättiläiset
-
Persoonaton, rumat hahmot, itseään toistava
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä