Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
arviot
A Plague Tale: Innocence

A Plague Tale: Innocence

Joskus vähemmän on vain rutosti enemmän

Asobo Studion A Plague Tale: Innocence tuli minulle täytenä yllätyksenä. Vielä kuukausi sitten en ollut edes kuullut pelistä, ja nyt käsissäni on teknisesti vakuuttava seikkailu ihmishistorian synkältä ajanjaksolta.

Ranska on mustana surmana kutsutun ruttoepidemian runtelema. Epätoivo ja pelko on ajanut ihmiset vainoharhaisuuteen hengissä säilymisen tuntuessa enemmän kuin epävarmalta. Kohtalon saattelemana sisarukset joutuvat pakenemaan kotinsa turvasta keskelle kuolemaa. Pahassa maailmassa itse rutto on kuitenkin vain yksi monista nuoria sisaruksia uhkaavista kuolettavista vaaroista.

Avointen hiekkalaatikkomaailmojen ollessa kovassa nosteessa on yllättävää ja kieltämättä erityisen piristävää huomata A Plague Talen olevan rehellisesti putkijuoksuseikkailu. Suppeissa tasoissa menosuunnasta ei voi erehtyä, joten jonnin joutavaan haahuiluun ei tuhlaannu aikaa. Tämä mahdollistaa paremman keskittymisen pelin tarinaan ja tunnelmointiin, jotka ovatkin A Plague Talessa kunnossa. Jatkuvan uhkan ympärillä kehittyvää sisarusten välistä suhdetta seuraa mielenkiinnolla, ja kuoleman rampauttama maa on omiaan luomaan synkkää tunnelmaa, josta lapsen viaton mieli heijastelee toivoa.

Lähinnä hiiviskelyyn ja piiloutumiseen nojaava toiminta on toteutettu tehokkaasti vain muutamalla yksittäisellä käskyllä. Hiukan Assassin's Creedin mieleen tuovassa A Plague Talessa sniikkailua terästetään hahmon ritsankäytöllä, josta on hyötyä niin vihollisten kaatamisessa kuin pulmien ratkaisuissa. Ratkaisut eivät ole mitenkään omaperäisiä, mutta pelissä on selkeästi lähdetty pelaamaan varman päälle sujuvalla menolla riskejä ottamatta.

Pulmien ratkaisu eteenpäin pääsemiseksi onkin toinen iso elementti pelissä. Ongelmat on sidottu vahvasti kiinni pelimaailmaan ja vaihtelevat ajoitusta vaativista liikkumisista tavaroiden siirtelyyn ja mukana tulevien hahmojen käskyttelyyn. Virtaviivaisen putkijuoksuideologian mukaisesti myöskään pulmat eivät pääse jarruttamaan sujuvasti etenevää seikkailua. Ratkaisut ovat aina löydettävissä läheltä ja hahmot saattavat vielä vihjata asiasta, jos jää liian pitkäksi aikaa ympäristöä tuijottelemaan.

A Plague Tale: InnocenceA Plague Tale: InnocenceA Plague Tale: InnocenceA Plague Tale: Innocence

Hahmon ominaisuuksia pääsee kehittämään yksinkertaisen järjestelmän avulla. Maailmasta löydettyä tavaraa voi hyödyntää tarvikkeiden kehittelyyn. Esimerkiksi hahmon saa kantamaan enemmän roinaa, ritsailemaan nopeammin ja liikkumaan äänettömämmin. Näiden taitojen työstäminen on kuitenkin varsin vapaaehtoista, sillä ne eivät estä etenemistä pelissä vaan ainoastaan helpottavat sitä. Oikeasti tarvittavat lisätaidot hahmo oppii matkan varrella tarinan myötä ja peli pitää huolen siitä, että taitojen hyödyntäminen onnistuu aina tarvittaessa.

Kiitos rajoitetun liikkuvuuden, kehittäjillä on ollut mahdollisuus panostaa pelin graafiseen ilmeeseen, ja juuri niin on tehty A Plague Talessa. Peli kuvaa ruton runtelemaa Ranskaa kaikessa karuudessaan upean eläväisesti ja yksityiskohtaisesti. Tekstuurit ovat tarkkoja ja 3D-mallit viimeisen päälle huoliteltuja. Eniten ihailua herättää kuitenkin pelin valaisu, joka on suorastaan huikeaa. Sävytykset, varjostukset ja säteet luovat todella uskottavan valon peliin saaden sen ympäristöt näyttämään erityisen autenttisilta. Ymmärrys valaisun panostukseen on selvä, sillä pelissä tulella on suuri merkitys ja tämä kyllä näkyy. Näyttävälle ulkoasulle mielenkiintoista vastakkainasettelua tulee pelin synkeästä sisällöstä, joka vähät välittää hahmojen nuoresta iästä. Plague Tale nimittäin demonstroi tappamista ja kuolemaa varsin yksityiskohtaisesti niin vihollisilla kuin pelattavilla hahmoilla aina siihen pisteeseen saakka, että se tekee ihan häijyä.

Tarinavetoisuuden takia pelissä on paljon puhetta. Keskustelut käydään pääsääntöisesti sisarusten välillä ja ääninäyttely on kauttaaltaan sujuvaa. Koska kyseessä ovat lapset, on sisältö varsin naivia ja pikkuveljen puhetyyli hiukan kliseinen, mutta kaikki on täysin hyväksyttävissä rajoissa. Ääniefektit eivät jää juuri mieleen, mutta yleisesti ambienssi on toimivaa. Orgaaninen musiikki hengittää hyvin eloa kohtauksiin korostaen tunnelmaa, ja istuu hyvin pelin kuvan kauniiseen ilmeeseen.

A Plague Tale: Innocence ihastuttaa upealla visuaalisella ilmeellään ja selkeällä etenemisellään mielenkiintoisessa tarinassa. Monia putkijuoksumaisuus ja toiminnan minimaalisuus saattaa turhauttaa, mutta itse koin sen erittäin rentouttavana vaihteluna valtavirran tarjonnasta.

A Plague Tale: InnocenceA Plague Tale: InnocenceA Plague Tale: InnocenceA Plague Tale: Innocence

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Upea grafiikka, mielenkiintoinen tarina, selkeys ja minimalistisuus
-
Lasten kliseinen puhetyyli, tietynlainen kaavamaisuus
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Ladataan seuraavaa sisältöä