Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
arviot
Conan Unconquered

Conan Unconquered

Kipupyörä pyörii

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Reaaliaikastrategiat naksutteluineen ovat muuttuneet harvojen herkuksi. Starcraft 2 puksuttaa vielä ja Age of Empires sai tekohengitystä uusioversioiden kautta, mutta muuten tarjonta on vähentynyt genren huippuvuosista valtavasti. Osin tästä syystä Conan Unconquered onkin melkoinen pettymys.

Jo ensimmäiset minuutit pelin parissa paljastavat sisällön vähyyden. Unconquered sisältää vain yhden lyhykäisen puolen tusinaa kenttää käsittävän yksinpelikampanjan ilman sen kummempaa juonta tai ääninäyttelyä. Ensimmäiset kentät toimivat opastettuina retkinä pelin eri ominaisuuksiin kuten linnoitteiden rakentamiseen, kartan tutkimiseen ja resurssien keräilyyn. Kun kampanja on pelattu läpi, samaa vähäistä sisältöä kierrätetään yhteistyössä kaksin väännettävässä moninpelissä ja erityisissä haastekartoissa.

Pelin luonne on varsin stressaava etenkin ensimmäisillä pelikerroilla. Pelaaja aloittaa aina kartan keskeltä pienen tai olemattoman kyläpahasen ja sen päärakennuksen viereltä sankarihahmonsa kanssa. Päärakennuksen tuhoutuminen merkkaa pelin päättymistä, joten puolustukset tulee rakentaa aina sen ympärille. Eri rakennusten rakenteluun ja yksiköiden palkkaamiseen tarkoitettuja resursseja on tarpeettoman monta ja niiden kanssa puljaamiseen kuluu valtavasti aikaa, joka on pois kartan tutkimisesta ja yksiköiden mikromanageroinnista. Kultaa kerätään eri tavalla kuin puuta, kiveä, tähtikiveä tai eläimiä. Komentopisteitä, populaatiota ja ruokaa taas eri tavalla kuin edellä mainittuja resursseja. Niitä myös varastoidaan eri määriä eri tavalla ja niitä kulutetaan eri tavalla eri asioihin.

Peli suosii myös vahvasti määrää laadun sijaan, joten parin asuintalon sijaan pitäisi olla rakentamassa kolmea tusinaa ja muutaman metsästäjän mökin sijaan paria kymmentä ympäri karttaa. Kun loppupeli on käytännössä loputonta tornipuolustusta jatkuvasti vaikeutuvia aaltoja vastaan, tämä tarpeettoman monimutkainen palikanpyöritys alkaa ärsyttää toden teolla. Unconqueredista onkin vaikea nauttia ennen kuin ainakin tärkeimpien rakennusten, yksiköiden ja teknologioiden hinnat on opeteltu ulkoa. Vasta sen jälkeen normaalin 25 aallon pelin viimeisiä vaiheita pääsee edes kokeilemaan, sillä resurssientuotannon lukuisat pullonkaulat tarkoittavat helposti linnoitusten ja yksiköiden kaatumista ylivoimaisen vihollisen edessä.

Tämä on mainos:
Conan UnconqueredConan UnconqueredConan UnconqueredConan Unconquered

Armeijan eli sankarin (kuten Conanin) ja maksimissaan muutaman tusinan yksikön komentaminen on varsin simppeliä klikkailua. Julkaisuversion kahdella nimetyllä hahmolla (kolmannen ollessa ennakkotilauksen taakse holvattuna) on vain yksi erikoisliike ja yksi tai kaksi erikoisesinettä, mikäli kentästä onnistuu sellaisia löytämään. Muut yksiköt ovat tuttua ja turvallista kivi-paperi-sakset-mekaniikan mukaista miekkamiestä, jousiampujaa ja ratsuväkeä. Vastapuolella on onneksi Conan-mythoksen eksoottisempaa laitaa jättihämähäkkien, lentävien paholaisten ja tulidemonien muodossa, vaikka valtaosa vihollisaalloista koostuukin yleensä erilaisista keihäsjanttereista ja ratsastajista. Aallot kasvavat miellyttävän valtaviksi loppupeliä lähestyttäessä, ja muureja kolkuttelevatkin äkkiä monikymmenpäiset jengit. Muiden omaperäisempien ideoiden joukkoon kuuluvat ruumiiden levittämät, todella ärsyttävät taudit sekä rakennusten syttyminen tuleen ja niiden sammuttaminen perusyksiköitä palomiehinä käyttämällä.

Teknisesti Conan Unconquered on kaksijakoinen kokemus. Isot joukot ovat kyllä vaikuttavia (paikallaan niille usein ahtaassa tilassa ravaavia ratsuja lukuun ottamatta), mutta ruudunpäivitys tahtoo nytkähtää kaikkein kovimmissa tilanteissa turhan usein. Ja kun peli näyttää käytännössä vuonna 2005 julkaistun Age of Empires III:n tasoiselta, siltä odottaisi paljon parempaa. Musiikkiraita käyttää hyvästä syystä Conanin klassisia kappaleita, ja ne pauhaavat yhtä komeasti kuin aina ennenkin. Ääninäyttelyssä etenkin monet yksiköiden äänet ovat sitä verran noloja, että ne olisi kannattanut jättää pelistä pois.

Conan Unconquered on stressaavuuteen asti nopeatempoinen, eri reaaliaikastrategiapelejä vaihtelevalla menestyksellä yhdistelevä ja kuitenkin vanhanaikainen kokemus. Sen arvostaminen vaatii kykyä puskea alkupelin läpi eri kommervenkkejä opetellen. Opeteltavaa on paljon ja pelattavaa vähän, mutta haastavaa yksinpeli-RTS-kokemusta hakeville vaihtoehtoja ei liiemmin ole.

Tämä on mainos:
Conan UnconqueredConan UnconqueredConan UnconqueredConan Unconquered
HQ
HQ
HQ
Tämä on mainos:
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Monipuoliset viholliset, muutamia mukavia oivalluksia, Conan
-
Sekavat rakennusresurssit, ruudunpäivitys nykii, vähäinen sisällön määrä
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Conan Unconquered liikkuvassa kuvassa

Conan Unconquered liikkuvassa kuvassa

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Conan Unconquered julkistettiin viime vuoden joulukuussa. Peli valmistuu Petroglyph Gamesin ja Funcomin yhteistyönä. Nyt on saatu uutta videota, joka paljastaa jo sitä...



Ladataan seuraavaa sisältöä