Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
arviot
Judgment

Judgment

Tutkintaa ja hutkintaa Kamurochon kaduilla

Mielenkiintoisesta aiheesta huolimatta Yakuza-pelisarja kuuluu niihin pelisarjoihin, johon en muilta peleiltä yksinkertaisesti ole vielä ennättänyt tutustumaan. Onnekseni sarjan luojat ovat nyt vääntäneet uuden pelin, joka jälleen kerran sukeltaa syvälle japanilaisen järjestäytyneen rikollisuuden toimintaan.

Entinen Yakuzan riveissä toiminut asianajaja Takayuki Yagami on nykyään yksityisetsivä. Kun Kamurochon kaduille alkaa mystisesti ilmaantua yakuzalaisten ruumiita, on Yagami valmis tutkimaan asiaa. Henkilökohtaisesti läheinen tutkinta kuljettaa Yagamia pitkin vaarallista tietä kohti yllättävää totuutta.

Judgmentin tarina on miellyttävän monipuolinen. Hahmoja, tilanteita ja käänteitä riittää ja asiat on pohjustettu huolella ja uskottavasti. Pienimuotoisesta taitojenkehitysjärjestelmästä huolimatta peli rullaa vauhdilla eteenpäin kehityksen tapahtuessa automaattisesti siinä sivussa, joten minkäänlaiseen grindaukseen ei onneksi ole tarvetta. Tosin jäin hetkellisesti tarinassa jumiin, koska olin tuhlannut rahani nuudeliin ja kissanruokaan eivätkä varat enää riittäneet taksiin, jota tarvittiin etenemiseen.

Odotin ensimmäisen ja kolmannen persoonan perspektiivistä kuvatun Judgmentin olevan toimintapainotteinen seikkailu tyyliin Sleeping Dogs (United Front Games, 2012) tai Stranglehold (Midway Games, 2007). Ehkä jopa pieneksi pettymykseksi peli onkin pitkälti jotain aivan muuta.

JudgmentJudgmentJudgmentJudgment

Pelin keskiössä on salapoliisityö useine eri muotoineen. Pelaaja pääsee varjostamaan kohteita, tutkimaan rikospaikkoja, haastattelemaan ihmisiä, jahtaamaan epäiltyjä ja niin edelleen. Tehtävästä toiseen juostaan pitkin Kamurochon vilkkaita katuja, jotka ovat päätehtävien lisäksi pullollaan kaiken maailman tekemistä ja kokemista. Peli pallottelee kiitettävän tiuhaan eri tehtävämuotojen välillä, mutta japanilaiseen tyyliin pitkiltä keskusteluilta välidemoineen ei voi välttyä. Japanilaisuus puskee ulos pelissä myös useina outouksina. Näistä mainittakoon esimerkiksi pelin hämy kartta, jonka outo asettelu saa ainakin minut liikkumaan lähes poikkeuksetta aina väärään suuntaan. Pelissä pääsee myös esimerkiksi jahtaamaan lentävää peruukkia pitkin katuja ja käymään oikeudenkäyntiä kadonneesta kakusta. Nämä mukahauskat kevennykset eivät henkilökohtaisesti istuneet lainkaan muuten varsin totiseen pelimaailmaan.

Monipuolisen etsivätyön ja kaduilla juoksentelun lisäksi pelin kulmakivenä toimivat taisteluosuudet. Ampumista Judgmentissa ei harrasteta, mutta nyrkit puhuvat senkin edestä. Koska kyseessä on Yakuzan asioiden selvittely, vaarat vaanivat pelaajaa lähes jatkuvasti. Onneksi tappelut on tehty viihdyttäviksi. Välejä selvitellään tarinaan liittyvien hahmojen lisäksi myös kaduilla sattumanvaraisesti eteen tulevien katujengiläisten kanssa.

Taistelu muodostuu kahdesta vapaasti vaihdettavissa olevasta kung-fu tyylistä, joista toinen on toimivampi joukkoja vastaan, kun taas toinen on tehokkaampi kaksintaistelussa. Taistelu tuo kivasti mieleen Tekken-tyyliset mätöt hienoinen animaatioineen ja sopivan yliammutuin erikoisiskuin. Muutaman iskunapin, heittokäskyn ja suojauksen avulla vastustajia pääsee retuuttamaan kuin koira rukkasta. Kaduilta löytyy myös kaikenlaista kättä pidempää avittamaan pahisten kukistamisessa, joten mättäminen on varsin mielekästä.

Judgmentin pelimoottorin vääntäminen näin moneen eri toimintaan on toki ihailtavaa, mutta samalla se tekee kokonaisuudelle hallaa, sillä sitä ei selvästikään ole suunniteltu tällaiseen. Jokainen toiminta tuntuu jotenkin puolivillaiselta, jäykältä ja teknisesti vanhentuneelta, eikä yksikään niistä saa mitenkään innostumaan pelaamisesta. Taistelu on toiminnallisesti edistyksellisin ja mielenkiintoisin pelimuoto, mutta siinäkin käskyt menevät ajoittain perille epätarkasti, hahmo potkii ohi kohteiden ja nykii oletuspaikkoihin suorittaakseen seuraavan annetun toiminnan.

JudgmentJudgmentJudgmentJudgment

Tehtäviä suorittaessa pelaajaa palkitaan pistein, joita voi käyttää hahmon kehittelyyn. Tarjolla on uusia liikesarjoja tappeluun, mutta myös helpotusta esimerkiksi johtolankojen löytämiseen ja tiirikoimiseen. Kehittely on pääsääntöisesti vapaaehtoista mitä tapausten tutkimiseen tulee, mutta huomasin energian lisäyksen ja voiman kehittämisen tulevan tarpeeseen, jotta juonen kannalta oleelliset pahikset sai hakattua.

Judgmentin grafiikka miellyttää kovasti. Pelin värikylläinen maailma on täynnä toiminnallisia yksityiskohtia, johon realistista ja pelimäistä ilmettä yhdistelevä grafiikka on omiaan. Erityisesti hahmojen kasvot näyttävät todella hienoilta ja eläväisiltä. Tykkäsin myös paljon siitä, kuinka taistelujen yhteydessä ympärillä oleva tavara hajoaa potkujen ja iskujen voimasta säpäleiksi.

Pelin ääninäyttelykin on ensiluokkaista. Näyttelijät ovat tunteella mukana, ja saavat mielenkiintoisiin hahmoihinsa uskottavuutta ja kemiaa. Monipuoliset ääniefektit saavat tyypillisen japanikäsittelyn diskanttipainotteisten kalskeiden ja paukkeiden lisäämisenä jokaiseen yllättävään käänteeseen ja vaaratilanteeseen. Myös virtuaalipelihallin kissajuontaja saa hermot riekaleiksi jatkuvalla rasittavalla kimityksellään. Musiikillinen puoli taas tulee kaikissa mahdollisissa väreissä pelin hyödyntäessä pitkälti musiikillisten tyylilajien koko kirjoa. Odotettuun japanilaistapaan mukana on paljon löysää fiilistelyjatsia, hissimusiikkia ja geneeristä rokkia. Positiivisena yllätyksenä tiettyjen taisteluiden yhteyteen on lisäilty myös modernia teknorevittelyä, joka ei pelkästään sovi tilanteeseen, mutta myös kuulostaa varsin hyvältä.

Judgment tuntuu hiukan japanilaisten yritykseltä tehdä oma GTA. Monipuolisuutta pelissä kyllä riittää, mutta tekniseltä kantilta eivät paukut riitä täysin toimivaan lopputulokseen. Pelistä jää tunne, että tekijät ovat halunneet väkisin ahtaa kaikki ylöskirjatut suosikkiominaisuudet samaan peliin teknisistä rajoitteista välittämättä. Tällöin yksikään osa-alue ei pääse loistamaan ja kokonaisuus muodostuu lukuisista heikoista osista muutaman vahvan ominaisuuden sijaan. Onneksi mielenkiintoisessa tarinassa ja kiehtovissa hahmoissa riittää vetovoimaa pysymään pelin äärellä teknisestä jäykkyydestä huolimatta. Ja koska tappelut on myös hauskasti toteutettu, ei peliä voi täysin tuomita epäonnistuneeksi.

JudgmentJudgmentJudgmentJudgment

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
View comments
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Mielenkiintoinen juoni ja vahvat hahmot, näyttävä grafiikka, hauskat tappelut, ajatus monipuolisesta toiminnallisuudesta...
-
...jonka toteutukseen pelimoottori ei kunnolla taivu, japanilaiset outoudet, ajoittain liikaa jaarittelua
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Tässäpä se Judgmentin videoarvio

Tässäpä se Judgmentin videoarvio

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Yakuza-peleistä tunnetun Ryu ga Gotoku Studion Judgment julkaistaan Suomessa 25. kesäkuuta, ja Gamereactorin arvion pääsee lukemaan täältä. Aina ei kuitenkaan huvita...

Ladataan seuraavaa sisältöä