Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
arviot
F1 2019

F1 2019

Codemasters tuo formulasirkuksen takaisin radalle entistä tukevammalla pohjalla.

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Viime vuonna julkaistu F1 2018 lähenteli täydellisyyttä, ja annoimmekin pelille tuolloin ansaitun 9/10. Tekijät ovat kiristäneet tahtia aikataulullisesti, sillä vain 10 kuukautta myöhemmin käynnistellään F1-autojen virtuaalimoottoreita uudestaan. Vaikka edeltäjästä ei löytynyt puutteita kuin pienistä asioista nipottamalla, Codemasters on onnistunut tekemään vuosipäivityksestä perustellun. F1 2019 tarjoaa perinteisten ulkoasupäivitysten lisäksi kokonaan uuden F2-sarjan, jonka pienemmät ja yksinkertaisemmat menopelit tuovat tyystin uudenlaista tunnetta kilvanajoon.

Uusi kilpasarja näkyy myös uratilassa. Ennen kuin virtuaalipilottisi pääsee moottoriurheilun kuninkuusluokkaan, vauhtia haetaan viime vuoden F2-sarjasta. Neljän kisan mittainen pyrähdys esittelee kilpakumppanit, jotka eivät voisi olla kliseisempiä. Tiimikaverisi Lukas Weber on luultavasti koko moottoriurheilun ystävällisin persoona, kun taas toisessa tallissa ajava Devon Butler on itsekäs kuumakalle. Kolmikko nousee kauden päätteeksi ylempään sarjaan riippuen menestyksestä, jonka perusteella tallit tarjoavat kuskeille sopimuksia.

Tulokaskolmikko korvaa F1-sarjassa Alex Albonin, George Russelin sekä Lando Norrisin, jotka kaikki nousivat viime kauden päätteeksi F2-sarjasta ylöspäin. Oikeaa kolmikkoa olisi voinut hyvin hyödyntää pelissäkin, mutta kenties todelliset kuskit eivät olisi tarjonneet kaivattua vastakkainasettelua ja tarinankerrontaa. Kilpakumppanit kun näkyvät myös yhä isosti esillä olevassa mediapelissä. Varikkohaastatteluissa kysellään omien suoritusten lisäksi myös kommentteja Butlerin ja Weberin tempauksista.

Formula 2 edustaa perinteisempää ja rehellisempää kilpailua. Moottorit, renkaat ja muut auton osa-alueet on vakioitu, joten kilvanajo on vain miehestä kiinni. Erilaisuus näkyy myös kisaviikonlopussa. F2-karavaani pyrähtää radalla aika-ajon sekä kahden kilpailun verran. Ensin ajettava perinteinen kilpailu saa seurakseen vielä lyhyemmän sprinttiversion, joka ajetaan käänteisessä järjestyksessä. Tämä tuo mukanaan roimasti hyviä taisteluita ja ohituksia.

F1 2019

Oikeat sääntömuutokset näkyvät F1:n puolella. Etenkin uratilassa on tärkeää huomata, että kilpailun nopeimmasta kierroksesta palkitaan lisäpisteellä. Toisinaan voikin olla järkevintä pyörähtää varikolle hakemaan tuoreet kumit alle ennen vauhdikasta yritystä. Tämä toki vaatii sopivaa pesäeroa kilpakumppaneihin, sillä ruuhkaan joutuminen vie mahdollisuudet kierrosennätykseen sekä pahimmillaan sijojakin. Toinen muutos näkyy Pirellin renkaissa. Aiempi sateenkaarimalli on poistettu, joten nykyään kumit valitaan pehmeästä, mediumista ja kovasta seoksesta. Oikea vaihtoehto riippuu radasta ja lämpötilasta, joten olosuhteisiin täytyy aina reagoida.

Hyvin sujuvasta kaudesta palkitaan sopimusneuvotteluissa. Noin viiden kisan välein uusittava paperi mahdollistaa tiimin vaihtamisen, mikä helpottaa mestaruuksien tavoittelemista. Kuskin kiinnostavuus tosin vaatii ensin todellisia näyttöjä.

F1 2019F1 2019