Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
arviot
Mars Alive

Mars Alive

Karu ja tyhjä punainen planeetta saa aivan uuden merkityksen tämän virtuaaliseikkailun myötä.

Kirjat ja elokuvat ovat jo osoittaneet, että Marsissa yksinään selviytymisestä saa aikaan laadukasta viihdettä. Ei siis ihme, että pelit lähtevät myös aiheen perään. Lukuisista VR-kokemuksistaan tunnettu kiinalainen Winking Entertainment vie uudessa Mars Alive -luomuksessaan pelaajan Marsin karulle pinnalle kamppailemaan hengestään.

Marsiin rakennettu suuri tiedekeskus räjähtää terroriteon myötä palasiksi. Iskusta hengissä selvinnyt astronautti alkaa keräämään jäljelle jääneitä resursseja jatkaakseen elossa pysymistään. Hengissä säilymisen myötä astronautille alkaa selvitä syitä terroriteon takaa ja yllättävää historiaa punaisesta planeetasta.

Innostukseni virtuaalista Mars-seikkailua kohtaan lopahti hyvin pian sen alkamisen jälkeen. Sekava alkudemo enteili jo pahaa, mutta itse pelaaminen paljastaa pelin nopeasti kyhätyksi hutuksi välittömästi. Ainoastaan tavallista ohjainta tukevassa Mars Alivessa liikutaan silmistä kuvastusta perspektiivistä todella tönkösti ja hitaasti. Vapaan liikkumisen ja asteittaisen kääntyilyn yhdistelmä on jotenkin puiseva, eikä lopputulos onnistu sisäistämään vieraalla planeetalla olemisen kiehtovuutta. Innostukseni hieman nousi saatuani pelissä mönkijän käyttööni mutta koska kyseessä on täysin samanlainen pelattavuus kuin kävellessä, paitsi hivenen nopeampi, turhautumiseni oli taattu. Ei siis tule yllätyksenä, ettei Mars Alive kostu milllään muotoa siitä, että se on virtuaalilaitteille kyhätty.

Mars Alive

Planeetalla liikkuminen on kuitenkin vain osa pelin toimintaa. Peli muistuttaa pelaajaa resurssien vähyydestä ja kurnivasta nälästä vähän väliä. Ideana on siis kierrellä pitkin planeetan pintaa etsien ruokaa ja muita hyödyllisiä tavaroita eloonjäämisen takaamiseksi. Astronautilla ei kuitenkaan tunnu olevan huolta huomisesta, sillä tavaraa ei tarvitse pitkään etsiskellä. Käsittääkseni tiedekeskuksen räjähdyksen voimasta johtuen planeetan pinnalta löytyy roinaa kuin lähikaupan hyllyiltä. Tavaraa "Snickers"-patukoista särkylääkkeisiin paljastuu jokaisesta ilmansuunnasta ilman suurempia ongelmia. Peli myös lajittelee roinaa sattumanvaraisesti maahan, joten kun lähiympäristön on siivonnut, voi käväistä sisällä moduulissa ja palata uusiksi ulos keräämään materiaaleja taskut pullolleen samoilta paikoilta.

Juonta kuljetetaan eteenpäin tietokoneruutua tuijottaen ja tylsiä keskusteluja seuraten. Pelaaja saa yhteyden toiseen eloonjääneeseen, jonka kanssa pohditaan tapahtuman syitä. Itseasiassa keskustelut rönsyilevät niin pahasti kaikkeen epäloogiseen ja suoraan sanoen lapselliseen höpötykseen, että nauramisen sijaan olo on pelatessa enemmänkin turhautunut. Ehkä astronautit ovat itsekin tajunneet, ettei nälkäkuolema oikeasti olekaan niin lähellä Marsin suklaapatukka- ja vesipullorikkaan maaperän ansiosta.

Mars Alive
Mars Alive