Suomi
Gamereactor
arviot
Red Faction Guerrilla Re-Mars-tered

Red Faction Guerrilla Re-Mars-tered (Nintendo Switch)

Tuhovimman tyydytys vuoden 2009 malliin toimii edelleen.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Heinäkuussa 2018 julkaistiin uusittu versio vuoden 2009 pelistä Red Faction: Guerrilla nimellä Red Faction Guerrilla Re-Mars-tered. Nyt vuotta myöhemmin sama peli on saapunut Nintendo Switchille. Teknisesti tulos on ehdottomasti pelikelpoinen, mutta ei suinkaan ongelmaton.

Alec Mason saapuu Marsiin tapaamaan veljeään, joka kuolee traagisesti EDF-organisaation operaation yhteydessä. Samalla Alec Mason itse leimautuu EDF:n hallintoa vastustavan kapinallisryhmä Red Factionin kannattajaksi, ja joutuu pakenemaan. Vaihtoehdot ovat vähissä, joten Mason ryhtyy oikeasti Red Factionin aktiiviseksi jäseneksi taisteluun EDF-organisaation kaatamiseksi. Juuri tämän syvällisempi ei tarina sitten olekaan. Tarkoituksena on vain tarjota puitteet kaikenlaisten rakennuksien tuhoamiselle Marsin pinnalla.

Pelillisesti uusittu Red Faction Guerrilla Re-Mars-tered muistuttaa vuosikymmenen takaisesta avoimen maailman pelisuunnittelusta. Isohko kartta on jaettu osiin, joita otetaan Red Factionin hallintaan yksi kerrallaan. Maastossa on symboleita, joihin menemällä käynnistyvät niin pää- kuin sivutehtävätkin. Tarinaa edistetään välivideoiden ohella myös ajoittaisilla radiokeskusteluilla. Pelaaminen on siis rakenteeltaan erittäin tuttua jokaiselle, joka on pelannut avoimen maailman hiekkalaatikkopeliä viimeisen kymmenen vuoden aikana. Yksitoikkoisuuden vuoksi suosittelenkin pelaamaan pienissä erissä.

Varsinainen pelattavuus on niin ikään jokseenkin suoraviivaista. Haluttuun paikkaan mennään joko jalan tai kulkuneuvolla, jossa sitten ammutaan paljon, tuhotaan rakennuksia ja yleensä lopuksi paetaan paikalta. Koukuksi jää lähes yksinomaan näyttävästi tuhoutuvat rakennukset ja ne välineet, joilla tuhotyö tehdään. Periaatteessa kaikki on tuhottavissa maastoa lukuun ottamatta, eikä vastaavaa rakennuksien rikkomista ole sittemmin nähty kovinkaan monessa pelissä. Omaa mieltään voi pitää virkeänä tuhoamalla rakenteita milloin lekalla, ajamalla autolla rakennuksen sisään, asentamalla sen kylkiin räjähteitä tai ampumalla kauempaa raketteja ikkunoista sisään. Ärsyttävänä teknisenä ongelmana pelihahmo jää usein romun sekaan jumiin, ja pois pääseminen on yhdistelmä työlästä loikkimista ja satunnaista ohjaintatin pyörittelyä. Tuhoamiseen keskittyvä pelimekaniikka pysyy tuoreen tuntuisena yllättävän pitkään, mutta ennen lopputekstien rullaamista kaiken päreiksi laittamiseen on jo ehtinyt kyllästyä. Harmillisesti Red Faction Guerrilla Re-Mars-teredissa voi ainoastaan tuhota eikä lainkaan rakentaa. Jos sarja joskus saa oikean aidon jatko-osan moderneille konsoleille, pitäisi siinä pystyä myös rakentamaan silkan tuhovimman lisäksi.

Tämä on mainos:

Kontrollit toimivat pääosin hyvin. Ampuminen toimii tyydyttävästi, mutta liipaisimen vetämisestä ei saa riittävää palautetta, jolloin toiminnasta puuttuu niin sanottua munaa. Lisäksi autoilla ajaminen on tarpeettoman kiikkerää. Ehkä tällä on haluttu havainnollistaa Marsin pienempää painovoimaa Maahan verrattuna, mutta olisin silti arvostanut hiotumpaa ajomekaniikkaa. Moderneihin peleihin tottuneella pelaajalla menee lisäksi muutama tunti siinä, kun opettelee toimimaan sanalla sanoen vanhentuneen tekoälyn kanssa. Viholliset ampuvat kaikissa tilanteissa kohti pelaajaa hiukankaan epäröimättä, heidän tähtäyksensä on aina sataprosenttisen kohdallaan, ja jokainen juoksentelee samalla tavalla pitkin tannerta. Usein tärkeää ei olekaan pahiksien, vaan rakennuksien, tuhoaminen. Siksi kannattaa omaksua nopeasti sissisodan kaltainen hit and run -taktiikka, jossa iskun jälkeen paetaan liukkaasti paikalta edes yrittämättä jäädä taistelemaan.

Red Faction Guerrilla Re-Mars-teredRed Faction Guerrilla Re-Mars-teredRed Faction Guerrilla Re-Mars-teredRed Faction Guerrilla Re-Mars-tered

Graafisesti pelin ikä on jo selvästi nähtävissä. Välivideoissa ajan kulumisen huomaa ennen kaikkea animaatioiden kankeutena ja kasvomallinnuksen yksinkertaisuutena. Piirtoetäisyys on ainakin Switchillä pelatessa niin lyhyt, että kohteita ilmestyy tyhjästä eteen jatkuvasti varsinkin autolla ajaessa. Valikoista voi valita joko ruudunpäivitystä painottavan High Performance -tilan, tai sitten graafista loistoa painottavan tilan. Molempia käytettäessä lopputulos on pelikelpoinen, mutta ruudunpäivityksen tökkiminen pilaa niin paljon nautintoa, että suosin itse nimenomaan High Performance -tilaa.

Teknisesti ärsyttävintä ovat ylipitkät latausajat. Kuoleman korjatessa aloitettu tehtävä alkaa usein kokonaan alusta, ja latausruutua ehtii katsella enemmän kuin tarpeeksi. Siksi voi olla suositeltavaa laskea vaikeustaso Casualille, ettei tarvitse käyttää niin paljoa aikaansa latausruutujen tuijotteluun. Ajoittain peli tuntuu väärällä tavalla pitkitetyltä, sillä pikamatkustuspisteiden vähäisyys aiheuttaa paljon autoilua tylsän punertavissa Marsin autiomaamaisemissa ilman sen ihmeempää pelillistä tarkoitusta.

Tämä on mainos:

Äänimaailma on ihan OK -tasoa, mutta ei missään tapauksessa loistava. Ääninäyttelijät hoitavat työnsä kelvollisesti ja musiikki luo tunnelmaa, mutta äänitehosteet ovat kautta linjan huonoja. Rakennukset tuntuvat romahtavan alas aina samanlaisen äänen tuottaen riippumatta siitä, millaisesta materiaalista pytinki näyttää tehdyn. Aseiden ampumisesta lähtevä ääni on suorastaan karmeaa put put -tasoa, joka tuo mieleen nuotion räiskähtelyn pimentyvässä kesäillassa keskellä Lappia.

Päätarinan ohella mukana on laajennus Demons of the Badlands. Valikoista voi valita myös Wrecking Crew -tilan, joka keskittyy paikkojen tuhoamiseen yksin erilaisissa haasteissa. Verkkopeliin on panostettu, ja muistan jo kymmenen vuotta sitten viettäneeni melkoisesti aikaa juuri verkkokarkeloissa niiden sujuvuuden ja monipuolisuuden ansiosta. Nintendo Switchin versiossa ongelmana on, että peliseuraa on erittäin hankala löytää. Siksi Red Faction Guerrilla Re-Mars-teredia ei kannata hankkia ainakaan Switchille moninpeli mielessä.

Kokonaisuutena Red Faction Guerrilla Re-Mars-tered on edelleen sujuva peli, vaikka ajan kulumisen huomaakin usealla eri tavalla. Kyseessä on yhden tempun eli rakennusten tuhoamiseen keskittyvä avoimen maailman itseään toistava kolmannen persoonan toimintapeli. Toisin sanoen mitään kovin erikoista ei ole luvassa, mutta Nintendo Switchin versiota voi suositella ainakin alelaarista mukaan poimittavaksi.

Red Faction Guerrilla Re-Mars-teredRed Faction Guerrilla Re-Mars-teredRed Faction Guerrilla Re-Mars-teredRed Faction Guerrilla Re-Mars-tered
HQ
HQ
HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Tuhofysiikka on mahtava, rullaa pääosin sujuvasti Switchillä, mukavan sulava pelattavuus
-
Pitkät latausajat, yksitoikkoiset ympäristöt, yllätyksetön tarina, vanhentunut tekoäly, ei mahdollisuutta rakennella itse, pikamatkustuspaikkoja liian harvassa, verkkopeliin hankala löytää peliseuraa
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä