Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
arviot
Metal Wolf Chaos XD

Metal Wolf Chaos XD

Herra presidentti, meillä on ongelma

Pelilegendojen syntyminen on usein melkoista sattumankauppaa. Nykyään paremmin Dark Souls -peleistään tunnettu FromSoftware tuskin uskoi sellaista syntyvän, kun Metal Wolf Chaos julkaistiin Japanissa joulukuussa 2004. Vain Japanissa huonosti menestyneelle Xbox-konsolille kehitetty robottiryminä pyrki hyödyntämään Fromin aiempaa osaamista ja länsimaista kieli poskessa -toimintaa parhaansa mukaan, mutta myynnit eivät sujuneet ja peli jäi tuntemattoman kuriositeetin rooliin. Tai niin tarina olisi mennyt, elleivät amerikkalaiset pelaajat olisi kuulleet, millainen peli jäisi vain japanilaisten pelattavaksi.

Ennen Dark Soulseja FromSoftware tunnettiin etupäässä mechapeleistään, varsinkin Armored Core -sarjasta. Niiden lisäksi plakkarista löytyi jo Frame Griden ja Murakumo: Renegade Mech Pursuitin kaltaisia rymistelyjä. Jälkimmäisen suunnittelijana toiminut Masanori Takeuchi päästettiin Metal Wolf Chaosia varten tuottajan puikkoihin. Tämän jälkeen Takeuchi ei enää mechapeleihin koskenut ja meriittilistalta löytyvät myöhemmiltä vuosilta muun muassa Ninja Blade, Demon's Souls sekä Dark Souls II. Metal Wolf Chaosin ohjaaja Keiichiro Ogawa sen sijaan lopetti ohjaustyöt pelin jälkeen ja siirtyi kokonaan graafikon rooliin. Ogawan kynästä irtosi myöhemmin monen muun pelin ohella toisen ja kolmannen Dark Soulsin sekä Sekiron visuaalinen ulkoasu.

Metal Wolf Chaosin asetelma on niin pähkähullu, että on oikeastaan kummallista, ettei peliä koskaan tuotu länsimaihin. U.S.A.:n presidentti Michael Wilson on tarinassa joutunut hankalaan välikäteen. Poliittinen ilmapiiri muistuttaa hätkähdyttävän paljon nykypäivää. Ilmasto muuttuu, maahanmuutto aiheuttaa ongelmia ja talous ei lähde vetämään. Monen mielestä Wilsonin keinot ongelmat ratkaisemiseksi eivät ole tarpeeksi tehokkaita, joten varapresidentti Richard Hawk ottaa asevoimat haltuunsa ja suorittaa sotilasvallankaappauksen. Wilson ei kuitenkaan aio antautua taistelutta, vaan loikkaa henkilökohtaisen mechinsä ohjaamoon ja lähtee Air Force Onen siivin vapauttamaan Amerikkaa sotilashallinnon näpeistä lännestä itään. Avaruudessakin piipahdetaan, syystä... älkää minulta kysykö!

Tämän tarinan kuultuaan länsimaiset pelaajat alkoivat anoa ja toivoa länsijulkaisua. FromSoftware ei pyyntöihin heltynyt. Niinpä peliä tilattiin länteen pelattavaksi suoraan Japanista. Vuosien mittaan mechiryminän maine kasvoi ja toiveet länsijulkaisusta yltyivät. Fromilla oli kuitenkin kädet täynnä muita töitä, ja mechipelienkin määrä supistui myöhempinä aikoina muutamaan hassuun Armored Core -peliin. Lopulta länsijulkaisijaksi löydettiin Devolver Digital, joten kun pelin remasterointi julkistettiin E3-messuilla 2018, pelilegendasta perillä olleet pyörtyivät silkasta riemusta.

Metal Wolf Chaos XDMetal Wolf Chaos XDMetal Wolf Chaos XDMetal Wolf Chaos XD

Ja nyt se on sitten täällä. Tällaisen taustatarinan jälkeen odotin jotain eeppisen juustoista camp-ammuskelua ja sellaisen kieltämättä sainkin. Harmi vain, että pelinä Metal Wolf Chaos ei pysty vastaamaan taustojensa asettamiin odotuksiin. Jos jokin peli on pölyinen aikakapseli vuodelta 2004, Metal Wolf Chaos on juurikin sitä. Tällä kertaa ei kuitenkaan nostalgisen hyvässä mielessä.

Koko pelin ideana on yksinkertaisesti lanata kaikki tielle sattuva, samalla sivullisia pelastaen ja tavaraa keräillen. Tehtävistä saadulla rahalla presidentti voi kehittää ja ostaa uusia aseita mechaansa. Osa sivullisista tarjoaa apuaan tutkimuksen ja muun sellaisen merkeissä. Kuulostaa sinänsä kivalta, mutta paketti toistaa itseään kyllästymiseen asti. Vaikka tehtävät vaihtelevat, kaikissa ideana on lopulta vain jyrätä menemään kaikki liikkuva ja liikkumaton. Tuhovimma ei pääse yltämään kuitenkaan hekumaksi asti. Ympäristöt eivät juuri tuhoudu, räjähdykset ovat vähän vaisuja ja kentissä eteneminen on yllättävänkin hidasta. Jos Earth Defence Force -pelisarja ottaa kämäisyydestään kaiken irti valtavilla vihollismäärillä ja joka puolella jatkuvasti tuhoutuvalla ympäristöllä, Metal Wolf Chaos lässähtää vähän tylsäksi.

Osittain tämä johtuu siitä, että FromSoftware ei ole antanut pelinsä päästää tarpeeksi irti Armored Core -sarjan vaikutteista. Armored Coret ovat hengeltään vakavampia ja noh, simulaatiomaisempia, jolloin Metal Wolf Chaosin pitäisi edustaa aivan toista ääripäätä. Sen sijaan tuhottavat rakennukset ja isommat pomohirviöt kaatuvat tuskallisen hitaasti hinkuttaen, etenkin alkumetreillä, kun kunnon aseistusta ei ole vielä ehtinyt kehittämään. Mechin ohjaaminen on ihan toimivaa, mutta vähän kankeaa ja erityisesti aseiden vaihtaminen on paikoitellen liian monen napin takana hektistä taistelutilannetta ajatellen. Tietysti tiukan tilanteen tullen pitäisi vähän peruutella ja rakennella taktiikkaa uudestaan, mutta pelin "räjäytä kaikki" -rakenne ei tue sitä. En minä halua mitään taktiikkapalavereita pitää, minä haluan tuhota!

Ulkoasua on päivitetty maltillisesti. Lähinnä alkuperäisen pelin resoluutiota on nostettu ja siinäpä se sitten oikeastaan olikin. Vuoden 2004 polygonigrafiikat eivät edusta sitä kaikkein kauneinta osastoa ja ulkoasua leimaa aikakaudelle tyypillinen kulmikkuus ja autiot ympäristöt. Asiansa ulkoasu ajaa, kunhan ei odota ihmeitä. Silti graafisesta päivityksestä huolimatta Metal Wolf Chaos on hyvä esimerkkikappale siitä, miten paljon peligrafiikka on 15 vuodessa kehittynyt.

Metal Wolf Chaos XD on monella tavalla kiinnostava kuriositeetti, joka ei kuitenkaan ole kestänyt aikaa kovinkaan hyvin. Pöhkön taustatarinan ja mechitoiminnan ansiosta se kuitenkin päätyy varmasti monen nykypelaajan kokeiltavaksi. Aikakapseli on auki, mutta ehkä vuosi 2004 ei ollut kuitenkaan niin kaunis kuin kultareunaiset muistot joskus kertovat.

Metal Wolf Chaos XDMetal Wolf Chaos XDMetal Wolf Chaos XDMetal Wolf Chaos XD

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Hulvaton tarina, pääsääntöisesti toimivaa mechirymistelyä
-
Toiminta ei pääse missään vaiheessa kunnolla irti, tylsät tehtävät, toistaa itseään
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä