Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
arviot
Void Bastards

Void Bastards

Blue Manchu Gamesin toimintapeli tekee vaikutuksen, mutta ei saavuta täyttä potentiaaliaan.

  • A. R. Teschner (Käännös: Markus Hirsilä)A. R. Teschner (Käännös: Markus Hirsilä)

Void Bastards on ensimmäisen persoonan tieteispyssyttely, joka sijoittuu Sargasso Nebulaan. Paikan päällä asukit mutatoituvat, eikä kenelläkään ole kivaa. Vangit siirtyvät alukselta toiselle tonkien ruokaa, polttoainetta, romua ja ammuksia. Ja tämä kaikki on tehtävä vältellen radioaktiivisuutta, automatisoituja vahtirobotteja ja kamalia mutantteja. Pelaajan tehtäväksi jää raivata jotain logiikkaa tähän sekamelskaan.

Ulkoisesti Void Bastards näyttää mitä parhaimmalta. Animaatiota muistuttavan grafiikan vertaus Borderlandsiin on hieman epäreilu, mutta ei kuitenkaan jää kauaksi. Pahikset on mallinnettu spriteilla perinteisen 3D-mallinnuksen sijasta. Tarinaa ei ole kuin nimeksi, ja juoni ohjaa vain kohti seuraavaa tehtävää. Sarjakuvista opittuna keinona viereisestä huoneesta kuuluvat äänet näkee ruudulla tekstinä, joka tietysti auttaa ennakoimaan, mitä seinän takana tapahtuu. Harmillisesti tätä hauskaa kikkaa ei käytetä kaikkien äänitehosteiden yhteydessä.

Jokainen alus koostuu verkostosta moduuleita, ja jokainen matkustusluokka sisältää erilaisia moduuleita. Eri firmat järjestävät moduulinsa eri tavoilla, ja luvassa onkin satunnaisia vaaroja, automaattisia turretteja, turvallisuusrobotit aktivoivia valvontakameroita ja toki mutanttipahiksia. Luonnollisesti seassa on myös hohtavaa "loottia" kerättäväksi.

Pelihahmot ovat itsekin hieman satunnaisia. Aina kuoleman korjatessa saa pienen pakkauksen, jossa on ammuksia satunnaiseen aseeseen, joka pelaajalla on hallussaan. Hahmoilla itsellään on joko positiivisia tai negatiivisia ominaisuuksia, jotka vaikuttavat pelaamiseen. Tämä ominaisuus voi olla jopa kuuluva "jahuu!" -huuto aina, kun poimii maasta esineen. Ominaisuuksia voi onneksi tuunata geeniterapia-aluksissa. Lääkintäaluksissa voi parantaa itseään. Luksus-laivoissa on paljon ruokaa. Komentosiltaisissa aluksissa saa kartan kaikista aluksen tavaroista ja konteista. Tämä koskee myös tavaraa, jota tarvitaan hahmopäivityksiin ja tarinan kannalta keskeiseen roinaan. Peli onnistuu hyvin avaamaan erilaiset mahdollisuudet pelaajalle vähitellen. Kyseessä on siis satunnainen peli, joka silti sisältää riittävän loogiset osa-alueet. Satunnaisuuden ehdoton huono puoli on se, että kuoleman koittaessa ei jatkaessa välttämättä ole välineitä edetä, juurikin sen satunnaisuuden vuoksi.

Void BastardsVoid Bastards
Void BastardsVoid Bastards