LIVE

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Live broadcast
Mainosta
logo hd live | Ni no Kuni: Wrath of the White Witch
Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
arviot
Oninaki

Oninaki

Epäröintiä elämänkehällä

Tokyo RPG Factory on tullut tunnetuksi retrohenkisten ja tunnelmallisten roolipelien tehtailijana, ja Oninaki-uutukainen jatkaa tutulla linjalla. I Am Setsunan ja Lost Sphearin vuoropohjaiset kamppailut ovat kuitenkin vaihtuneet vuosituhannen alun pelisuunnittelua henkivään, ylävinkkelistä kuvattuun reaaliaikaiseen mäiskeeseen, joka tuo mieleen Rogue Galaxy -roolipeliklassikon mittelöt. Tokyo RPG Factoryn tuotoksille ominaista melankolissävytteistä pohjalatausta taasen on rikastettu mielenkiintoisilla ja häiriintyneilläkin juonielementeillä.

Oninaki seuraa Valvojana työskentelevän Kaguchin edesottamuksia. Nuori mies osaa liikkua voimiensa avulla elävien ja kuolleiden maailmojen välillä pelastamassa edesmenneiden ihmisten sieluja. Uudelleensyntymään johtavalta tieltä hairahtuneet sieluparat eivät aina ymmärrä omaa parastaan, ja Kaguchi tarvitsee tappeluiksi eskaloituvien riitatilanteiden selvittämiseen Daemon-aavekavereiden tukea. Myös ystäviään ja perheenjäseniään kaipaavat omaiset aiheuttavat päänvaivaa, ja Kagachi joutuu ratkomaan kimurantteja tapauksia oman nyrjähtäneen oikeustajunsa mukaan.

Oninakin pelimaailman asukkaiden avoin ja konstailematon suhtautuminen kuolemaan ja uudelleensyntymään on erittäin kiinnostava elementti. Melankolisen tunnelman ja julmien juonenkäänteiden yhdistelmä tuo mieleen Nier: Automatassa vallinneen traagisen surumielisyyden. Oninakin alkupuolella nähtävät murheelliset tapaukset valottavat myös kuolemakeskeisen kulttuurin dystooppisia elementtejä karulla tavalla, sillä Valvojat lähettävät niskoittelevia ihmisiä kevyin perustein kohti uudelleensyntymää. Katkeroitunut Kagachi eroaakin melkoisesti japanilaisten roolipelien yleensä niin kirkasotsaisilta vaikuttavista sankareista, ja on koukuttavaa seurata, kuinka omapäinen päähenkilö sotkeentuu pelimaailman kulisseissa punottaviin salajuoniin. Pelaaja ei tosin itse pääse tekemään tapausten lopputulemiin vaikuttavia valintoja, vaan homma etenee tiukasti käsikirjoituksen mukaan.

Kaguchin työkeikat kuljettavat nuorukaista ympäri pelimaailmaa, ja putkimaisissa kentissä kirmaaminen edustaa vihollisjoukkojen kurmottamisineen varsin tyypillistä kevyttä roolipelitoimintaa. Taistelut tuntuvat vähän kömpelöiltä jähmeän ohjattavuuden takia, ja päähenkilön ympärille tyhjästä ilmestyvät vihollisaallot jumittavat etenemisen yhteen kohtaan turhan pitkäksi aikaa. Oninaki päästää pelaajan liikkumaan vuorotellen elävien ja kuolleiden maailmoissa - maisemanvaihto onnistuu L2-painiketta näpäyttämällä. Valitettavasti peli ei osaa ottaa dualistisesta maailmankuvastaan juuri mitään ennennäkemätöntä irti. Vaatimattomat pulmat koostuvat siitä, että pelaaja osaa rotkoa ylittäessään löytää jommastakummasta ulottuvuudesta sillallisen version, ja pimeältä puolelta saattaa hyvällä tuurilla bongata muutaman ylimääräisen aarrearkun. Kirstut ovat kuitenkin vähän laiha palkinto siihen nähden, että esimerkiksi elävien puolella viholliset löylyttänyt pelaaja joutuu järjestämään selkäsaunan kuolleiden valtakunnassa täsmälleen samassa kohdassa odottaville samoille vihollisille. Kuolleiden maailmassa voi jutella eksyksissä oleville sieluille lisähommien toivossa, ja nämä tehtävät ovat kiinnostavista sivutarinoistaan huolimatta roolipeleille varsin tavanomaisia noutokeikkoja.

OninakiOninakiOninakiOninaki
OninakiOninakiOninakiOninaki