Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
arviot
Control

Control

Remedyllä on dynaaminen toimintarymistely hallinnassa

Kotimaisen peliyhtiö Remedyn julkaisut ovat aina suuresti odotettuja tapauksia. Rauhalliseen tahtiin kehitetyt pelit ovat onnistuneet voittamaan niin pelaajien kuin kriitikoidenkin sydämet puolelleen kerta toisensa jälkeen. Nyt Remedy julkaisee uutukaisensa ilman pitkään jatkunutta yhteystyötä Microsoftin kanssa, ja uudistaa yritykselle tyypillistä kerrontatapaa.

Yliluonnollisia asioita tutkivan viraston, FBC:n, päämaja on joutunut vieraan aineksen hyökkäyksen kohteeksi. Ihmiset vihamielisiksi muuttava ilmiö korruptoi myös itse rakennusta, jonka sisään kauan FBC:tä etsinyt pelin päähahmo Jesse Faden juuri astui. Jostain tuntemattomasta syystä ilmiö ei vaikuta Jesseen, joka pian löytää itsensä taistelemassa pahuutta vastaan FBC:n pelastamiseksi ja henkilökohtaisten tavoitteidensa saavuttamiseksi.

Controlissa pelaaja sukeltaa syvälle yliluonnollisiin mysteereihin, jossa astraalitason diipadaapaa sekoitellaan taidepainotteiseen pohdiskeluun yli omien mieltymysteni. Remedyn aikaisemmista peleistä tutut unimaiset pulmaosuudet ovat vahvasti läsnä, ja kuljettavat varsin lennokasta tarinaa eteenpäin mielenkiintoni rajaseuduilla. Onneksi vastapainoksi tekotaiteelliselle tarinalle Remedy lyö tiskiin tähän mennessä yrityksen näyttävintä ja dynaamisinta toimintaa.

Kolmannen persoonan perspektiivistä pelattava Control hyödyntää hahmon hallitsemia telekineesivoimia nokkelasti lukuisiin eri toimintoihin. Pelaaja voi muun muassa viskoa isoakin roinaa ajatuksen voimalla, tehdä salamannopeita väistöliikkeitä, vallata heikkoja vihollisia puolelleen ja levitoida. Yliluonnollisten voimien ohella hahmolla on käytössään napakka tykki, jolla voi suoltaa vihollisia tuonpuoleiseen. Aseesta saa käyttöönsä muutamia variaatioita tyypillisen haulikon ja tarkkuuskiväärin väliltä tulitusnopeuden ja jaetun vahingon tasapainottavan normaalitussarin kuitenkin toimiessa itselleni parhaiten. Aseiden ja yliluonnollisten voimien yhdistelmästä kehkeytyy erittäin dynaaminen ja tiivistunnelmainen toimintabaletti, joka ei pelkästään ole hauskaa vaan myös erittäin näyttävää pelattavaa.

ControlControlControlControl

Controlissa on yksityiskohtaisin ympäristön hajoamisfysiikka, mitä olen peleissä tähän mennessä nähnyt. Kaikki eteen tuleva on ammuttavissa päreiksi aina työpöydästä sen päällä oleviin tavaroihin ja seinälle ripustetuista roinista itse seiniin saakka. Sähkölaitteet kipunoivat, paperitukut lentävät ilmaan ja seinistä irtoaa laasti aseella tai hahmon voimilla sisustaessa. Itse asiassa saadessani aseen ensimmäisen kerran käteen vietin lukuisia minuutteja nauttien pelkästään huoneen tuhoamisesta. Siihen ei vihollisia tarvittu.

Nautinnollista tuhoamista ja taistelua tukee erittäin huoliteltu pelattavuus. Pelin nimen mukaisesti pelaajalla on täysi hallinta hahmoon tämän reagoidessa annettuihin käskyihin välittömästi. Kunnon optimoinnin ansiosta jopa ohjaimella pelaaminen on miellyttävän tarkkaa ja sujuvaa. Hahmon lukuisat eri toiminnot on sijoiteltu nappeihin ajatuksella, jonka ansiosta taistelu on erittäin sujuvaa.

Suoraviivaisen putkijuoksun sijaan Controlissa pelaaja voi koluta pelin maailmana toimivaa isoa päämajaa täysin vapaasti. Vihollisia ilmaantuu automaattisesti joka paikkaan, joten yksin pelissä ei tarvitse olla. Pääjuonen ohella peli tarjoilee erilaisia haasteita ja sivutehtäviä tuon tuosta, joita voi suorittaa syventävien tarinaosuuksien ja lisälootin toivossa.

Monipuolisen taistelun ohella hahmoa ja sen varustusta pääsee ehostamaan erilaisin avustuksin. Siinä missä ase ja telekineettiset voimat latautuvat itsestään, alas ammutut vihulaiset jättävät jälkeensä energiaa ja erilaisia tehosteita. Aseille saa esimerkiksi tulinopeutta, lisää vahinkoa ja niin edelleen. Hahmoa voi taas päivittää kestämään muun muassa enemmän osumaa, tai hyödyntämään voimiaan pidempään. Päivityksiä ei saa käyttöön kuin rajoitetun määrän samanaikaisesti loppujen kerättyjen tehosteiden pysyessä inventaariossa. Kerättävää roinaa tulee vastaan sen verran paljon, että tavaravalikko täyttyy nopeasti turhasta ja vähemmän tärkeästä tehosteesta. Tällöin varastoja pitää lähteä siivoamaan poistellen turhia voimia parempien tieltä. Siivoaminen on tylsää puuhaa, ja katkaisee häiritsevästi muuten sujuvasti rullaavan kerronnan.

Arsenaalin päivityksen ohella myös hahmoa voi tehostaa pärjäämään paremmin taisteluissa. Etenemisen myötä pelaajaa palkitaan pisteillä, joita voi hyödyntää hahmon paranteluun. Tyypillisen energian kasvatuksen ja voimien tehostamisen ohella avautuvat myös erilliset voimalliset kehitysaskeleet. Esimerkiksi kehittämällä telekineettisiä voimia hahmo pystyy heittelemään entistä suurempia esineitä tai kääntämään vahvemman hahmon mielen puolelleen. Tällä tavoin taistelusta tulee entistä monipuolisempia ja pärjäämismahdollisuudet kasvavat, vaikkei peli missään vaiheessa mitenkään mahdottomalta tunnukaan.

ControlControlControlControl

Siinä missä pelin ympäristön hajoamismallinnus on jo ikimuistoinen kokemus, ei Control muutenkaan huonolta näytä. Peli hyödyntää vahvasti valoja ja varjoja tehokeinoina. Mallit ovat kaikessa yksityiskohtaisuudessaan ensiluokkaisia ja hahmoista välittyy luonnollista eloa. Sävytystä on myös mietitty yleistunnelman hohkaessa kylmissä sävyissä ja vaaran tullessa aina punaisen hehkun saattelemana. Huolitellusta ulkonäöstä huolimatta tulee hiukan yllätyksenä, että pelaaminen kärsii ajoittaisista suoritusongelmista. Varsinkin valikoista takaisin peliin palatessa peli saattaa nykiä hetkellisesti todella pahasti. Myös kartta jättää toistuvasti näyttämättä itse tason rakenteet, tai ainakin niitä joutuu odottamaan aivan liian kauan. Pelasin Controlia Xbox One X:llä, eikä peli yllätyksellisesti ole edes 4K-resoluutiossa.

Äänipuolelta mieleen jäävät persoonalliset efektit telekineesivoimien käytöstä ja aseiden napakat pamaukset. Ääninäyttely on myös vahvaa ammattitaitoa, josta erityismaininta menee Martti Suosalolle FBC:n talkkarina Ahtina. Vaikka osa Suosalon rallienglantirepliikeistä särähtävät korvaan ylinäyttelemisenä, kanssakäymistä juuri Ahdin kanssa odottaa pelissä innolla. Suomalaisten sanontojen suora kääntäminen englanniksi nimittäin luo toinen toistaan huvittavampia tilanteita ja Suosalon lakoninen ulosanti on kuin luotu tällaiseen läppään.

Kovin remedymäisessä Controlissa ovat läsnä kaikki tekijöiden tavaramerkit hittituotteeseen. Huippuunsa hiottu pelattavuus yhdistettynä monipuoliseen ja korkeaoktaaniseen toimintaseikkailuun saa aikaiseksi kutkuttavia tilanteita ja elämää suurempaa rymistelyä. Vaikka tekotaiteellinen ja liian kryptinen tarina ei olisi ihan jokaisen mieleen niin ei käy kieltäminen, etteikö pelaamisesta voisi nauttia täysin siemauksin. Remedy näyttää jälleen kerran olevansa kotimaisen peliteollisuuden kärkinimiä.

ControlControl

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Huikea ympäristön hajoaminen, hiottu pelattavuus, dynaaminen ja monipuolinen taistelujärjestelmä, Talkkari-Ahti
-
Tekotaiteellisen kryptinen juoni, roinavalikon siivoilu, teknisen suoriutumisen ongelmat
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

ControlScore

Control

ARVIO. Kirjoittaja Ossi Mykkänen

Remedyllä on dynaaminen toimintarymistely hallinnassa

Dice Awardsien ehdokkaat ovat tässä

Dice Awardsien ehdokkaat ovat tässä

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Dice Awards -gaala pidetään 13. helmikuuta, joka on jälleen yksi palkintogaala videopelien saralla. Ehdokkaat ovat nyt selvinneet. Huomionarvoista on se, että kotimainen...



Ladataan seuraavaa sisältöä