Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
arviot
Gears 5

Gears 5:n moninpeli

Jokaiselle jotain, ja painajainen kaiken haluavalle.

Arvioin aiemmin Gears 5:n yksinpelin ja sen varsinaisen tarinan täällä. Nyt on vuorossa se osa-alue, joka pitää pelaavan kansan kiireisenä seuraavien vuosien ajan.

Gears 5:n moninpelin voi jakaa viiteen osaan: 1-3 pelaajan kampanjaan, perinteiseen Versukseen, Hordeen, uuteen Escape-pelimuotoon ja Map Builderiin. Viimeksi mainittu omien karttojen rakentelu on vielä beta-vaiheessa ja ainoastaan Escape-pelimuodossa, mutta sen pitäisi myöhemmin laajeta koskemaan myös Hordea.

Gears 5:n kampanjan voi pelata alusta loppuun kahden kaverin kanssa. Kolmen hengen co-op on Gears-peleille uutta, ja se johtunee siitä, että yhden pelaajan on tällöin omaksuttava leijuvan Jack-dronen rooli. Dronella pelaaminen eroaa merkittävästi perinteisestä Gears-pelaamisesta. Jack on enemmänkin arvokas apuri, ja robotilla pelaaminen on selvästi helpompaa. Itse koin Jackin tylsäksi, ja vaihdoin varsin nopeasti takaisin perinteisiin Gear-sotilaisiin. Kampanjan pelaaminen onnistuu myös jaetulla ruudulla samalla sohvalla, mikä on nykyaikana aina iso plussa.

Isoksi plussaksi on laskettava myös jo Gears of War 2:ssa nähty ominaisuus, joka antaa jokaisen pelaajan valita oma vaikeustasonsa. Näin ollen vähän pelaava voi valita huoletta Beginnerin, kun taas kokenut kettu ottanee Experiencedin tai Insanen. Tällä tavalla kaikilla on hauskaa lähtötasosta riippumatta. Mahtava uudistus on sekin, että kun peliporukassa yksi poimii maasta collectible-esineen, kirjautuu se samalla kaikkien muidenkin poimimaksi.

Moninpelimuodoissa pelattavia karttoja on tällä hetkellä mukava aloitusmäärä, ja "mappeja" tietenkin lisätään mukaan enemmän ajan kuluessa. Maisemissa on ilahduttavasti vaihtelua ja yksityiskohtia. Mielipiteitä jakavia ovat sitten ympäristön vaarat, kuten lujaa huristava juna, tai poloisen pelaajan keskeltä katkaiseva laser. Areenat ovat odotetusti hyvin vahvasti symmetrisiä, eikä niissä ole juurikaan korkeuseroja muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Kaikenlaisia suojia on sitten senkin edestä. Kartat tuntuvat myös aiempaa hieman isommilta, ja näkyvyys on yleensä varsin pitkä. Tällä tavalla erilaisia tilanteita pystyy ennakoimaan ja syytä onkin, sillä aseet tuntuvat olevan aiempaa tappavampia. Joko niin tai sitten verkkoyhteydet vain toimivat kuten pitääkin.

Lisäksi on mainittava kaksi hienoa lisäystä. LB-napin pohjaan painaessa paljastuu tuttu Tac-Com, joka näyttää nyt myös kartalle sijoitetun aseen paikan ja sekuntimäärän, koska se ilmestyy poimittavaksi. Tac-Comissa saattaa näkyä esimerkiksi boltok-pistoolin kuva ja alati pienenevä sekuntilukema sen alla. Se toinen lisäys on oman nimen vieressä näkyvä ping-luku, jonka avulla pystyy päättelemään, onko odotettavissa verkkoviivettä ja kuinka paljon. Sitä vastoin huonoksi asiaksi on tässä vaiheessa sanottava se, että erilaisiin moninpelitoimintoihin pohjustavat opastusosiot puuttuvat käytännössä kokonaan. Veteraanit toki tietävät mitä tekevät, mutta muille lauseen tai kahden mittainen lyhyt luonnehdinta ruudulla tuskin riittävät. Toki moninpeliä ihmettelemällä pääsee varsin nopeasti jyvälle, mutta mitenkään aloittelijaystävälliseksi ei Gears 5:n käyttöliittymää voi luonnehtia.

Gears 5Gears 5Gears 5Gears 5
Gears 5Gears 5Gears 5Gears 5
Gears 5
Gears 5Gears 5